pindaKAAS
De vele gezichten van de Japanse bezetting
Dvd over Indisch verzet
pindaKAAS Light
GEËXECUTEERD ANTJOL
Filmer Peter Hoogendijk verdiende zijn
sporen met Soerabaja Surabaya (2007).
In Verzet in Indië komt een tiental
personen - negen ooggetuigen en een
historica - aan het woord die vanuit
verschillende perspectieven vertellen
over het verzet in Nederlands-Indië.
Hun verhalen worden afgewisseld
met historisch filmmateriaal. De keuze
van de vertellers staat garant voor
verschillende perspectieven. Behalve
krijgsgevangenen en deelnemers aan
het verzet, komen ook Japanse en
Indonesische veteranen aan het woord.
De Japanse historica Kaori Maekawa
schetst een aantal grotere verbanden.
Deze aanpak levert een fascinerende
film op waarin haaks op elkaar staande
belevenissen en herinneringen door
elkaar lopen. Zo zijn er de Japanse
militair Sakari Ono die na de Japanse
capitulatie met de Indonesiërs ging
meevechten en de oud-Kempei Aoki
Masafumi die zegt nooit te hebben
gemarteld. Dat zijn getuigenissen
die waarschijnlijk veel emoties zullen
oproepen bij diegenen die het Japanse
bewind aan den lijve hebben ondervon
den. Dat geldt misschien minder voor
het verhaal van de twee dochters van
de Indonesische PID-agent voor wie het
vooral ging om het overleven, onder
welk bewind dan ook. Het illustreert
wel hoe de Japanners gebruik maakten
van het door de Nederlanders inge
stelde politieapparaat. Het verhaal van
de Indonesische Peta-veteraan brengt
duidelijk een Indonesisch perspectief
naar voren.
Dat het verzet niet eenduidig was en
de ervaringen en belevenissen per per
soon sterk verschillen, komt duidelijk
naar voren uit de verhalen van Dick van
Logchem, Piet de Kock en Ferry Holt-
kamp. Waar de eerste twee tamelijk
onderkoeld vertellen over hun soms
verschrikkelijke ervaringen, spat bij de
laatste de emotie bijna van het scherm.
Hoogendijk laat
zo mooi zien dat
de oorlog vele
gezichten heeft.
Wat de verhalen
gemeen hebben,
is dat de keuze
om al dan niet
in verzet tegen
de Japanners te
gaan vaak spon
taan werd geno
men. Het feit dat de meeste verzets
groepen al snel werden opgerold met
alle gevolgen van dien, doet niets af
aan het gevoel van respect en bewon
dering dat zich aan de kijker opdringt.
Verzet in Indië is een van de parels in de
kroon van het programma Erfgoed van
de Oorlog dat de film mede mogelijk
maakte. Het is een film om stil v^
worden, maar die veel stof tot naprater
biedt.
(WIM MANUHUTU)
Op 25 september zal in Leiden een afgeslank
te vorm van het pindaKAAS-festival worden
gehouden: pindaKAAS Light. pindaKAAS
Light is 'een multicultureel festival voor en
door Nederlandse jongeren met een Indische
achtergrond' Op het festival staat muziek,
theater, moderne dans, film, poëzie en beel
dende kunst geprogrammeerd. Waaronder
de dansvoorstelling Unfolding van Gerard
Mosterd met Julia Mitomi, finaliste van het
tv-programma So you think you can dance;
een optreden van jonge singer/songwriter
Marlon Penn, die vorig jaar zijn debuutalbum
Independence? uitbracht; en Esther Hulst's
Lagu Damai, een 'documentaire theatervoor
stelling over heimwee en verlangen naar
een thuis'. Esther schreef het stuk na haar
eerste reis naar haar moederland de Moluk-
ken. Verder: stand-up comedy in het petjoh
door Merah, een debat onder leiding van
Indisch 3.0, videokunst van Olivia Glebbeek
Evelien Krijl, fotografie van Jos Runarko en
Kim Pattiruhu, en een filmprogramma, met de
Indonesische film Laskar Pelangi van Riri Riza.
Een festival voor Nederlandse jongeren
met een Indonesische achtergrond*
en voor alle andere jonge geesten
die houden van muziek, film, theater,
dans, beeldende kunst, fotografie,
poezie en Indonesisch eten!
Met voorstellingen van bekende
makers en onbekend talent.
Voor meer informatie:
www.pindakaasfestival.nl
Indisch, Moluks, Javaans, Indo
en campur aduk
Van 19.00 tot 1.00 uur op zaterdag 25
september, Centrum voor actuele kunst
Scheltema, Marktsteeg 1,2312 CS Leiden.
Kaarten zijn te bestellen via 06 - 57 55 27
19 offerdinand@pindakaasfestival.nl
september 2010 7
Moesson #3 september 2010.indd 7
26-08-10 11:06