Pfio VOO reportage Atlynn: 'Voor m'n afstudeerproject maakte ik de foto serie "Origins", een hele studie naar mijn herkomst. Ik was erg geïnspireerd door die familiealbums vol ouwe vergeelde foto's uit Indië van mijn tante. Dus fotografeerde ik de Indische familieleden aan mijn vaders kant, en heb ik deze foto's zwart-wit afgedrukt en bewerkt in de koffie - zodat ze er ook oud uitzagen. Ik zat echt dagen bij mijn tante om het eerst allemaal te bekijken, en aan de hand daarvan te bepalen wat ik mijn modellen aan liet trekken, of waar ik ze liet staan. Wel soms met een bewust foutje hier en daar, om het zegmaar "van nu" te maken. Bijvoorbeeld die van stof ingevlochten hoedjes die mannen toen droegen, heb ik juist als styling element bij de vrouw gebruikt. Wat je doet is sfeer opsnuiven, en als je denkt: oh daar kan ik iets mee in m'n eigen foto's, dan neem je dat mee. Ik voel me wel ook echt Indisch, door de tradities, het eten, de woordjes, het samenzijn... En ik zal nooit een verjaardag te vroeg vieren of m'n nagels 's avonds vijlen - van oma geleerd, haha.' Sharon Jane: 'Ik ben nu aan het afstuderen, en bezig met een aantal zelfportretten - ook een soort zoeken naar wie je eigenlijk bent. Ik denk niet dat je daar ooit achterkomt hoor, maar ik ben niet zoals Atlynn direct bezig met mijn roots. Misschien dat dat nog komt. En als ik erover nadenk, voel ik me vooral Surinaams, ook al zijn mijn beide oma's Indisch. Waarschijnlijk omdat ikzelf echt zo'n mengproduct ben.' Jullie hangen hier omdat BTHECITY zich specifiek op de niet-westerling richt, maar merken jullie wel iets van een verschil? Tussen jezelf en de autochtoon? Atlynn: 'Ik snap wel dat het aantrekkelijk is om ons zo te promoten nu we hier allemaal hangen, maar ik merk die verschillen niet zo, nee.' Sharon Jane: 'Ik voel juist dat ik ertussen in zit, tussen Nederlanders en buitenlanders. Dat je bij beide clubjes thuishoort en ook niet helemaal.' Komt dat ook tot uiting in je werk? Sharon Jane: 'Soms lijdt het tot onzekerheid bij mij, zweven tussen twee groepen. En dat kun je wel terug zien in zelfportretten. Bijvoorbeeld in het werk "Abused I". Dit is een reactie op de fashionwereld van nu. Je ziet meisjes die er alles voor over hebben om op hoge hakken te lopen om er mooi uit te zien, maar onder- Moesson #10 april 2011.indd 17 tussen doet het gewoon pijn en blijft iedereen onzeker. Daarom gaf ik mijn model hakken aan van pleisters, en voeten die bloeden. Ze loopt op bloedende voeten. Ik noem het een zelfportret, ook al ben ik het eigenlijk niet zelf. Maar het is wel iets waar ik me erg mee bezig kan houden: in hoeverre is hoe je eruit ziet nou bepa lend voor hoe mensen naar je kijken?' Atlynn: 'Maar ik zie het niet snel aan de foto's zelf hoor, of ze gemaakt zijn door een Nederlander of niet.' De kunsten in Indonesië zijn behoorlijk in opkomst. Kijken jullie daar weleens naar? Sharon Jane: 'Ah man, ik heb nu echt het idee dat ik weer zoveel moet zien! Zo suf dat ik me daar nog niet in verdiept heb.' Atlynn: 'Het was tijdens mijn afstuderen financieel he laas niet mogelijk om echt naar Indonesië te gaan. En kort daarna raakte ik zwanger en dan ben je wel even met andere dingen bezig.' Waar komt de inspiratie dan wel vandaan? Atlynn: 'Overal. Als je specifiek namen wilt, ik vind werk van Guy Bourdin en Miles Altridge erg goed. Daar identificeer ik me dan mee, sterke voorbeelden blijven in m'n hoofd hangen. Maar ik ben niet academisch op zoek naar invloeden en stijlen, dat niet.' Sharon Jane: 'Ik kijk gewoon om me heen. Dingen die ik op straat zie, bepaalde beelden die ik zie. Of mensen waar ik mee praat die me inspireren.' Echte 'Urban Artists' dus. Fotograferen, dat is en dat blijft het? Sharon Jane:'Tja urban - ik kom uit een stad? Haha, maar ja met fotografie kan ik m'n ideeën het fijnst projecteren. Mijn camera kan ik overal gebruiken. Ik kan alles fotograferen wat ik wil. En daarmee een soort fantasiebeeld creëren. En ik ben sinds kort weer gaan filmen, ik maak wel eens muziek. Gewoon lekker eclec tisch bezig blijven. Van alles wat, weetjewel?' Atlynn: 'Ben heel blij dat vandaag nu af is. Eerst even stoom afblazen! En daarna galeries afgaan met mijn werk. Ja, ik ga hier heel graag mee door.' O 0m 09 BTHECITY PRESENTS AN ART SHOW BY ATLYNN VROLIJK SHARON JANE DOMPIG MARVIN PIQUÉ BRIAN ELSTAK DOOVOO The dark side in full colour. Nog tot en met 24 april in cultuurhuis BTHECITY, Hoogstraat 34A in Rotterdam. Meer info: www.bthecity.com Ge opend: dinsdag, zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur. april 2011 17 24-03-11 14:17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 17