E Nieuwe roman van Gustaaf Peek 'Het nagelaten leven van iemand anders' TkaYwAmerika Lezersactie DOOR GEERT ONNO PRINS Bij uitgeverij Querido is de derde roman van de jonge, veelgeprezen schrijver Gustaaf Peek verschenen: Ik was Amerika Opnieuw neemt Peek (35) het op voor slachtoffers van de geschiedenis. Schrijft Gustaaf Peek (Haarlem, 1975) Indische lite ratuur? In Ik was Amerika wordt welgeteld één keer een 'Indisch man' opgevoerd en die is een bladzijde verder alweer dood. Bij de redactie van Indische Letteren willen ze er dan ook niet aan. Ja, maar de schrijver is toch Indisch? Behoren zijn boeken dan niet automatisch tot Indische literatuur? Doorgekerfde namen Misschien kun je Peeks werk beter omschrij ven als postkoloniaal: postkoloniale tragedies over gewone mensen - geen helden en geen schurken - die door de loop van de wereldge schiedenis een bestaan leiden in de schaduw van onze westerse samenleving. Over wat Elsbeth Etty in het NRC Handelsblad 'vonde lingen van de geschiedenis' noemt. Zoals de bewoners van een nieuw flatgebouw in een Amerikaanse achterstandswijk. Een wille keurig, maar typerend voorbeeld van Peeks blikveld: 'Nog niet zo lang geleden had Harris [een van de hoofdpersonen] deze betonnen torens zien groeien, maar het bellentableau zag eruit alsof de meeste bewoners al waren vertrokken. Gaten in plaats van knoppen, doorgekerfde namen.' Gustaaf Peeks werk bevat allerlei Indische elementen, zoals de invloed van Amerikaanse literatuur. Net als Kurt Vonnegut bijvoor beeld reist Peek door de tijd en door alle werelddelen. En op het 'ultrageluid' in de vol gende passage zou Ernest Hemingway trots zijn geweest. Een politieachtervolging van een jonge criminele vrouw eindigt in haar dood: 'De twee mannen die haar uit het zicht ritsten en de wagen in hesen waren verbaasd over het gewicht van de dode vrouw. Het was alsof ze een kind hadden gedragen en ze reden naar het mortuarium en klaagden over de plotselinge regen.' Een naar gevoel van verlatenheid Eerder verschenen van Gustaaf Peek Armin (2006) en Dover (2008). Met de publicatie van Ik was Amerika zijn vooraanstaande Neder landse critici het er opnieuw unaniem over eens dat Peek zal 'uitgroeien tot een groot schrijver van een betekenisvol oeuvre'. Met als terugkerende thematiek: 'Ontheemding en de eenzaamheid die daaruit voorvloeit' - aldus Peek zelf in een interview met Moesson twee jaar geleden. In Ik was Amerika hebben de hoofdpersonen opnieuw geen land en geen familie, hooguit elkaar - voor korte tijd. Het gaat hem er niet om of iets echt gebeurd is (Peek schrijft fictie) of zelfs hoe het nou eigenlijk met de personages afloopt (Peek schrijft wrede fictie), maar om wat had kunnen gebeuren (de schokkende werkelijk heid). Het slot van P.A. Daums Uit de suiker in de tabak (1885) zou ook over de wereld van Gustaaf Peek kunnen gaan: 'Als ik zo 's mid dags onder 'n kop thee van mijn voorgalerij naar beneden zie over de eindeloze sawahs, die er thans worden bearbeid, dan krijg ik wel eens een naar gevoel van verlatenheid, en dan denk ik, hoe weinig er nodig is om een mensenleven doelloos te maken.' De opbouw van Ik was Amerika is vergelijk baar met die van zijn voorgangers Armin en Dover: net als de films van Quentin Tarantino vormen de hoofdstukken scherven uit levens verhalen die hoe langer hoe meer met elkaar verweven blijken zijn. Pas met de allerlaatste zin vallen de puzzelstukjes op hun plaats. In de tussentijd verliest Peek geen moment de strakke regie over zijn onderwerp. Net als in de films van David Lynch wordt de lezer in spanning gehouden door een niet aflatende dreiging dat de personages ieder moment iets afschuwelijks kan overkomen. Geweld en onrecht liggen voortdurend op de loer. Ik was Amerika is geen gemakkelijk boek, het is een ongemakkelijk boek, dat je in één adem wilt uitlezen. Door Gustaaf Peek Querido: 288 pagina's (paperback) ISBN gj8 go 214 38474 Prijs 17,gs Moesson mag maar liefst 5 exemplaren van Ik was Amerika weggeven! Meedoen? Stuur voor 13 november een briefkaart naar: Moesson, postbus 2074, 3800 CB in Amersfoort met in de linker bovenhoek 'Ik was Amerika'. Een e-mail kan natuurlijk ook: redactie@moesson.com Vorige maand mocht Moesson maar liefst 2 maal 4 vrijkaarten verloten voor de Aziatische Boo at the Zoo-avonden. De winnaars zijn: J.C. Kempff uit Bemmel en mevr. N.W. Mesrits-Pattynama uit Amersfoort. Daarnaast mochten we vijf exemplaren van MatchBoox wegge ven. Dit zijn de gelukkigen: C. Wetzel uit Den Haag, S. Rijpma uit Westem, S. Huls uit Deventer, M.H. Wienstra-Weber uit Alphen a/d Rijn en V. van der Peijl-Mensingh uit Haarlem. Voor de voorstelling Circus Bronbeek mochten we 5 maal 2 vrijkaarten verloten onder onze lezers. L.W. Martens uit Dordrecht, C.Y. van Dijk uit Leeuwarden, E. Belgraver-Tjio uit Heinkenszand, G.W. Benjamins uit Den Haag en W.G. Oostwouder-Roest uit Lely stad krijgen een telefoontje en kunnen van de voorstelling gaan genieten. Veel plezier! k Dat kan op 17, 18 en 19 november in het Haagse Theater aan het Spui. 14 en 20 november staan n het teken van de Indische trilogie; Sloom Bloed, Familiefeest en Circus Bronbeek. Meer info: www.theateraanhetspui.nl of tel. 070 - 346 52 72. novei november 2010 9 Moesson #5 november 2010.indd 9 27-10-10 17:31

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 9