I- 'Omdat ik met mijn Chinees-Indische ach tergrond heb ervaren hoe bescheiden mijn ouders altijd waren, ben ik een voorvech ter geworden van mensen bij wie die bescheidenheid door slaat' V Mensen met een verslaving en met psychi sche problemen kunnen terecht bij Jellinek- Mentrum in Hilversum. Het nieuwe project Myhealth online - naar Singaporees model - biedt mensen de mogelijkheid om zelf vanuit huis een eerste behandelingsgesprek aan te vragen. Cliënten kunnen hun eigen dossier in zien via het internet en zelf bepalen wanneer en voor wie dat dossier toegankelijk is. Een unicum binnen de hulpverlening. Elaine Tan, Chinees-Indische roots, is pro jectleider van Myhealth online en laat zich vooral door haar gevoel en inlevingsvermogen leiden. Het motto 'best of both worlds' staat niet alleen in haar werk centraal. Privé haalt Elaine zelf ook het beste uit haar oosterse en westerse achtergrond. 'Ik zie mezelf als Aziaat en ben daar trots op, maar ik ben ook westers opgevoed. Beide werelden hebben mij gevormd.' Volgens Elaine is het internet voor velen een makkelijke manier om hulp te zoeken: 'Iemand heeft een probleem, gaat googelen en belandt op onze site. We horen dat bezoe kers van de site het prettig vinden om in hun eigen tempo vragen te lezen en vervolgens in te vullen. Je hoeft geen onbekende locatie te bezoeken en onder toezicht vragen te beantwoorden. Zo kan iemand geleidelijk aan het idee wennen en zich voorbereiden op het intake-gesprek. De datum, tijd en locatie van een eerste gesprek kan de cliënt zelf bepalen.' Elaine vergelijkt Myhealth online met haar vorige baan bij de KLM. 'Bij een luchtvaartmaatschappij heb je ook met wensen van consumenten te maken. Ze willen zelf de tijd en bestemming kiezen van hun reis. Die kant gaan we ook op binnen de hulpverlening. Wij moeten flexibel zijn, tegemoet komen aan wensen van cliënten. Iedereen heeft recht op een behandeling die zoveel mogelijk aansluit bij die persoon. Er speelt daarnaast een zakelijke kant mee. De hulpvrager is nu ook consument, gebruiker van onze website. Je moet dus servicegericht zijn en faciliteiten aanbieden. Online aanmel den en dossierinzage via het internet voldoen aan een vraag van "de markt". Vroeger hadden patiënten een ondergeschik te rol, ze hadden niets in te brengen in hun behandeling. '"Ik ben dokter Bibber en ik ga u vertellen wat u moet doen aan uw probleem." Die tijden zijn gelukkig voorbij. Een cliënt is veel meer dan de ziekte of het probleem dat zijn of haar leven beheerst. Als ik de discussie volg over het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD), denk ik: jongens stap van die troon af. Al dat gekissebis tussen autoriteiten. Ze verge ten bijna om wie het nou werkelijk draait: de patiënten zelf.' Elaine's Aziatische achtergrond speelt zeker een rol in haar werk. 'Ik laat me altijd leiden door de vraag: Om wie gaat het nu eigenlijk? Als ik aan de andere kant van de tafel zat, zou ik ook willen dat hulpverleners meedenken en er alles aan zouden doen om mij zo goed en snel mogelijk te helpen. Omdat ik met mijn Chinees-Indische achtergrond heb ervaren hoe bescheiden mijn ouders altijd waren, ben ik een voorvechter geworden van mensen bij wie die bescheidenheid doorslaat. Ik wil graag een spreekbuis zijn voor degenen die slecht voor zichzelf kunnen opkomen. Je moet er niet aan denken maandenlang op een wachtlijst te staan. Bij ons kun je al binnen vijf werkdagen terecht voor een afspraak.' Tan legt uit dat per soonlijk contact ook van groot belang is. Het blijft mogelijk om telefonisch een afspraak te maken. 'Ook uitwisseling met lotgenoten via een forum hoort straks tot de mogelijkheden. Als mensen het lef hebben om de eerste stap te zetten, is het heel belangrijk dat ze snel hulp krijgen.' Elaine voelt zich sterk verbonden met de manier waarop in Singapore binnen de zorg met cliënten wordt omgegaan. Daar is minder sprake van een kloof tussen behandelaars en patiënten. 'Uitgaan van het positieve is voor ons heel be langrijk. Mensen moet je op hun mogelijkhe den wijzen, niet op onvolkomenheden, op de probleemkant van hun situatie. Die positieve benadering zie je veel meer terug in het beleid in Singapore, dan binnen de Nederlandse zorg. Een probleem, stoornis of verslaving komt heus wel ter sprake, maar laten we het vooral hebben over wat er wél allemaal mogelijk is. Ik geloof sowieso niet in: het kan niet. Waar wil je naar toe is belangrijker.' Tan hoopt over niet al te lange tijd een werk bezoek te brengen aan Singapore. 'Singapore is een smeltkroes van nationalitei ten en religies. Een heel diverse maatschappij. Binnen al die culturen en geloven zoeken mensen toch naar gemeenschappelijke elementen. In de gezondheidszorg moeten cliënten het gevoel ervaren welkom te zijn. In Singapore weten ze volgens mij beter hoe je mensen kunt benaderen. Beter gezegd: ontvangen. Gecombineerd met onze kennis op het vakgebied en westerse efficiency, voeg je van beide werelden de pluspunten samen. Dan beschik je over middelen en gereedschap waar je een grote groep verder mee kunt helpen. Ongeacht culturele achtergrond en afkomst van cliënten. Dan heb je het over universele, menselijke waarden.' www.jellinekmentrum.nl Moesson #5 november 2010.indd 35 27-10-10 17:33

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 35