Pfio
VOO
reportage
Atlynn: 'Voor m'n afstudeerproject maakte ik de foto
serie "Origins", een hele studie naar mijn herkomst.
Ik was erg geïnspireerd door die familiealbums vol
ouwe vergeelde foto's uit Indië van mijn tante. Dus
fotografeerde ik de Indische familieleden aan mijn
vaders kant, en heb ik deze foto's zwart-wit afgedrukt
en bewerkt in de koffie - zodat ze er ook oud uitzagen.
Ik zat echt dagen bij mijn tante om het eerst allemaal
te bekijken, en aan de hand daarvan te bepalen wat ik
mijn modellen aan liet trekken, of waar ik ze liet staan.
Wel soms met een bewust foutje hier en daar, om het
zegmaar "van nu" te maken. Bijvoorbeeld die van stof
ingevlochten hoedjes die mannen toen droegen, heb
ik juist als styling element bij de vrouw gebruikt. Wat
je doet is sfeer opsnuiven, en als je denkt: oh daar kan
ik iets mee in m'n eigen foto's, dan neem je dat mee.
Ik voel me wel ook echt Indisch, door de tradities, het
eten, de woordjes, het samenzijn... En ik zal nooit een
verjaardag te vroeg vieren of m'n nagels 's avonds
vijlen - van oma geleerd, haha.'
Sharon Jane: 'Ik ben nu aan het afstuderen, en bezig
met een aantal zelfportretten - ook een soort zoeken
naar wie je eigenlijk bent. Ik denk niet dat je daar ooit
achterkomt hoor, maar ik ben niet zoals Atlynn direct
bezig met mijn roots. Misschien dat dat nog komt. En
als ik erover nadenk, voel ik me vooral Surinaams, ook
al zijn mijn beide oma's Indisch. Waarschijnlijk omdat
ikzelf echt zo'n mengproduct ben.'
Jullie hangen hier omdat BTHECITY zich specifiek op
de niet-westerling richt, maar merken jullie wel iets
van een verschil? Tussen jezelf en de autochtoon?
Atlynn: 'Ik snap wel dat het aantrekkelijk is om ons zo
te promoten nu we hier allemaal hangen, maar ik merk
die verschillen niet zo, nee.'
Sharon Jane: 'Ik voel juist dat ik ertussen in zit, tussen
Nederlanders en buitenlanders. Dat je bij beide clubjes
thuishoort en ook niet helemaal.'
Komt dat ook tot uiting in je werk?
Sharon Jane: 'Soms lijdt het tot onzekerheid bij mij,
zweven tussen twee groepen. En dat kun je wel terug
zien in zelfportretten. Bijvoorbeeld in het werk "Abused
I". Dit is een reactie op de fashionwereld van nu. Je
ziet meisjes die er alles voor over hebben om op hoge
hakken te lopen om er mooi uit te zien, maar onder-
Moesson #10 april 2011.indd 17
tussen doet het gewoon pijn en blijft iedereen onzeker.
Daarom gaf ik mijn model hakken aan van pleisters,
en voeten die bloeden. Ze loopt op bloedende voeten.
Ik noem het een zelfportret, ook al ben ik het eigenlijk
niet zelf. Maar het is wel iets waar ik me erg mee bezig
kan houden: in hoeverre is hoe je eruit ziet nou bepa
lend voor hoe mensen naar je kijken?'
Atlynn: 'Maar ik zie het niet snel aan de foto's zelf hoor,
of ze gemaakt zijn door een Nederlander of niet.'
De kunsten in Indonesië zijn behoorlijk in opkomst.
Kijken jullie daar weleens naar?
Sharon Jane: 'Ah man, ik heb nu echt het idee dat ik
weer zoveel moet zien! Zo suf dat ik me daar nog niet
in verdiept heb.'
Atlynn: 'Het was tijdens mijn afstuderen financieel he
laas niet mogelijk om echt naar Indonesië te gaan. En
kort daarna raakte ik zwanger en dan ben je wel even
met andere dingen bezig.'
Waar komt de inspiratie dan wel vandaan?
Atlynn: 'Overal. Als je specifiek namen wilt, ik vind
werk van Guy Bourdin en Miles Altridge erg goed. Daar
identificeer ik me dan mee, sterke voorbeelden blijven
in m'n hoofd hangen. Maar ik ben niet academisch op
zoek naar invloeden en stijlen, dat niet.'
Sharon Jane: 'Ik kijk gewoon om me heen. Dingen die
ik op straat zie, bepaalde beelden die ik zie. Of mensen
waar ik mee praat die me inspireren.'
Echte 'Urban Artists' dus. Fotograferen, dat is en dat
blijft het?
Sharon Jane:'Tja urban - ik kom uit een stad? Haha,
maar ja met fotografie kan ik m'n ideeën het fijnst
projecteren. Mijn camera kan ik overal gebruiken. Ik
kan alles fotograferen wat ik wil. En daarmee een soort
fantasiebeeld creëren. En ik ben sinds kort weer gaan
filmen, ik maak wel eens muziek. Gewoon lekker eclec
tisch bezig blijven. Van alles wat, weetjewel?'
Atlynn: 'Ben heel blij dat vandaag nu af is. Eerst even
stoom afblazen! En daarna galeries afgaan met mijn
werk. Ja, ik ga hier heel graag mee door.' O
0m
09
BTHECITY PRESENTS
AN ART SHOW BY
ATLYNN VROLIJK
SHARON JANE DOMPIG
MARVIN PIQUÉ
BRIAN ELSTAK
DOOVOO The dark side in
full colour. Nog tot en met
24 april in cultuurhuis
BTHECITY, Hoogstraat 34A
in Rotterdam. Meer info:
www.bthecity.com Ge
opend: dinsdag, zaterdag
en zondag van 13.00 tot
17.00 uur.
april 2011 17
24-03-11 14:17