Salam Terakhir de laatste groet...
Laatste groet
uirvmmim-mmfi
Rob van de Sar is na jarenlange
ervaring als uitvaartverzekeraar
in oktober 2007 begonnen met
Salam Terakhir Uitvaartverzor
ging. Rob: 'Ik vind dat een laatste
groet met respect en warmte
omgeven moet zijn.'
i le
- ADVERTORIAL -
DOOR MANDY MENSINGH
Persoonlijk
Tijdens zijn werk als verzekeraar bij een
uitvaartmaatschappij ervoer Rob een gebrek
aan flexibiliteit in de uitvaartbranche. Rob:
'Wanneer ik met de mensen aan tafel zat,
kwamen zij met zoveel vragen. Logisch, als
nabestaande komt er veel op je af bij het re
gelen van een begrafenis of crematie, maar ik
was beperkt in mijn mogelijkheden ze hierbij
te helpen. Ik ben daarom de hbo-opleiding ri
tuele uitvaartbegeleider gaan doen.' Rob kan
nu niet alleen de uitvaart verzorgen, maar
ook de (rituele) invulling ervan. Rob: 'Vroeger
zorgde de dominee vaak voor de invulling
van een dienst, maar tegenwoordig zijn veel
mensen niet echt kerkelijk meer. De invulling
die ik geef kan katholiek, protestants, maar
ook bijvoorbeeld boeddhistisch, symbolisch
of cultureel bepaald zijn. Zo verzorg ik ook
Indische uitvaarten.' Geboren in Bandung is
Rob als kind van Indische ouders opgegroeid
met de Indische cultuur. Met zijn vader en
broer (zijn moeder overleed toen hij vijf was)
repatrieerde hij in 1962 naar Nederland. Rob
past zich makkelijk aan, en dat is ook terug te
zien in zijn beroep. 'Ik pas mij aan de cultuur
van de mensen en hun wensen aan. Ook voer
ik veel gesprekken met nabestaanden zodat
ik een goed beeld krijg van de overledene en
Salann Terakhir Uitvaartverzorging
Rob vtn d«r Sar
ürd 207
l£24 Ql Alki^y&Noord
T 072-561
M 0^15006305
www. sa lantter akhir.nl
ilé
augustus 2010 49
wat deze heeft betekend voor zijn of haar
omgeving.' Reguliere uitvaartmaatschappijen
hebben vaak maar een maximum tijdsduur
van anderhalf uur om de uitvaart voor te
bereiden. Rob kan daarentegen soms uren
en dagen in gesprek zijn met nabestaanden.
Rob: 'Welke achtergrond, cultuur of religie
de overledene ook heeft, iedereen heeft
behoefte aan een persoonlijke uitvaart. Het
belangrijkste is dat de uitvaart wordt uitge
voerd zoals de overledene was. Ik probeer de
grote passie of levensstijl van de persoon te
laten weerspiegelen in de uitvaart.'
Indische uitvaart
Rob weet met zijn Indische achtergrond wat
deze voor betekenis kan hebben, ook bij een
uitvaart. Rob: 'Soms wordt er bijvoorbeeld
voor gekozen om na de dienst een kumpulan
te houden in het favoriete buurthuis van de
overledene. Mensen kunnen zelf voor het
eten zorgen, of ik zorg dat er lekkere hapjes
zijn.' Er is ook ruimte voor rituelen zoals de
Selamatan, welke na afloop van de dienst
Rob: 'Veel mensen denken dat zij door
hun uitvaartverzekering geen zeggen
schap hebben bij het kiezen van een
uitvaartverzorger. Het maakt niet uit of
u wel of niet verzekerd bent en ook niet
bij welke maatschappij, u mag altijd zélf
beslissen wie de uitvaart verzorgt.'
plaatsvindt in het huis van de overledene. De
offermaaltijd is in eerste instantie bedoeld
als genoegdoening aan de goden. Rob: 'Op
die manier worden de goden bedankt voor
het stukje aarde waarin de overledene is be
graven en het goede leven van de overledene.
De gewoonte is om vanaf de sterfdag tot en
met de veertigste dag elke dag één of meer
dere gerechten voor de overledene te koken.
Zo geef je de overledene het gevoel dat hij
niet vergeten wordt. In veel gevallen wordt
op de veertigste dag nog een Selamatan
gehouden. Dit is de dag dat de ziel definitief
afscheid neemt van de nabestaanden en
naar het hiernamaals vertrekt.'
Moesson #2 augustus 2010.indd 49
29-07-10 11:58