Salam Terakhir de laatste groet... Laatste groet uirvmmim-mmfi Rob van de Sar is na jarenlange ervaring als uitvaartverzekeraar in oktober 2007 begonnen met Salam Terakhir Uitvaartverzor ging. Rob: 'Ik vind dat een laatste groet met respect en warmte omgeven moet zijn.' i le - ADVERTORIAL - DOOR MANDY MENSINGH Persoonlijk Tijdens zijn werk als verzekeraar bij een uitvaartmaatschappij ervoer Rob een gebrek aan flexibiliteit in de uitvaartbranche. Rob: 'Wanneer ik met de mensen aan tafel zat, kwamen zij met zoveel vragen. Logisch, als nabestaande komt er veel op je af bij het re gelen van een begrafenis of crematie, maar ik was beperkt in mijn mogelijkheden ze hierbij te helpen. Ik ben daarom de hbo-opleiding ri tuele uitvaartbegeleider gaan doen.' Rob kan nu niet alleen de uitvaart verzorgen, maar ook de (rituele) invulling ervan. Rob: 'Vroeger zorgde de dominee vaak voor de invulling van een dienst, maar tegenwoordig zijn veel mensen niet echt kerkelijk meer. De invulling die ik geef kan katholiek, protestants, maar ook bijvoorbeeld boeddhistisch, symbolisch of cultureel bepaald zijn. Zo verzorg ik ook Indische uitvaarten.' Geboren in Bandung is Rob als kind van Indische ouders opgegroeid met de Indische cultuur. Met zijn vader en broer (zijn moeder overleed toen hij vijf was) repatrieerde hij in 1962 naar Nederland. Rob past zich makkelijk aan, en dat is ook terug te zien in zijn beroep. 'Ik pas mij aan de cultuur van de mensen en hun wensen aan. Ook voer ik veel gesprekken met nabestaanden zodat ik een goed beeld krijg van de overledene en Salann Terakhir Uitvaartverzorging Rob vtn d«r Sar ürd 207 l£24 Ql Alki^y&Noord T 072-561 M 0^15006305 www. sa lantter akhir.nl ilé augustus 2010 49 wat deze heeft betekend voor zijn of haar omgeving.' Reguliere uitvaartmaatschappijen hebben vaak maar een maximum tijdsduur van anderhalf uur om de uitvaart voor te bereiden. Rob kan daarentegen soms uren en dagen in gesprek zijn met nabestaanden. Rob: 'Welke achtergrond, cultuur of religie de overledene ook heeft, iedereen heeft behoefte aan een persoonlijke uitvaart. Het belangrijkste is dat de uitvaart wordt uitge voerd zoals de overledene was. Ik probeer de grote passie of levensstijl van de persoon te laten weerspiegelen in de uitvaart.' Indische uitvaart Rob weet met zijn Indische achtergrond wat deze voor betekenis kan hebben, ook bij een uitvaart. Rob: 'Soms wordt er bijvoorbeeld voor gekozen om na de dienst een kumpulan te houden in het favoriete buurthuis van de overledene. Mensen kunnen zelf voor het eten zorgen, of ik zorg dat er lekkere hapjes zijn.' Er is ook ruimte voor rituelen zoals de Selamatan, welke na afloop van de dienst Rob: 'Veel mensen denken dat zij door hun uitvaartverzekering geen zeggen schap hebben bij het kiezen van een uitvaartverzorger. Het maakt niet uit of u wel of niet verzekerd bent en ook niet bij welke maatschappij, u mag altijd zélf beslissen wie de uitvaart verzorgt.' plaatsvindt in het huis van de overledene. De offermaaltijd is in eerste instantie bedoeld als genoegdoening aan de goden. Rob: 'Op die manier worden de goden bedankt voor het stukje aarde waarin de overledene is be graven en het goede leven van de overledene. De gewoonte is om vanaf de sterfdag tot en met de veertigste dag elke dag één of meer dere gerechten voor de overledene te koken. Zo geef je de overledene het gevoel dat hij niet vergeten wordt. In veel gevallen wordt op de veertigste dag nog een Selamatan gehouden. Dit is de dag dat de ziel definitief afscheid neemt van de nabestaanden en naar het hiernamaals vertrekt.' Moesson #2 augustus 2010.indd 49 29-07-10 11:58

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 49