uit de kunst door Frans Leidelmeijer a Frans Leidelmeijer B -t- y t*<Ê bespreekt iedere maand een kunstobject dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. Dit jaar is Edith Bons 25 jaar actief als beel dend kunstenaar. Dit wordt gevierd met een jubileumtentoonstelling en -boek. Edith Bons werd in 1952 in Merauke op Nieuw-Guinea geboren. In 1962 kwam ze, nadat Nieuw-Guinea definitief Indonesisch grondgebied werd, met haar familie naar Holland. Ze kreeg haar kunstopleiding aan de academie Minerva in Groningen, waar de familie terecht was gekomen. Net als zo vele Indische kunstenaars ging ook zij op zoek naar haar Indische wortels. Ze verbleef voor kortere of langere tijd in Indonesië. Hier ontdekte ze een sterke verwantschap met het werk van haar Indonesische collega's, waarin symboliek, ambacht en decoratie een belangrijke plaats innemen. In de kunstwer ken die daarna ontstonden, kwamen zowel haar Indonesische als Nederlandse culturele achtergrond tot uiting. In haar werk past ze veelvuldig de collage techniek toe waarbij verschillende materia len afkomstig uit Indonesië, zoals palmblad, stukjes buffelhuid, rijst-aren en batikstof, worden verwerkt in combinatie met verf. In de periode 1985-2003 past ze het Balinese poleng-motief in haar werk regelmatig toe. Dit zwart-wit blokmotief staat symbool voor het mannelijke en vrouwelijke, het goed en het kwaad en het licht en het donker. De Delftse tentoonstelling van het werk van Indische kunstenaars in 2003 Tussen twee werelddelen in wacht het verlangen van een oceaan markeert het einde van deze periode waarin Edith op zoek is naar haar Indische identiteit. Ze zegt er zelf over: 'Indonesië blijft wel een belangrijke inspiratiebron, om dat mijn wortels daar liggen, maar ik ben nu meer op zoek naar universele onderwerpen.' In haar recente werken spelen thema's als bloemen en vergankelijkheid en rijst en vruchtbaarheid een hoofdrol. Daarbij experi menteert Edith met nieuwe technieken. Ook maakte ze de afgelopen jaren installaties. Zo als in Yogyakarta waar ze in het Nederlandse Culturele Centrum in de pendopo op de vloer fcfcu •••••••••••••••••a Edith Bons 25 jaar 8 t/m 29 december 38CC/Galerie Ariana Hooikade 13 in Delft Meer info: www.edithbons.nl Het jubileumboek kunt u bestellen door een e-mail met uw gegevens te sturen naar e.bons@kpnplanet.nl en 10,- over te maken op ING 5861517 t.n.v. E. Bons o.v.v. 25 jaar beeldend kunstenaar. bergen met rijst had uitgespreid met op iedere rijstberg een roze poppenhoofdje. Bij de inrichting van deze tentoonstelling kreeg ze hulp van de vereniging van betjak-rijders, die ook hielpen bij het opruimen. Als dank kregen ze de rijst cadeau. In het hier afgebeelde werk is ook het Indonesische basisvoedsel rijst het onder werp. Het grote vierkant is met behulp van verfpasta gevuld met gele rijst met daarom heen een rand van batik, die overgeschilderd werd, waardoor de motieven vervagen. Dit werk is Edith Bons ten voeten uit; ze verenigt elementen uit de oosterse en westerse cul tuur. Het westen door het abstracte vierkant, een motief dat door vele grote westerse kunstenaars werd gebruikt en de gele rijst, dat wordt gegeten bij een rituele maaltijd (selamatan) als symbool voor het oosten. O december 2010 19 Moesson #6 december 2010.indd 19 24-11-10 18:59

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 19