0 indonesië O V De vierde stap is dat het motief extra wordt versierd met was. Nyolet De vijfde stap is het aanbrengen van kleurende chemicaliën met een bamboe kwast. Hiervoor wordt meestal Prosion uit Duitsland voor gebruikt. Maar ook komen er chemicaliën uit China en India. De zesde stap is het dichtmaken met was van bepaalde delen van de stof. Het wordt 'dicelup' dichtgemaakt. De zevende stap is het in water koken van de textiel met verschillende kleuren. Daarna volgen nog vijf stappen om de stof kleur te geven. Steeds wordt het proces van dicelup herhaald. wordt de geschiedenis van batik haarfijn uitgelegd. Het museum bevindt zich in het oude hoofdkwartier van negen oude Neder landse suikerfabrieken. De Indonesische Ka mer van Koophandel heeft het management van het museum naar zich toe getrokken. Het resultaat is zichtbaar. Het batikmuseum is ingericht in drie zalen. In de eerste zaal is de batik van Pekalongan tentoongesteld. In de tweede zaal de batik van Solo en Yogya. En in de derde zaal batik van de gehele archipel. De gesluierde Rininta Karuniawati is mijn gids. Enthousiast begint ze te vertellen over het maken van batik: 'De batik in Pekalongan kent veel buitenlandse invloeden. Reizigers en handelaren uit China, India, Europa en Japan hebben allemaal hun stempel gedrukt op de batik van Pekalongan. Ook Neder landse ondernemers maakten batik, vaak met sprookjesmotieven, zoals assepoester en sneeuwwitje. Batik Prankemon bijvoor beeld, vernoemd naar Carolina Josephina Von Franquemonth, een bekende batikontwerp ster die sprookjes als motief gebruikte. Ook gebruikte Nederlanders veel bloemboeket- ten als motief. In de periode 1942 tot 1945 begonnen de Japanse bezetters batik te maken.' In veel batiks komt de kleur coklat oftewel bruin voor. Deze tint is nog beïnvloed door het Javaanse Mataram-koninkrijk. Het is nu de kleur van de kratons in Yogya en Solo. Daar moet je oppassen welk batikmotief je draagt als je de kraton betreedt. Sommige streepmotieven zijn uitsluitend voor konin gen bestemd. In Yogya zullen de kratonwach ters je dan ook onmiddellijk verzoeken het batikhemd uit te trekken. We lopen door de drie zalen, en zien de verschillende gewaden. Indonesië heeft goud in handen. Maar de buurlanden liggen op de loer. Unesco Oktober vorig jaar plaatste de Unesco batik officieel op de werelderfgoedlijst als cultureel erfgoed van Indonesië. Het was een geschenk uit de hemel voor Indonesië, dat geconfronteerd werd met Maleisische claims over de oorsprong van batik. In een reclamecampagne van Maleisië vorig jaar kwamen ook batikhemden prominent in beeld. Indonesië ontstak massaal in woede over 'de zoveelste diefstal van lokale producten'. De Indonesische minister van Toerisme Jero Wacik vloog direct naar Kuala Lumpur en eiste tekst en uitleg. Sinds de be paling van UNESCO zijn de gemoederen wat bedaard. 'We warend ziedend over de diefstal gepleegd door Maleisië. Gelukkig heeft Unesco officieel bepaald dat batik authentiek Indonesisch is', zegt Hilman. Het bedrijf van Hilman beleeft nu gouden tijden. Toch zijn Indonesische textielhan delaren in Bandung, Jakarta en Medan erg bezorgd over een nieuw en wellicht nog groter probleem. Op éen januari is het Asean China Free Trade Agreement (ACFTA) in werking gegaan. Met het verdrag hebben China en de Asean-landen Brunei, Indonesië, Maleisië, Filippijnen, Singapore en Thailand afgesproken om beperkingen op investerin gen en tarieven op negentig procent van alle producten af te schaffen. Goedkope nepbatiks uit China verkopen goed op de grote volksmarkten in Jakarta en Medan. Kledinghandelaren worden verleid door de extreem lage prijs van deze nepbatik. De vrees is dat goedkope Chinese producten de Indonesische markt zullen overspoelen, en honderdduizenden Indonesiërs hun baan verliezen. De regering van president Yudhoyono zit met de handen in het haar over de gevolgen van ACFTA. Sommige ministers zijn voor, anderen zijn juist fel tegen. De Indonesische minister van Industrie M.S. Hidayat waar schuwde voor honderdduizenden werklozen. De minister van Handel Mari Pangestu had juist slechts lovende woorden over ACFTA. Hiermee is een strijd begonnen tussen de kleine ondernemer in Pekalongan en het grote Oosterse kapitaal. 'Misschien gaat China Indonesië domine ren in de batik. Maar ze kunnen het niet zo maken als wij. Mensen op de markt zien het verschil', zegt Hilman ontspannen, terwijl hij door Pekalongan rijdt. De sigarettenverkoper draagt een blauwe batik. De angkot-chauf- feur draagt zijn groene batik. Zelfs de armste bewoner van Pekalongan heeft batik aan. Plotseling toetert Hilman naar de auto voor hem. Hij wijst met zijn vinger naar het num merbord van de auto. Eén woord springt naar voren: batik. Hilman moet schaterlachen. 'Niemand anders op de wereld kan batik Pekalongan maken.' ■J»»» i i 22 Moesson Moesson #12 juni 2010.indd 22 26-05-10 16:31 het motief wordt op dun papier gezet. het motief wordt van papier op stof gezet; men gebruikt hiervoor een glazen tafel met een lamp eronder. De derde stap is het aan brengen van was op de stof met behulp van de canting. Hiermee wordt de patro nen bepaalde kleuren gegeven.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 22