Marscha! Tabee! Sundance Stand van de sterren ee! Zo'n laatste column stemt toch altijd een beetje droevig. Bovendien lijkt er wat meer druk op te liggen. Eigenlijk moet het het hoogtepunt worden van drie jaar columns schrijven. Ik wilde de eerste Moessons er nog eens bij pakken om te zien hoe ik ook alweer was begonnnen, hoe ik in die drie jaren veranderd was wat betreft stijl en mening. Maar de eerste twee jaargangen waarin ik schreef, liggen netjes opgeruimd in een doos die weer in de garage van J.'s vader staat. En ook op mijn computer staan ze niet meer. Maar op een externe harde schijf en die ligt weer... ik weet niet eens waar die nu ligt. We zijn namelijk ruimte aan het maken hier in huis. Ruimte voor ons kindje. En ruimte maken is ook wat ik op deze plek in de Moesson ga doen. Mijn eeuwige pleidooi voor verder kijken dan al leen naar je Indische achtergrond, mijn waakzaamheid voor eventuele Indische superioriteitsgevoelens, mijn altijd kritische en vragende houding ten opzichte van abstracte termen als 'cultuur', 'achtergrond' en 'identi teit', u kent ze nu wel. Het werd tijd voor een nieuwe stem vond ik zelf. Iemand anders mag nu op zoek gaan naar het Indische - of toch niet - in zichzelf en anderen. Of misschien gaat de nieuwe columnist wel iets heel anders doen. Ook leuk. Ik herinner me dat ik na een jaar column schrijven al Indischer werd, niet voor mijn eigen gevoel, maar voor mijn omgeving. Als je mij googelde, kreeg je alleen maar Indische verwijzingen en ik was op Indische aangelegenheden geweest waar ik vroeger nooit kwam. In die zin was ik dus wel degelijk meer bezig met mijn Indische kant dan daarvoor. En nu? Vroeger werd ik nogal opstandig van vragen als 'Ben jij Indo?' en 'Hoe Indisch ben je dan?' En dan dat gedoe met halven en kwarten, waar gaat het over?? En ik vind het nog steeds tamelijk irrelevant. Maar toch, toch betrapte ik me ineens op de vraag: Hoe Indisch wordt mijn kindje eigenlijk? Ik beken het maar eerlijk. Ik lag er zowaar een nacht wakker van. Dat komt ook doordat ik niet zo goed kan rekenen trouwens. Maar als ik een kwart ben en J. een half, dan wordt ons kindje voor 3/8 Indisch, als ik me niet vergis. Indischer dan ik! En zo heb ik het Indische in mijzelf dan misschien toch letterlijk gevonden. Lieve lezers, tabee! Het ga u goed. Ik ga mij storten op de vierde generatie. Leonard Retel Helmrich met zus (en producente) Hetty Naaijkens én Robert Redford. In de bergen van Utah verzamelde Robert Redford in 1981 vrienden en collega's om zich heen, om ver van de Hollywood-hypocrisie een plek te creëren voor onafhankelijke jonge filmmakers. Sundance Institute was geboren. Filmmakers moesten creatieve risico's durven nemen 'to craft a film true to their own, unique vision'. En als er iemand is die film (met zijn single shot cinema) en camera (dankzij zijn zelfontworpen steady wings) naar zijn eigen hand heeft weten te zetten, is dat wel Leonard Retel Helmrich. Zijn nieuwste film Stand van de sterren heeft dan ook de World Cinema Special Jury Prize voor Best Documentary gewonnen op het Sundance Festival. Stand van de sterren is het laatste deel van het filmische drieluik waarin Leonard het Indonesische gezin Sjamsuddin volgt. Het gezin is als een microkos mos waarin de belangrijkste problemen van het leven in Indonesië zijn terug te vinden: corrup tie, conflicten tussen religies, gokverslaving, de generatiekloof en het groeiende verschil tussen arm en rijk. Vanaf 3 maart te zien in meer dan 45 Nederlandse bioscopen. Kijk voor een bioscoop bij u in de buurt op www.standvandesterren.nl maart 2011 9 Moesson #9 maart 2011_pim.indd 9 24-02-11 16:18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 9