even diep moet ademhalen 'Het is bij tijd en wijle zo aangrijpend dat ik bij sommige passages ook om niet vol te schieten' fragment Toetie in de sneeuw Jammer voor de kampongkleinen. Mee naar Holland, het idee! Waar ze tóch niet wennen zouden. Maar de witste wou hij houden. Toetie mocht dus mee. Zo ging Toetie met de boot naar een land dat onbekend was in de schoot van een gezin, waar zij amper aan gewend was. Na vijf weken aangemeerd aan een vaderlandse kade had een grijze winterlucht zich ijzig koud en wit ontladen. Dat verwarde haar totaal, evenals het harde praten van die vreemden, stuk voor stuk, zo gevoelig als de platen, waarop zij werd vastgelegd. 'Leuk voor later' werd gezegd. Mooie verre bloedverwante, Kind van een voorbije eeuw, Troostprijs van oranjebitter. Kan een foto nóg zwartwitter? Toetie in de sneeuw. Jan Boerstoel schreef het lied 'Toetie in de sneeuw' speciaal voor de voorstelling Daar Werd Wat Groots Verricht. Toetie was het kind van een Hollandse suikeremployee en een Javaanse vrouw. Toen haar vader over leed, adopteerden de ouders van Diederiks Oom Jan - die in eerste instantie dachten geen kinderen te kunnen krijgen - het meisje. De foto komt uit het familiearchief van de Van Vleutens. Eronder schreef Die deriks overgrootvader: 'Toetie in haar eerste sneeuwbui. Den Haag, 1902.' 'Toetie in de sneeuw' staat op Youtube. Voor het eerst in jaren staat Diederik van Vleuten alleen op het podium, zonder Erik van Muiswinkel en met iets totaal anders dan we van hem kennen. Uit de lovende en emotionele reacties op zijn site, zie je in één oogopslag dat de try outs die in de lente plaatsvonden, veelbelovend zijn. 'Alles wat ik vertel tijdens de voorstelling is honderd procent waar', zegt hij. 'Van A tot Z, er is geen woord gelogen.' Van Vleuten stond twaalf jaar met Erik van Muiswinkel als succesvol cabaretduo in de theaters. Vlak voor een voorstelling in theater Het Kruispunt in Barendrecht geeft Van Muiswinkel te kennen dat ze wat hem betreft niet verder gaan als duo. Ze hebben gedaan wat ze moesten, hebben veel succes sen gekend en zijn klaar. Iets wat onvermij delijk lijkt te zijn na twaalf intensieve jaren. Wat Diederik niet weet is dat zijn vader net op dat moment een boodschap inspreekt op zijn voicemail dat hij een gedeelte van het familiearchief wil komen brengen. En de volgende dag staat hij op de stoep met het Indisch archief van de familie. Veel tijd om na te denken over wat hij verder wil gaan doen, heeft Van Vleuten dan ook niet nodig. Nog geen week nadat het cabaretduo Van Vleuten en Van Muiswinkel besluit ermee op te houden, belt hij zijn impresario met de mededeling dat hij weet waar zijn komende voorstelling over zal gaan. Onwaarschijnlijk goede timing! Toeval? Of misschien wel een beetje stille kracht? Het begint allemaal in 1982 op een kerst avond in huize Van Vleuten. De buurvrouw levert een doos af die Oom Jan eerder op die dag bij haar heeft afgegeven omdat de familie niet thuis bleek te zijn. In die doos zitten zijn memoires, vier delen, 700 pagina's. En in plaats van voor te lezen uit de bijbel, oppert moeder Van Vleuten ditmaal voor te lezen uit de memoires van Oom Jan. In 1982 geen evangelie van Lucas voor de familie Van Vleuten; die avond zitten zij bij de kerstboom te luisteren naar het gedetailleerd opge schreven verhaal van Oom Jan. Dat begint zo: 'Het is niet dat ik mijzelf zo belangrijk vind dat ik dit geschreven heb, maar ik vind dat ik in een belangrijke tijd ge leefd heb. De veranderingen die zich in mijn tijd voltrokken zijn als een waterval over ons heen gekomen. Daarvan wil ik nog eenmaal getuigen.' Wat daarna volgt is de duizelingwekkende geschiedenis van de ondergang van de Indische kolonie. Diederik is 21 als hij voor het eerst de memoires van Oom Jan onder ogen krijgt. 28 jaar later zijn de eerste zinnen van zijn ooms memoires ook het begin van zijn solovoorstelling. Dat had deze bescheiden oom nooit kunnen bevroeden. En ook niet dat het zoveel teweeg zou brengen bij de bezoekers van de voorstelling. Diederik: 'Ik voel de noodzaak om dit verhaal te vertellen heel sterk en ben erg zelfver zekerd op het podium. Natuurlijk ben je kwetsbaar als je alleen op het podium je familieverhaal staat te vertellen, maar het is een steengoed verhaal en dit kan niemand onberoerd laten. Het is bij tijd en wijle zo aangrijpend dat ik bij sommige passages ook even diep moet ademhalen om niet vol te schieten. Zo is er bijvoorbeeld een passage 23-06-10 16:22

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 14