Een barok kamerscherm door Frans Leidelmeijer Dit kamerscherm stond in de raadzaal van de gouverneur-generaal en zijn raad van het Kasteel van Batavia. Het is afgebeeld op een prent uit 1744 van de bouwmeester en teke naar Heydt, dus het kamerscherm moet kort voor dit jaar zijn gemaakt. In die tijd waren er in de kolonie weinig Europese meubelmakers. Het waren voornamelijk Chinese schrijnwer kers die meubels maakten in een Chinees- Europese stijl. Ze werkten naar voorbeeld van aanwezige meubels of naar prenten. Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand een kunstobject dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. De stijl noemen we Europese barok, maar de toepassing van deze schutsels was Indisch. In een huis van een rijk persoon kwam je eerst in een hal waar wat rechte stoelen stonden en het schutsel stond voor de ingang als afscherming van de privé vertrekken van de bewoners en om - heel Indisch - boze geesten te weren. Het bezit van zo'n kostbaar uitgevoerd kamerscherm gold als een must in de hogere kringen van Batavia. Op Java werd direct naar binnenlo pen als ongemanierd ervaren en nog steeds is het gebruikelijk op Java om via een kleine omweg naar binnen of naar buiten te gaan. De barok was de eerste wereldomvattende Europese stijl. Het woord barok is afgeleid van het Portugese woord barroco, een onregelmatig gevormde parel. Vanuit Italië (het Vaticaan) en Frankrijk (paleis Versailles) verspreidde het zich over heel Europa in de periode van 1700 to 1800. Het werd ook door de koloniale mogendheden meegebracht naar Afrika, Azië en Zuid- en Midden-Amerika. Kolonisten namen barok voorwerpen met zich mee, ambachtslieden en architecten reis den af naar de koloniën. Het werd een ware kruisbestuiving van culturen over en weer. De barok wordt gekenmerkt door het gebruik van de ovale vorm, de tweezijdige symmetrie en de vaak ingewikkelde patronen en ver sieringen. Elementen die we in het Indische kamerscherm terugvinden. Het afgebeelde teakhouten kamerscherm is rood en goud beschilderd. De bovenzijde heeft de vorm van een kroon. Hieronder staat in het midden het stadswapen van Batavia en links en rechts daarvan de zes wapens van steden waar kamers van de VOC zetelden: links Amster dam, Rotterdam en Delft en rechts Middel burg, Hoorn en Enkhuizen. De centrale figuur is waarschijnlijk de Griekse held Perseus. Hij weert boze invloeden af met een schild waarop het monster Medusa is afgebeeld. Misschien was de symboliek van het geheel wel dat de aanblik van zo'n krijgshaftige krij ger de bezoekers van de vergaderzaal extra bescheiden zou maken. Collectie Museum Serajah, Jakarta. Afmetingen 297x 231 cm juni 2010 17 Moesson #12 juni 2010.indd 17 26-05-10 16:31

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 17