Vaas of kunstvoorwerp?
oor Frans Leidelmeijer
Frans Leidelmeijer
Ik was aangenaam verrast toen ik haar werk
voor het eerst zag in 2003 op de tentoon-
Stasse gebruikt voor haar werk de giettech-
niek. De verschillende onderdelen, zoals de
rechthoek en de balken, worden gegoten
en daarmee gaat ze bouwen. Het meeste
van haar werk zijn unica met uitzondering
van een tulpentoren waarvan een serie
van 50 gemaakt is. Van deze serie kunnen
er 25 exemplaren al weggestreept worden.
Een moderne tulpentoren, geënt op de 17e
eeuwse tulpenvazen van Delfts aardewerk.
Zo'n fraaie tulpentoren staat nog op mijn
verlanglijstje... O
bespreekt iedere maand een
kunstobject dat ontstaan is
uit Europese en Indische
kruisbestuiving.
Esther Stasse (1968) beschouwt zichzelf als
vrije vormgever, opererend op het grens
gebied tussen vormgeving en beeldende
kunst. Het afgebeelde voorwerp is als vaas
te gebruiken, maar dat is niet het hoofd
doel. Het materiaal aardewerk en de vorm
worden gebruikt om een drie dimensionaal
voorwerp te creëren. Het zwart versterkt de
strakke, monumentale uitwerking.
Stasse past met haar nieuwe werk dat
bestaat uit geometrisch vormgegeven
keramische voorwerpen, in de Nederlandse
traditie. Ook haar leermeester de toonaan
gevende keramist Jan van der Vaart werkte
in een strakke modernistische vormgeving.
Esther studeerde van 1986-1988 aan Acade
mie Minerva in Groningen en van 1988-1992
aan de Gerrit Rietveld Academie in Amster
dam, waar ze naast de eerder genoemde
Van der Vaart ook les kreeg van belangrijke
keramisten Geert Lap en Barbara Nanning.
stelling Tussen twee werelddelen in, wacht
het verlangen van een oceaan in het Stedelijk
Museum het Prinsenhof in Delft, gewijd aan
het werk van Indische kunstenaars en vorm
gevers. Een tentoonstelling die toen veel
te weinig aandacht heeft gekregen. In die
periode paste ze ronde vormen toe. Op bo
vengenoemde tentoonstelling stonden van
haar drie kegelvormige keramische objecten
van 72,5 cm hoog. Twee zwarte en een beige.
In de begeleidende catalogus vertelt ze dat
ze in 1993 Indonesië bezocht, nieuwsgierig
als ze was naar het land van haar moeder.
Ze voelt enige verbondenheid met alles wat
Indisch is. In haar werk zijn naar mijn idee
geen aanwijsbare invloeden uit de Indische
cultuur te vinden. Volgens een kunstcriticus
zijn in haar jongste werk wel Aziatische
invloeden te herkennen, afkomstig van de
Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright die
in zijn versieringen voor een hotel in Japan
beïnvloed werd door de Japanse kunst.
oktober 2010 19
22-09-10 19:05
Moesson #4 oktober 2010.indd 19