'De cirkel is rond' O de voorgalerij boeken cd's dvd's sites nieuwtjes Jezuïten als crisismanagers n flair. Hij was, maar n gentleman zijn filosofie: 'Het leven gaat zoals het gaan moet.' 'De cirkel is rond', is een andere 8 Moesson lijfspreuk van Pans. Maar het zal voor een levenslustige man als hij moeilijk geweest zijn om afscheid te nemen. De cirkel kon niet rond genoeg zijn. Hij had een haast kinderlijke behoefte aan aandacht en die kreeg hij nu natuur lijk volop. Op zijn begrafenis zei zijn dochter Judy Schomper: 'Doodgaan was niet je sterkste punt, maar het drama eromheen wel.' Pans zou er zelf het hardst om gelachen hebben. De begrafenis van de 83-jarige Pans was druk bezocht, gastvrij en informeel. Er werd gelachen, gehuild en geapplau disseerd. Pans zou het prachtig gevon den hebben. Zijn kleinkinderen zongen, zijn dochters hielden alle vier mooie toespraken en vele vrienden voerden het woord. Zijn vriendin Joke Graftdijk zei ten slotte: 'Pans was gedreven, ongeduldig, charmant, sprankelend, ko ket - tot op het laatste toe - impulsief, optimistisch, strijdbaar, sentimenteel, gevoelig, drammerig, eigenwijs, trots, vrijgevig en nog zo veel meer. Hij hield van de mensen, de mensen hielden van hem.' Indisch Nederland heeft een persoonlijkheid verloren. Moesson #12 juni 2010.indd 8 26-05-10 16:30 Ignatius van Loyola is de grondlegger van dejezuïe- tenorde, die formeel 1540 is gesticht. Deze zoon van een Spaanse edelman raakte tijdens zijn diensttijd zwaar gewond en balanceerde eni ge tijd op het randje van de dood. Een ervaring die zorgde voor een ommekeer in zijn leven. Vanaf dat moment wilde hij zijn leven in dienst stellen van de mensheid. Tijdens zijn studie in Parijs verzamelde Ignatius van Loyola een groep vrienden van verschillende natio naliteiten om zich heen met wie hij dezelfde droom deelde: de wereld hervormen door mensen in contact te brengen met hun diepste verlangens. Omdat scholing wat hen betreft een onmisbaar element was voor ontwikke ling, streefden zij naar gratis onderwijs voor ie dereen. Met de wereld als hun werkterrein. De vrienden zwermden uit en groeide in 10 jaar tijd tot een groep van 1.000 gezellen. Er wer den 130 scholen gesticht waar gratis onderwijs werd gegeven. 400 jaar later, op haar hoogte punt in 1964, telt de orde 36.000 medewerkers die in 110 landen werkzaam zijn. Hoe heeft de orde zo kunnen groeien tot een wereldwijd netwerk van medewerkers met dezelfde visie en doelgerichtheid? Hoe heeft zij oorlogen, een opheffing door de paus in 1773 en andere maatschappelijke crises kunnen overleven? En... wat kunnen hedendaagse ondernemers hiervan leren? In zijn boek over Ignatius van Loyola gaat De Blot fictief met hem in gesprek. Puttend uit objectieve bronnen en zijn eigen (subjectieve) zestigjarige ervaring als jezuïet. Hij stelt zich Ignatius voor 'in het bestuurs centrum van de orde in het moderne Rome' en stelt hem vragen die hedendaagse managers en ondernemers hem anno 2010 ook zouden kunnen stellen. Hopend dat de antwoorden die hij in dit boek geeft voor hen herkenbaar zijn. (DENNIS KALTOFEN) Ignatius van Loyola als crisismanager Door Paul de Chauvigny de Blot S.J. Ten Have: 192 pagina's (paperback) ISBN: 9789025959920 Prijs: 16,90 Te bestellen via www.vanstockum.nl of tel 070 - 302 8110. Pans Schomper vaarwel DOOR GEERT ONNO PRINS Op zondag 9 mei is schrijver en za kenman, jazzmuzikant en levensge nieter Pans Schomper overleden. In Indisch Nederland was Pans vooral bekend vanwege zijn flamboyante verschijning en Indië vaarwel, zijn mémoires. Zijn zelfverzekerde en snelle manier van handelen - recht op zijn doel af - contrasteerde nogal met de Indische adat. Maar het was niet moeilijk om Pans aardig te vinden. Hij had veel gevoel voor humor, was eerlijk, trouw en hoffelijk, dacht immer in oplos singen en maakte het leven beslist niet ingewikkelder dan nodig. Ook zijn mémoires aan de oorlog in Indië, Indië vaarwel, uit 1993, worden gekenmerkt door hun eenvoud, openhartigheid en nuchterheid. Daarmee heeft hij lezers geschokt - in Moesson is zijn boek om die reden jarenlang genegeerd - maar tegelijkertijd was Indië vaarwel taboe doorbrekend. Bij veel lotgenoten moet dat, zeker in de jaren negentig, een louterend effect hebben gehad. 'Het is allemaal echt gebeurd,' was steevast Pans' reactie. 'Dus waarom zou ik het verzwijgen?' Pans wilde vastleggen wat hij had meegemaakt. Zonder zelfmede lijden en zonder beschuldigingen. Hij wist om te kijken zonder wrok. 'Ik ben niet haatdragend', zei hij, en dat was hij ook niet. 'Uiteindelijk', besefte hij bo vendien, 'heb je daar vooral jezelf mee.' Pans was intelligent 'echte' ondernemer. Hij wist wilde en als hij zich iets voorna dééd hij het ook, met volledige in Maar hij verloor nooit zijn fla vocht voor wat hij waard bleef altijd sportief en een Hij nam zijn leven serieus. En toch bleef zijn filosofie: 'Het l

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 8