reportage Vlucht KL 810 uit Jakarta heeft een vertraging van ruim een kwartier. Het toestel met Leonard Retel Helmrich aan boord landt daarom niet om 5.50 uur, maar om 6.06 uur. Nog altijd voor het ochtend gloren, maar in Indonesië nadert de zon al zijn hoogste punt. Hij vindt het dus een prima plan om het interview met Moesson op dit vroege tijdstip te doen, mailde hij voor vertrek uit Jakarta. Bovendien heeft hij later die dag nog twee interviews, want morgen vliegt hij alweer meteen door naar Amerika. Zijn documentaire Stand van de sterren (Position among the stars) is geselecteerd voor het Sundance filmfestival van Robert Redford. Daar zal de film op de privé-ranch van Redford worden vertoond. Leonard Retel Helmrich (Tilburg, 1959) is hot. December vorig jaar was Stand van de sterren de openingsfilm op het IDFA (International Documentary Festival Amsterdam) en werd de documentaire bekroond tot beste film van het festival. Daarmee werd hij de eerste film maker ter wereld die tweemaal het IDFA op zijn naam schreef. Want ook zes jaar eerder won hij de prijs voor de beste film met zijn documentaire Stand van de maan. Samen met Stand van de zon (2001) en Stand van de maan (2004) vormt Stand van de ster ren (2010) een drieluik over de Indonesische familie Sjamsuddin. Daarin volgt Retel Helm rich grootmoeder Rumidjah, haar zoons Dwi en Bakti en kleindochter Tari, die na het over lijden van haar ouders wordt opgevoed door haar oma en haar twee ooms. Aan de hand van hun levens schetst Retel Helmrich een beeld van het Indonesië van nu. Maakten we in het eerste deel kennis met de familie tegen de achtergrond van de politieke omwenteling in Indonesië na het aftreden van Suharto eind jaren negentig, in het tweede deel konden we zien hoe de islam zijn intrede deed in het gezin van de christelijk opgevoede Rumidjah, en in het derde deel hoe naast religie ook de globalisering haar sporen nalaat in het dage lijks leven van de familieleden. Wie een van zijn films heeft gezien, weet dat hij bovendien een geheel eigen stijl van filmen heeft ontwikkeld. Retel Helmrich kruipt dicht op zijn onderwerp. Zo dicht dat je jezelf als kijker afvraagt hoe hij het toch klaarspeelt om zulke intieme beelden te schieten. Alsof de mensen die hij filmt zich niet bewust zijn van zijn aanwezigheid. En ook de dieren die hij voor zijn camera krijgt, lijken zich onbespied te wanen. Stof genoeg dus om over te praten. En dat wil Retel Helmrich zondermeer. Maar eerst wil hij het thuisfront laten weten dat zijn vlucht veilig is verlopen. Even skypen met Jakarta. 'Allo, allo..., allo, allo...' Het gesprek dat volgt in het bahasa Indonesia duurt niet lang. 'Hati-hati, ja', zegt hij voordat hij de ver binding weer verbreekt. 'Mijn vrouw zat in de auto, dus ik heb haar gezegd dat ze voorzich tig aan moet doen in het verkeer.' Een maand of vijf per jaar woont hij bij zijn vrouw en dochter in Indonesië, een maand of vier is hij in Nederland en de rest van het jaar reist hij de wereld over om te filmen, les te geven of filmfestivals te bezoeken. 'Het heeft geen zin om ze naar hier over te laten komen, want het grootste deel van het jaar ben ik zelf niet eens in Nederland.' Skype is een ideale uitvinding, zegt hij. Als hij niet in Indonesië is, kan hij toch elke dag zijn vrouw en dochter zien. Zoals vorig jaar toen hij samen met zijn neef Jasper Naaijkens een jaar lang op Harvard aan de montage van Stand van de sterren werkte. Zijn manier van filmen was de Amerikanen ook opgevallen. 'Ze zagen dat ik uit heel intuïtief gedraaid materiaal, zonder interviews, zonder voice- over, toch een heel strak verhaal kon vertel len.' Waarna een invitatie volgde om aan de prestigieuze universiteit les te komen geven. Single shot cinema noemt hij zijn manier van filmen. 'Dat zegt in de eerste plaats iets over hóe je filmt. De werkelijkheid is niet opgedeeld in stukjes. Alles is met elkaar ver bonden. Gebeurtenissen lopen in elkaar over. Dat gevoel wil ik in mijn films overbrengen.' Daarom neemt hij zoveel mogelijk in één shot op. 'De camera loopt zolang het drama duurt en pas daarna bepaal ik in de montage welke delen ik weg kan laten.' Essentieel bij het vertellen van zijn verhaal zijn de bewegingen van de camera. Geïnspi reerd door André Bazin, de Franse filmtheore ticus die al in de jaren vijftig stelde dat mon tage de ontwikkeling van film als kunstvorm heeft belemmerd, laat Retel Helmrich de camera zo lang mogelijk draaien, waarbij hij de beweging niet schuwt. 'De essentie van film is de beweging van de camera. Dat is het eigene van film. Zodra je de camera beweegt, voeg je cinematografisch je gevoelslaag toe. Dat kan met geen enkele kunstvorm, alleen met film.' Pas toen hij dat inzicht had ver worven, begreep hij wat hem vroeger al zo aantrok in de westerns van Sergio Leone, de films van Stanley Kubrick en een klassieker als Citizen Kane. En het moet gezegd, in zijn drieluik trakteert Retel Helmrich de kijker soms op wonder baarlijke en adembenemende beelden. De ene keer bevindt hij zich te midden van woe dende demonstranten en staat hij oog in oog met de nerveuze agenten van de oproerpoli tie die hem desondanks rustig laten filmen, dan weer volgt hij een van de familieleden die over een ijzeren spoorbrug rakelings langs de afgrond loopt, terwijl de camera vervaarlijk boven de duizelingwekkende diepte hangt. Of hij laat zijn camera zweven tot vlak achter een kakkerlak die boven aan de muur zit, waardoor we denken te zien wat de kakkerlak ziet. Het zijn miraculeuze beelden, waarbij je jezelf als kijker afvraagt: hoe doet hij dat toch? Hij knikt enthousiast. 'Dat is wat ik beoog met single shot cinema, je bent onderdeel van hun wereld, je bent een van hen.' De fa milieleden raakten zo aan zijn aanwezigheid gewend omdat hij ze al meer dan vijftien jaar volgt. 42 Moesson Moesson #8 februari 2011.indd 42 27-01-11 13:0

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 42