Stand van de sterren nLumière Maastricht www.lumiere.nl yÊinecitta Tilburg www.cinecitta.nl I Filmtheater Hilversum www.filmtheaterhilversum.nl nFilmschuur Haarlem www.filmschuur.nl Pathé Rotterdam www.pathe.nl Chassé cinema Breda www.chasse.nl Cinecity Terneuzen www.cinecity.nl/terneuzen Cinecity Vlissingen www.cinecity.nl/vlissingen Ketelhuis Amsterdam www.ketelhuis.nl Theater't Hoogt Utrecht www.hoogt.nl CineMec Ede www.cinemec.nl Filmhuis Den Haag www.filmhuisdenhaag.nl Ook de wijze waarop hij de camera hanteert, draagt er aan bij dai+iij zijn onderwerp van •heel dichtbij kan benarren. Metde steady wings, een zelfontworpen apparaat, waarop de camera is bevestigd, manoeuvreert hij de camera tot vlakbij zijn onderwerp. 'Om de camerabewegingen vloeiend te houden doe ik aan tai chi.' Daarbij staat hij meestal niet tegenover de personen die hij filmt maar naast hen. 'Mensen ervaren dat als veel minder bedreigend.' Een ander sleutelwoord is de empathie die hij voor zijn onderwerp voelt. Niet alleen voor de mensen, maar ook voor de dieren die hij voor de camera krijgt. 'Ratten heb ik nooit goed kunnen filmen tot het moment dat ik met mijn assistent heb afgesproken dat we moesten proberen om empathie voor ze te voelen. Je moet zo'n beest gewoon lief vin den en er proberen Mickey Mouse in te her kennen en dan laat hij zich gewoon filmen. Dat was een heel wonderlijke ontdekking. Ik vind het nu ook makkelijker om ratten te filmen dan katten, want als je empathie voor een kat hebt, dan kijkt hij je aan, dus ook recht in de camera.' Op YouTube zijn filmpjes terug te vinden waarop is te zien hoe hij te werk gaat. Door de steady wings is de camera als het ware een verlengstuk van zijn lichaam gewor den, waarmee hij zijn onderwerp intuïtief volgt. Daarbij kijkt hij vaak niet eens door de zoeker. Ook bouwde hij als een hedendaagse Leonardo da Vinci een kraan van bamboe, staaldraad, ijzeren balken en oude fietswie len, waaraan hij de camera bevestigde. Het indrukwekkende shot over de spoorbrug kwam met behulp van deze bamboo crane tot stand. 'Ik denk altijd in constructies, dat heb ik mezelf aangeleerd. Ik vind het leuk om dingen te bedenken en ter plekke te bouwen. Het past ook bij de filosofie van single shot cinema. Wat onderscheidt ons mensen van dieren? Uitvindingen. Het enige wat het leven van de mens gedurende onze hele geschiedenis telkens heeft veranderd en februari 2011 43 Moesson #8 februari 2011.indd 43 27-01-11 13:0

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 43