'Daar ging ik, door heel Amsterdam op mijn fiets. De wadjan voorop en de tjobek achterop' De eerste tijd was makkelijk. Ze vroegen allemaal nasi goreng, bami, saté, nou dat was makkelijk. Maar later vroegen ze ook andere ge rechten. Dan ging ik weer naar moeder Materus en vroeg hoe ze babi ketjap maakte. Ze liet het me proeven en ik wist het. Voor die kookles sen kreeg ik geld, maar nog steeds niet genoeg. Ik kon ook schilderen, thuis had ik een rol behang en daarop schilderde ik plaatjes uit Indo nesië. Sawa's, een klapperboom. Die bracht ik mee naar die moeders en die kochten dat van mij. Van kokkie naar kunstenares Ik bleef schilderen en wilde op den duur toch meer opvallen met mijn werk. In plaats van verf gebruikte ik lapjes stof die ik overal vandaan haalde. Ik ben een echte verzamelaar hoor! Met die lapjes maakte ik een wandkleed en won daar de tweede prijs tijdens een wedstrijd in de RAI. Wandkleden waren in de jaren zestig in de mode, maar waren veelal abstract. Het hoefde niets voor te stellen. Ik viel op doordat ik geschilderd had met lapjes. Ik kreeg overigens de tweede prijs, omdat ze het wat slordig vonden. Nou, toen was ik zo kwaad dat ik een paar jaar niet heb meegedaan. Jaren later deed ik weer mee en won de eerste prijs! Ik vond het heerlijk om kunst te maken. Iedere dag was ik aan het schilderen. Maar niemand kwam tekort, ook mijn kinderen niet. Ik liet in de pan iets sudderen en in de tussentijd ging ik schilderen. Dan kwamen de kinderen thuis en ik was er om naar hun verhaal te luis teren. Ze mochten eten en drinken wat ze wilden en altijd vriendjes meenemen. Kleine expositie Ik moest soms wel wat capriolen uithalen, want mijn man hield niet zo van inloop. Vooral niet als hij terug van zijn werk kwam. Voordat ik ging exposeren op de Pasar Malam, hield ik wel eens thuis een exposi tie. Ik gaf de kinderen kaartjes voor de leraren en overal deed ik brief jes in de brievenbus: expositie tot 4 uur. De deur stond gewoon open en ik had aan een waslijn schilderijen hangen en overal in huis ezels staan. De kinderen vonden het wel geinig, want overal stond kroepoek en dat mochten ze lekker pakken. Iedereen kwam langs, de leraar, de tandarts, de buurvrouw. Om vier uur zei ik tegen de kinderen: "Gauw de deur dicht!" En gingen we alles snel opruimen en begon ik met koken. Dan zaten we later met het gezin rustig aan tafel en vroeg mijn man aan de kinderen hoe hun dag was geweest. "Oh, goed hoor pap. Op school hebben we aardrijkskunde gehad." En als het eten op was, zeiden ze: "Pap heel Badhoevedorp stond hier vanmiddag in huis!" "Wat?" "Ja, mama had een kleine expositie." Hij had niets gemerkt en kon er dus ook niets van zeggen. Al vanaf het eerste begin exposeer ik op de Pasar Malam. De eerste keer weet ik nog goed. De buurman hielp mij met voorbereiden en al les naar Den Haag brengen. Ik had immers geen auto. Ik had een klein standje en dat decoreerde ik met spullen uit huis. Als mijn man dan uit zijn werk kwam waren de gordijnen weg. "Waar zijn die gebleven?" Tja... Ik stond dan 14 dagen op de Pasar Malam van 's morgens vroeg tot 's avonds laat en mijn man bracht mij en haalde mij weer op. Iedere dag. Mijn man steunt mij in alles. Hij reed mij overal naar toe, zelfs naar Scandinavië en Duitsland. Hij vond het leuk dat ik de spirit had om dit te doen. Maar ja, anders was ik ook niet te houden! Ik ben geen huisvrouw die alleen maar bezig is met potten en pannen en schoon maken. Ik moest bezig zijn en was altijd druk. Ik had helemaal geen tijd om koffie te drinken en te bridgen, zelfs niet om mijn rijbewijs te halen. Geen tijd, veel te druk! Herinnering Mijn schilderijen zijn persoonlijk. Ze vertellen een verhaal en hebben een diepere betekenis. De thema's zijn afscheid, ontworteling, verlan gen, tegenstand, onze uittocht en overleven. Het zijn hele verschillen de kunstwerken, want ik schilder, maak wandkleden en "schilder" met afval, bijvoorbeeld lapjes, kraaltjes, horloges en alles wat ik maar kan vinden. Het is net hoe mijn pet staat en wat ik in mijn hand heb. Alles heb ik mijzelf aangeleerd. Ik moet gewoon altijd schilderen, anders word ik onrustig. Toch een soort ADHD hoor. Toen mijn man verlamd raakte, ben ik gestopt met schilderen. Hij had meer hulp en verzorging nodig en als je met olieverf bezig bent, is dat niet zo gemakkelijk. Toen ben ik gaan tekenen, want ook met potlood kun je de mooiste dingen maken.' En mooie dingen maakt ze. Yvonne is een echte autodidact. Of het nu om schilderen, tekenen of koken gaat. En ze blijft druk. Met pensioen zal ze wel nooit gaan en dat rijbewijs zal er waarschijnlijk ook nooit komen. Er is immers nog zoveel meer te doen. www.gambarini.nl november 2010 45 Moesson #5 november 2010.indd 45 27-10-10 17:34

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 45