Marscha! Schuld en schaamte Dutch ships in tropical waters Js In het beeld van de VOC spreken de lange reizen tussen Europa en Azië het meest tot de verbeelding bij het grote publiek. De VOC was voor haar succes echter in belangrijke mate afhankelijk van een uitgebreid handelsnetwerk in Azië zelf. Robert Parthesius verzamelde nauwgezet gegevens over scheepvaarten die onder de VOC werden uitgevoerd. Dat heeft geresulteerd in een indrukwekkende database (door de auteur een 'monster' genoemd) die op dit moment gegevens bevat van meer dan 30.000 reizen naar meer dan 700 bestemmingen. Wat al lemaal uit een dergelijke schatkamer kan worden gehaald, wordt duidelijk in deze studie. Parthesius onderscheidt zeven regio's in Azië: het gebied van de Arabi sche zee, de baai van Bengalen, Sumatra, de straat van Malakka, het gebied van de Javazee, de specerij-eilanden en het verre oosten (Japan, Formosa en China). Op basis van de database zijn in de studie vervolgens voor elk van de regio's gede tailleerde gegevens te vinden. Op welk moment en hoe vaak werd er gevaren? En met welke schepen? En hoe hingen de verschillende regio's met elkaar samen? Allemaal vragen die aan de orde komen in een boek dat een verdieping geeft aan onze kennis van het functioneren van de VOC in Azië. (WIM MANUHUTU) Wanneer ik deze column schrijf is het Koninginnedag. Ik beschouw die dag met name als een vrije dag. Een dag waarop ik hooguit een uurtje de deur uitga om ontroerd naar een valse viool te luis teren en om een Vietnamese loempia te eten. Ik had me dan ook vooral verheugd op het uitslapen. Helaas. Om 9.00 uur werd er aangebeld, dertig seconden later hoorde ik iemand de sleutel in het slot steken. En precies terwijl ik in mijn ochtendjas schoot, snapte ik wat er aan de hand was. We vierden vandaag niet de verjaardag van de koningin van Paraguay, Para guay heeft niet eens een koningshuis, dus onze kersverse werkster Ana had zich dapper een weg door de vroege koopjesjagers en de late feestvierders gebaand om alle kattenharen in ons huis op te zuigen. Ik schaamde me kapot. Schaamde me dat ik haar was vergeten af te bellen, schaamde me omdat ik zag dat zij dacht dat ze iets verkeerd had gedaan, schaamde me voor al die gekke oranje Nederlanders en schaamde me nog steeds voor het feit dat ik überhaupt een werkster had. Daar schaam ik me ook tegenover u, eerlijk gezegd, een beetje voor. In mijn gebrekkige Spaans (waar ik me ook voor schaamde) probeerde ik de rare situatie uit te leggen en zei ik vooral honderd keer sorry ('lo siento!') totdat zij gelukkig moest lachen. Mijn vriend pakte de situatie veel beter aan, die zette gewoon een kopje thee. Ik blijf er moeite mee hebben om mensen voor me te laten werken. Soms kopieer ik ook iets voor mijn stagiaires en in de horeca koop ik mijn schuldgevoel over het feit dat ik zelf te beso demieterd ben om naar de bar te lopen af met exorbitant hoge fooien. Maar die werkster dat moest echt. Daarmee kocht ik mijn schuldgevoel tegenover mijn vriend af en hij het zijne tegenover mij. Opruimen en schoonmaken kunnen we namelijk gewoon echt niet en nu we veel goedkoper zijn gaan wonen leek een werkster ons een mooie manier om onze relatie harmonieus en ons huis schoon te houden. Ik had Ana expres gevraagd om op vrijdagen te komen omdat we er dan tenminste allebei niet zijn. De laffe methode. Die heb ik van mijn vader. Vandaag bleek hoe jammer dat eigenlijk is, want nadat ik gewoon deed alsof ik het heel normaal vond dat iemand anders mijn boeken afstofte, hadden we in mijn kinderSpaans echt een leuk gesprek. Daarna heb ik ook maar een Vietnamese loempia voor haar gehaald, denkend aan mijn moeder die ik een week hiervoor nog had uitgelachen omdat zij toen ik haar belde bekende dat ze boodschappen aan het doen was voor de Polen die op dat moment haar badkamer stuukten. 'Hoezo moet jij boodschappen voor de Polen doen?' vroeg ik haar verbaasd. 'Ze gaan dit weekend weer terug naar Polen', was haar zogenaamde verklaring. Wat ik maar wou zeggen: kolonialisme; in mijn genen zit het niet. Marscha Holman is 27 en gaat iedere maand op zoek naar het Indische - of toch niet - in zichzelf en anderen. juni 2010 11 DUTCH SHIPS IN TROPICAL WATERS The Development of the Dutch East India Company (voc) Shipping Network in Asia 1595-1660 Dutch ships in tropical waters The development of the Dutch East India Company (VOC) shipping network in Asia 1595-1660 Door Robert Parthesius Amsterdam University Press: 256 pag. (paperback) ISBN 978 90 5356 517 9 Prijs: 30,00 Te bestellen via www.vanstockum.nl of tel 070 - 302 8110. ROBERT PARTHESIUS Moesson #12 juni 2010.indd 11 26-05-10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 11