IQ IO In de derde zaal vertraagt de tijd weer een beetje. Het stuk tentoon stelling in deze zaal vertelt over de periode van 1914 tot aan het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in Azië. De sfeer van de zaal refereert aan tempo doeloe, de tijd waarmee veel oudere Indische mensen zich nog altijd verbonden voelen. Het aantal Europeanen en Indo-Europeanen groeit gestaag. Rond 1930, zo leert een overzicht, zijn dat er maar liefst 240.000. In 'Tropisch Nederland' heeft zich inmiddels een heuse Europese cultuur ontwikkeld. Prachtige oude foto's geven een indruk van hoe dat moet zijn geweest. Maar er is, zo laten andere teksten, prenten en foto's zien, ook een andere, onmiskenbare ontwikkeling. Terwijl de Europese bovenlaag in Indië steeds meer opgaat in zijn eigen elitaire wereld en het imperi alisme hoogtij viert, groeien de nationalistische gevoelens onder de inlandse bevolking. De verschillende bevolkingsgroepen in de kolonie groeien uit elkaar. Bovendien dreigt er oorlog. Het meest treffend wordt deze dubbelheid wellicht weergegeven in het citaat uit De stille kracht van Louis Couperus die achter in de zaal is afgedrukt: 'Onder al deze rust van grootheid dreigt het gevaar, en rommelt de toekomst als de onderaardsche donder in de vulkanen, onhoorbaar voor het menschelijk oor.' Het is een voorbode van wat komen gaat. Door de combinatie van militair en civiel ma teriaal heeft de tentoonstelling een bijzonder karakter. Bovendien wordt het in de toekomst mogelijk om persoonlijk materiaal aan de ex positie toe te voegen. Het gebruik van verschil lende media, waaronderfraaie infographics en interactieve gedeelten, zorgen voor een zeer afwisselend, maar sterk geheel. Daarbij maakt de bijzondere vormgeving een bezoek aan de tentoonstelling tot een echte belevenis. Herdenkingsplaats Dit geldt zeker voor de volgende drie zalen, gelegen aan de andere kant van de centrale hal. Zij vertellen over het dramatisch einde van Indië en het ontstaan van de nieuwe staat Indonesië. Het is een periode die wordt ingeluid door de Japanse inval in Nederlands- Indië en die na de Japanse capitulatie overgaat in de Indonesische revolutie. Een periode die eindigt met het vertrek van vele duizenden Indische Nederlanders uit de voormalige kolonie. Onder hen mijn oma en opa, Josephine 'Troel' en Josephus 'Jo' Caffin, mijn vader en zijn twee jongere broers. Allereerst is er een lichte, rustige zaal die voelt als een herden kingsplaats. De zaal is bekleed met hout en maakt veel indruk. De tentoonstelling is hier volledig gewijd aan de periode 1942-1945, de oorlogsjaren in Indië. Op de grond en langs de wanden zijn in vitrines en in verschillende lades persoonlijke getuigenissen te vinden uit de oorlog. Over het zware leven in de jappenkampen en daarbuiten en de verschrikkingen langs de Birma en Pakan Baroe spoorlijnen. 42 Moesson Moesson #4 oktober 2010.indd 42 -fO}- 22-09-10 19:08

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 42