Vermaak én ergernis; de bioscoop in Indië ;t MOORTJE MAGDA SCHNEIDER HfPMANN THIMIG on <7oKl I De bioscoop werd vlak na 1900 in Indië geïntroduceerd en verspreidde zich als een olievlek tot in de kleinste uithoeken over de archipel. Zowel onder Europeanen als onder de inheemse bevolking was de film immens populair. Aanvankelijk werden vooral Franse speelfilms gedraaid; tijdens en na de Eerste Wereldoorlog werden die goeddeels verdron gen door Amerikaanse producties. Buiten de steden was de bioscoop vaak een eenvoudige loods met een zinken dak, zoals op de plan tages. Blank en bruin, uiteraard streng van elkaar gescheiden, keken in het algemeen naar dezelfde voorstellingen. Vanzelfspre kend werd er in de pers, de Europese zowel als de Maleise, ingespeeld op die massale belangstelling. In aparte rubrieken werden films aangekondigd en besproken. Vooral in de binnenlanden, waar nu eenmaal weinig te doen was, werd de bioscoop gezien als een ware uitkomst. We lezen dat bijvoor beeld in een beschouwing uit 1911 in de Se- marangse De Locomotief, waarin ook de vin ger wordt gelegd op het door veel blanken gevoelde gevaar van de bioscoop voor hun prestige: 'Voor Indië is de veelgesmade bios coop de uitkomst, de redder uit den nood van verloren te gaan in de eentonige omgeving. De bioscoop waarvan massa's kwaad zijn te vertellen: die de Inlanders leert zakkenrollen, inbreken, politie-bedotten, moorden, brand stichten; die heel ons prestige in de grond trapt, omdat ze de gênante manieren van de verkeerd geaarde blanken zóó maar aan den bruinen broeder vertoont.' Ook aanstootgevend gedrag van inlanders tegenover Europese vrouwen en meisjes vin den we van tijd tot tijd in verband gebracht met de film. Zoals in een Bataviase krant uit 1934 waarin verontwaardigd wordt verteld over per trein naar hun werk reizende 'tele foonmeisjes' - veelal jonge Indo-Europese vrouwen - die werden geconfronteerd met 'vieze kerels': 'in die klasse [bedoeld wordt de derde klas] bevinden zich ook vele Inlanders en Arabieren, die plaats nemen tegenover haar en zich een houding veroorlooven, die door hun wijze van gaan zitten en hun summiere kleeding beslist een opzettelijke onzedelijke demonstratie moet worden genoemd.' Het verbaast natuurlijk niet dat al spoedig de roep weerklonk om filmkeuring en dus 28 Moesson Moesson #10 april 2011.indd 28 24-03-11 14:17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 28