Een familie verhaal De duizendgulden prent Tempo Doeloe Geen dagblad of tijdschrift in Nederland dat er dit jaar nog geen aandacht aan heeft besteed: precies 150 jaar geleden, in i860, publiceerde Multatuli zijn roman Max Havelaar. Max Havelaar, Nederlands' beroemdste roman, waarin schrijver Multatuli het met zijn weergaloze opbouw en revolutionaire stijl opneemt voor de Indonesische bevolking. Moesson-abonnee Dolf Gogel- ein stuurde een familieverhaal in. van Multatuli Mogelijk het duizendguldenportret van Multatuli waarover zoveel te doen is geweest (Bijzondere Collecties van de Universiteitsbiblio theek Amsterdam/Multatuli Huis). zich weten te scharen en die benaderde hij voor een geldelijke bijdrage. Slechts één van hen ging erop in: mijn betovergrootvader van moederszijde, Klaas Veenstra. Veenstra leende hem maar liefst 1.000 gulden, een enorm bedrag voor die tijd. Wie was Klaas Veenstra? De families Douwes Dekker en Veenstra ken den elkaar al lang. Beide Doopsgezind, beide afkomstig uit Noord-Holland en beide lid van de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen. Klaas Veenstra en de broers zagen elkaar vaak op de afdelingsbijeenkomsten. In 1838 voeren Eduard Douwes Dekker (Mul tatuli) en zijn broer Jan naar Indië. Ook Klaas vertrok naar Indië. Hij vestigde zich als nota ris te Soerabaja, maar we vinden hem weldra terug als tabaks-contractant in Gandrie in de residentie Rembang (Midden-Java). Vlakbij woonde een andere tabaks-contractant, Jan Douwes Dekker, de oudere broer van Multatuli. A Klaas Veenstra (foto: familiearchief Dolf Gogelein). 28 Moesson lOR DOLF GOGELEIN Mijn oude tante Emi Veenstra, ik herinner me dat nog goed, vertelde me over de schrijver Multatuli. Hoe Multatuli haar grootvader, Klaas Veenstra, wel eens opzocht in diens mooie huis in Amsterdam. Oma liet de meid iedere keer zeggen dat mijnheer niet thuis was. 'Die vent komt altijd bedelen!' Maar opa Klaas Veenstra ontving hem toch. De publicatie van Max Havelaar in i860 sloeg in als een bom. Schrijver Eduard Douwes Dekker (1820-1887) was als Multatuli in één klap beroemd. En toch verkeerde hij voortdu rend in geldnood. Daar veranderde zijn suc ces niets aan. Desondanks bedacht Multatuli regelmatig plannen om aan geld te komen en één ervan was om een portret van zichzelf te laten maken en die aan zijn bewonderaars te verkopen. Dat plan zelf kostte natuurlijk ook geld. Eerst diende een fotoportret te worden vervaardigd en daarvan een lithogra fie en ten slotte afdrukken op goed papier... Niet zo eenvoudig. Met zijn pleidooien tegen de 'vrije arbeid' had Multatuli veel sympathisanten achter Moesson #1 juli 2010.indd 28 23-06-10 16:25

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 28