interview Terwijl ik alles opschrijf, valt Ernst even stil en speelt de melancholische melodie van 'Uit Spanje Spaanse laarzen' op zijn gitaar: 'Het land daar in nevels verborgen', denk ik bij mezelf: Indië als de verloren onschuld. Het thema keert altijd weer terug in Ernst's werk. Ook op deze cd?, vraag ik. Ernst: 'Tsja, nu je het zegt, in het nummer "Iedere De andere twee inter views met Ernst Jansz her lezen uit 1999 en 2006? Ga naar ons online archief via: www.moesson.com Met Dromen van Johanna probeer ik het bewijs te leveren dat de liedjes van Dylan in het Nederlands net zo mooi gezongen en gespeeld kunnen worden. Of ik daarin geslaagd ben, moeten anderen beoor delen. Iemand vroeg: Is dit een ode aan Bob Dylan? Nee, dacht ik later in bed, dit is een ode aan de Nederlandse taal.' Het Indische is altijd sterk aanwezig geweest in Ernst's werk. Dertig jaar geleden, in de glorietijd van Doe Maar, schreef hij al Indische liedjes. Kort nadat Doe Maar zichzelf had opgeheven, publiceerde hij de Indische novelle Gideons droom (1983) en zijn Indische roman De overkant (1985). In 1999 bracht hij een prachtige Indische cd uit: De overkant. En in 2006 verscheen Molenbeekstraat, opnieuw een prachtige cd, met een autobiografisch boek. Ernst: 'De Nederlandse popmuziek heeft geen traditie. Ja, de smartlap. Wat moet ik nou met een smartlap? Ik vind het best, hoor, een smartlap, en die zal wel gevoelens vertolken van veel Nederlanders, maar ik heb er niets mee. Dus ik ben heel blij dat ik wel een muzikale traditie in mij meedraag: de krontjong. Ik heb het alleen heel lang niet geweten. Het is geleidelijk gegaan. De reggae vormde in de Doe Maar tijd een lichtend pad voor me. Omdat het zo op krontjong lijkt. Pas eind jaren negentig, toen ik de cd De overkant ging maken, besloot ik me in kron tjong te gaan verdiepen, in George de Fretes en vele anderen. De cello in de krontjong heeft niets met de rest te maken, die gaat er dwars doorheen, maar die geeft toch een soort van swing aan die muziek die er anders niet geweest zou zijn. Apart, hoor, die mu ziek. Je kunt allerlei wetenschappers loslaten op de vraag wat krontjong nou voor muziek is: gamelan invloeden, Hawaiian, Amerikaanse invloeden, de fado uit Portugal, Spaanse gitaren, klassieke viool, en dan de soeling, de fluit. Het komt allemaal bij elkaar en het is prachtig.' Is er iets wat ik jou sturen kan Vanuit het land daar in nevels verborgen? Is er iets wat ik jou sturen kan Zodat je mij niet zult vergeten? korrel zand" komt een mooie regel voor over "de gebroken spiegel van onschuld op elk vergeten gezicht". In het laatste liedje uit de cyclus, "Het meisje van de Rode Rivier", staan vier geheimzin nige regels over onschuld die mij in het bijzonder beroeren: Mooie meisjes staan er in de rij En ach wie wil er geen plezier Maar ik heb nooit gewild dat een ander mij willen zou Dan het meisje van de Rode Rivier Ik herken natuurlijk het beeld van die rij meisjes bij de kleedkamer uit mijn tijd met Doe Maar. Die eerste regel, "Mooie meisjes staan er in de rij", ver wijst tegelijkertijd naar Dylans vroegere liefje Edie Sedgwick. Zij zou in een film spelen met de titel Pretty maids all in a row. De gedachte dat de on schuld verbeeld wordt door een eerste liefde in een verzonken land doet mij denken aan mijn vader, die zijn vriendinnetje Titi op de kade van Tandjong Priok achterliet. Zij stierf en hij heeft haar nooit meer teruggezien. 'De onschuld laten wij, alleen/ een klein figuur in wit/ daar aan de oever staan' - zo heb ik haar bezongen. De volgende strofe uit Dylans "Meisje van de Rode Rivier" krijgt voor mij daardoor een extra lading: Eén ogenblik en ik wist: zij hoort Voorgoed bij mij te zijn Maar lang geleden ging de droom voorbij Nee, zij is niet meer hier Trouw aan het leven, trouw aan mij Was het meisje van de Rode Rivier Dylan heeft zijn roem altijd met zeer gemengde gevoelens gedragen. Het heeft hem veel gegeven, maar nog veel meer afgenomen, lijkt hij in dit liedje te willen zeggen. Ik heb het leven altijd als een reis gezien, als een zoektocht, een terugkeer naar je ware zelf. Dylan ook. Ergens zegt hij: 'I set out to find this home that I'd left a while back and I couldn't remember exactly where it was.' Maar in "Het meisje van de Rode Rivier" lijkt die weg voorgoed afgeslo ten. De symboliek grijpt je bij de keel, want Edie Sedgwick, de verloren onschuld, overleed op jonge leeftijd. Vlak voor haar dood, toen Bob Dylan allang met iemand anders getrouwd was, zei ze nog: "Ik heb waarachtig van deze man gehouden". Sommi gen van ons weten wat het is om te verlangen naar iets wat had kunnen zijn, maar verloren is gegaan.' Soms denk ik dat niemand mij hier ooit heeft gezien Dan het meisje van de Rode Rivier 0 september 2010 15 Moesson #3 september 2010.indd 15 26-08-10 11:06

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 15