Een Arubaanse jonge man
door Frans Leidelmeijer
Frans Leidelmeijer
Z.y&.foMenfeW
Bij het overlijden van
de Indische schilderes
Corry Mühlenfeld in
2004 werden haar schil
derijen verdeeld onder
haar vrienden. Haar
kapitaal en de veilingop
brengst van haar overige
bezittingen gingen naar
Greenpeace. Zij was een
groot dierenliefhebber.
bespreekt iedere maand een
kunstobject dat ontstaan is
uit Europese en Indische
kruisbestuiving.
Bij de verdeling koos ik voor de portret
ten van haar Indische moeder en zusters
uit de jaren veertig, een mooi portret van
een adellijke Indonesische dame, twee
abstracte schilderijen uit de jaren zestig en
dit portret van een Arubaanse jongeman,
gedateerd 1955. Corry Mühlenfeld studeerde
aan de Academie voor beeldende kunsten
in Den Haag, onder leiding van de bekende
schilder Paul Citroen. Hij heeft van haar een
prachtig portret geschilderd dat in 2008 in
Museum de Fundatie in Zwolle tijdens een
overzichtstentoonstelling van zijn werk te
zien was.
Corry wilde ook portretten schilderen. Dat
ze het in haar vingers had, bewijst het
afgebeelde schilderij. Zij maakte het toen
ze in de jaren vijftig op Aruba woonde, waar
ze haar man volgde die daar een goede baan
had geaccepteerd. Tijdens die periode sig
neerde ze haar werk dan ook met toevoeging
van de initialen van haar man. Het eenvou
dige houten lijstje zal ze er zelf om gemaakt
hebben.
Wie zou deze knappe jonge man toch zijn?
Misschien was ze wel heimelijk verliefd op
hem, want haar huwelijk was slecht. Haar
echtgenoot was haar regelmatig ontrouw.
Daarna is ze teruggegaan naar Nederland en
heeft daar echtscheiding aangevraagd.
Misschien werkte de Antilliaanse jongeman
wel op het strand. Die suggestie wordt ge
wekt door de achtergrond van het schilderij.
Of misschien was hij wel visser. Waarschijn
lijk heeft hij voor haar geposeerd en heeft ze
later de achtergrond geschilderd. Die indruk
wordt versterkt doordat het portret heel
gedetailleerd is geschilderd, terwijl de baai
met het strand en de boten vager en meer
impressionistisch zijn uitgevoerd.
Door de zonnige kleuren en de vriendelijke,
open uitstraling van de man is het een pret
tig schilderij om naar te kijken. Het geeft
je een vakantiegevoel. 's Zomers haal ik het
dan ook te voorschijn en zet het op een
schilderijenstandaard in mijn interieur.
Ik weet niet of die jongeman van weleer
ondertussen ook gestorven is, maar beiden
zullen altijd voortleven door dit bijzondere
schilderij.
september 2010 19
Moesson #3 september 2010.indd 19
26-08-10 11:07