pindaKAAS De vele gezichten van de Japanse bezetting Dvd over Indisch verzet pindaKAAS Light GEËXECUTEERD ANTJOL Filmer Peter Hoogendijk verdiende zijn sporen met Soerabaja Surabaya (2007). In Verzet in Indië komt een tiental personen - negen ooggetuigen en een historica - aan het woord die vanuit verschillende perspectieven vertellen over het verzet in Nederlands-Indië. Hun verhalen worden afgewisseld met historisch filmmateriaal. De keuze van de vertellers staat garant voor verschillende perspectieven. Behalve krijgsgevangenen en deelnemers aan het verzet, komen ook Japanse en Indonesische veteranen aan het woord. De Japanse historica Kaori Maekawa schetst een aantal grotere verbanden. Deze aanpak levert een fascinerende film op waarin haaks op elkaar staande belevenissen en herinneringen door elkaar lopen. Zo zijn er de Japanse militair Sakari Ono die na de Japanse capitulatie met de Indonesiërs ging meevechten en de oud-Kempei Aoki Masafumi die zegt nooit te hebben gemarteld. Dat zijn getuigenissen die waarschijnlijk veel emoties zullen oproepen bij diegenen die het Japanse bewind aan den lijve hebben ondervon den. Dat geldt misschien minder voor het verhaal van de twee dochters van de Indonesische PID-agent voor wie het vooral ging om het overleven, onder welk bewind dan ook. Het illustreert wel hoe de Japanners gebruik maakten van het door de Nederlanders inge stelde politieapparaat. Het verhaal van de Indonesische Peta-veteraan brengt duidelijk een Indonesisch perspectief naar voren. Dat het verzet niet eenduidig was en de ervaringen en belevenissen per per soon sterk verschillen, komt duidelijk naar voren uit de verhalen van Dick van Logchem, Piet de Kock en Ferry Holt- kamp. Waar de eerste twee tamelijk onderkoeld vertellen over hun soms verschrikkelijke ervaringen, spat bij de laatste de emotie bijna van het scherm. Hoogendijk laat zo mooi zien dat de oorlog vele gezichten heeft. Wat de verhalen gemeen hebben, is dat de keuze om al dan niet in verzet tegen de Japanners te gaan vaak spon taan werd geno men. Het feit dat de meeste verzets groepen al snel werden opgerold met alle gevolgen van dien, doet niets af aan het gevoel van respect en bewon dering dat zich aan de kijker opdringt. Verzet in Indië is een van de parels in de kroon van het programma Erfgoed van de Oorlog dat de film mede mogelijk maakte. Het is een film om stil v^ worden, maar die veel stof tot naprater biedt. (WIM MANUHUTU) Op 25 september zal in Leiden een afgeslank te vorm van het pindaKAAS-festival worden gehouden: pindaKAAS Light. pindaKAAS Light is 'een multicultureel festival voor en door Nederlandse jongeren met een Indische achtergrond' Op het festival staat muziek, theater, moderne dans, film, poëzie en beel dende kunst geprogrammeerd. Waaronder de dansvoorstelling Unfolding van Gerard Mosterd met Julia Mitomi, finaliste van het tv-programma So you think you can dance; een optreden van jonge singer/songwriter Marlon Penn, die vorig jaar zijn debuutalbum Independence? uitbracht; en Esther Hulst's Lagu Damai, een 'documentaire theatervoor stelling over heimwee en verlangen naar een thuis'. Esther schreef het stuk na haar eerste reis naar haar moederland de Moluk- ken. Verder: stand-up comedy in het petjoh door Merah, een debat onder leiding van Indisch 3.0, videokunst van Olivia Glebbeek Evelien Krijl, fotografie van Jos Runarko en Kim Pattiruhu, en een filmprogramma, met de Indonesische film Laskar Pelangi van Riri Riza. Een festival voor Nederlandse jongeren met een Indonesische achtergrond* en voor alle andere jonge geesten die houden van muziek, film, theater, dans, beeldende kunst, fotografie, poezie en Indonesisch eten! Met voorstellingen van bekende makers en onbekend talent. Voor meer informatie: www.pindakaasfestival.nl Indisch, Moluks, Javaans, Indo en campur aduk Van 19.00 tot 1.00 uur op zaterdag 25 september, Centrum voor actuele kunst Scheltema, Marktsteeg 1,2312 CS Leiden. Kaarten zijn te bestellen via 06 - 57 55 27 19 offerdinand@pindakaasfestival.nl september 2010 7 Moesson #3 september 2010.indd 7 26-08-10 11:06

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 7