'Een keer heeft mijn opa tegen mijn moe der gezegd: "Ik heb de Jap heus wel terugge pakt hoor." Maar nie mand weet hoe.' interview 0 Op de website Indisch 3.0, waaraan hij sinds een jaar is verbonden als redacteur, staan achter zijn naam de volgende kwalificaties: (muziek-)theatermaker, singer-songwriter, (trainings)acteur (in trainingen), presentator, theaterdocent, columnist, interviewer én huisman, maar niet cabaretier. Nee, zegt Patrick Neumann (Hoogeveen, 1983), dat woord zal hij niet snel gebruiken. 'Ik vind mezelf wel een cabaretier, maar als je dat zegt dan verwachten de mensen dat je voor een publiek gaat staan en moppen vertelt.' En even voor alle duidelijkheid: dat doet hij dus niet. 'Ik zing liedjes. Al zijn die op zich best wel weer grappig, denk ik.' Dialoog heet zijn laatste programma. Work in progress is het. 'Het gaat over allerlei dia logen, zoals bijvoorbeeld tussen een plofkip en een biologische kip bij Albert Heijn en die klagen dan allebei. Het zijn liedjes die op zichzelf staan. Ik ben nu nog een beetje aan het zoeken naar de goede volgorde. Het kan best nog wel vier jaar duren voordat het helemaal af is. Ik heb de laatste tijd geleerd dat ik wat geduldiger moet zijn.' Nadat hij zijn theateropleiding aan de Noor delijke Hogeschool in Leeuwarden voltooide, maakte hij zijn eerste soloprogramma Uw redding nabij waarvoor hij samenwerkte met Maarten van Roozendaal. Ook was hij samen met Ghislaine Pierie en Carlo Scheldwacht te zien in de theatervoorstelling Circus Bron beek. Die laatste voorstelling, een komisch toneelstuk over de jappenkampen, gaat in november van dit jaar in reprise. In Circus Bronbeek speelt Patrick Neumann een Indische jongen van de derde generatie, die gefascineerd is door het kampverleden van zijn opa. In het stuk vertelt deze Dennis vol branie hoe zijn opa Willem in de oorlog wraak nam op de Jap. Al vertellende verliest hij zich volledig in het geweld dat zijn opa daarbij gebruikte. Voor het stuk lieten de makers zich inspire ren door de cabaretvoorstellingen in som mige Japanse interneringskampen. Dat levert een aantal kolderieke scènes op die worden afgewisseld door emotionele momenten. Zo vraagt Willem in een aangrijpende scène aan zijn dochter en kleinzoon of hij ze soms zijn littekens moet laten zien. In werkelijkheid stelde zijn opa die vraag ooit aan hem, zegt Patrick Neumann, al gebeurde het niet zo emotioneel als in het toneelstuk. 'Mijn opa overleed in 2003. Hij vertelde nooit zoveel over de oorlog. Maar vlak voor zijn overlijden was ik eens bij hem op bezoek met dodenherdenking en toen kwam hij in een keer los. Toen begon hij ineens ook al zijn littekens te laten zien. Die waren een gevolg van hoe de Japanners hem hadden opgehangen. Ook hadden ze een stuk van zijn teen afgeschoten. Dat was een bijzonder indringend moment.' Net zoals de opa in het toneelstuk, schijnt zijn eigen opa ook wraak te hebben geno men op de Japanners, vertelt hij. 'Een keer heeft mijn opa tegen mijn moeder gezegd: "Ik heb de Jap heus wel teruggepakt hoor." Maar niemand weet hoe. Ik heb tijdens het maken van Circus Bronbeek de familie nog rond gebeld om het te vragen, maar niemand weet precies wat er is gebeurd. Als theater maker kun je dan vrij invullen wat die wraak is geweest, maar ik kan dus niet met zeker heid zeggen of het ook echt zo is gegaan. Ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat de Japanners mijn opa hebben opgesloten in een kist in de brandende zon. Ook dat heb ben we in de voorstelling gebruikt. En van een oom hoorde ik dat ze hem met honing insmeerden en dan vastbonden op de grond.' Vorig jaar werd op Bronbeek een verkorte versie van het stuk gespeeld ter gelegen heid van de start van het Indisch Herinne ringcentrum Bronbeek (IHCB). Adriaan van Dis die in het publiek zat en met wie hij na afloop sprak, vertelde hem dat hij door de voorstelling was geraakt. 'Het haalde dingen van vroeger bij hem naar boven. Ik heb dat wel meer van Indische mensen gehoord, dat de verhouding tussen ouders en kinderen behoorlijk emotioneel kon zijn. Laatst sprak ik iemand van Pelita en die vertelde dat de oorlog misschien nog wel meer slachtoffers heeft geëist onder de tweede dan onder de eerste generatie. Indische families, dat is toch wel een apart slag mensen. Als ik kijk naar mijn eigen familie, dan heeft die een behoorlijke buts opgelopen. Dat zal deels wel door die oorlog komen. Ik denk dat het ook komt omdat die kinderen later zo strak door hun ouders werden opgevoed. Die bepaalde rechtlijnigheid en die koppigheid die je bij veel Indo's ziet, komt daaruit voort.' Zijn opa en oma kwamen in 1961 met hun kinderen naar Nederland. 'Mijn opa was met oktober 2010 31 Moesson #4 oktober 2010.indd 31 22-09-10 19:06

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 31