Mystieke verstilling uit de kunst Frans Leidelmeijer door Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand een kunstobject dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. integratie en de multiculturele samenleving. Verder heeft ze een grote fascinatie voor Azië. In haar vroege beelden van geabstraheerde figuren - die ik persoonlijk heel O goed vind - is dat allemaal niet fe zo duidelijk te zien. De naam van zo'n abstract beeld kan dan verhelderend werken zoals de titel 'Berglandschap'. Dan denkje toch gauw aan het vulkanisch landschap van In haar allerjongste werk beeldt Ingrid vrouwen ten voeten uit. Deze lijken als het ware uit de aarde op te rijzen, vooral bij het beeld That Angel. In houding lijkt dit graci euze beeld, naar mijn mening, veel op een Javaanse hofdanseres. Van al haar beelden gaat een mystieke verstilling uit. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik voor kort nog nooit van haar gehoord had, maar het is een aangename kennismaking Als beeldhouwster werkt Ingrid van der Hoeven (1962) niet op de manier die ik van traditionele beeldhouwers ken. Ze hakt geen steen, giet niet in brons en snijdt geen hout. Ze werkt wel met hout, maar op een eigen manier. Voor haar beelden gebruikt ze dunne platen hout, die eerst in de vorm worden gezaagd en daarna wordt het oppervlak met de hand geschuurd net zolang tot het zij dezacht aanvoelt. Daarna worden met deze stukken hout de beelden gevormd. Andere materialen die ze hanteert zijn: kroepoek, MDF, zachtboard, PU schuim en polyester. Ingrid laat zich in haar ontwerpkeuze beïn vloeden door haar Indo-Europese identiteit en door maatschappelijke vraagstukken als Indonesië. Deze beelden worden gekenmerkt door zachte, vrouwelijke rondingen. In het nieuwe werk dat voornamelijk be staat uit vrouwelijke torso's laat Ingrid zich inspireren door vrouwen van gemengde bloede, die ze observeert in haar woonplaats Rotterdam op de Kruiskade bijvoorbeeld. Ook vindt ze haar inspiratie bij de Chinees op de hoek waar ze de mooie Chinese dames afgebeeld op de kalenders, verwerkt in een borstbeeld van een vrouw gekleed in een Shanghai dress, een sexy strak jurkje met een opstaand kraagje en diepe zijsplitten. Welk Indisch meisje of vrouw heeft hem vroeger ook niet eens gedragen? In China heet het een cheong-san jurk. geworden en ik hoop nog veel van haar te horen. Ingrid van den Hoeven exposeert van 20 februari t/m 13 maart in Galerie Maurits van de Laar, Herderstraat 6 in Den Haag. Meer info: 070 - 364 0151 of www.mauritsvandelaar.nl Over het werk van Ingrid van den Hoe ven is een boek verschenen door Roos van Put: Beauty is but skindeep. U kunt het boek 19,95 excl. verzendkosten) bestellen door een mail te sturen aan: info@ingridvanderhoeven.nl februari 2011 13 Moesson #8 februari 2011.indd 13 27-01-11 13:08

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 13