Op reis door een Verleden Land O interview DOOR LYNDA MULLER FOTO ARMANDO ELLO Wouter Muller deed zo veel inspiratie op tijdens zijn groepsreis door Java en Bali, dat hij eigenlijk niet kon kiezen uit zijn eigen nummers. Waarom een keuze maken? In mei komt zijn nieuwe cd Verleden Land uit, een dubbel-cd! Het duurde twee jaar voordat er een nieuwe cd van je uitkwam. Wat deed je in de tussentijd? 'Ik trad veel op voor kumpulans, pasars en themabijeenkomsten in onder andere Bronbeek. Ik ben erg blij met de komst van het Indisch Herinneringscentrum daar. De oudere Indische generatie verdient die aandacht, met alles wat ze mee hebben gemaakt. Onze families probeerden er het beste van te maken. Het is belangrijk om hierbij stil te staan. Mijn vorige cd Senang was vooral een weergave van mijn persoon lijke beleving. Enerzijds ging het over mijn Indische afkomst en anderzijds ging het over wat je daar nu mee doet.' Wat is het verschil tussen je eerste reis naar Indonesië en je latere reizen er naar toe? 'De eerste keer dat ik ging was in 1997. Ik was me bewust dat alle redenen die ik ooit bedacht om niet te gaan, smoesjes waren. Ik durfde eigenlijk niet. Het was alsof ik zelf een persoonlijke daad moest stellen, nu moet het gebeuren. Soms is het belangrijk een stap terug te doen om verder te komen. Het was een ontroerend weerzien. Te grootst om te bevatten. Ik wilde iets doen met al die gevoelens. Ik dacht: Marion Bloem schrijft ro mans, dat kan ik niet. Ik maakte wel al jaren muziek. Dus ik besloot de emoties van het weerzien in mijn muziek te stoppen. De keren erna dat ik naar Indonesië reisde, waren alleen maar een meerwaarde. Ik merk dat de familie die we daar nog hebben, het belangrijk vindt dat we de banden aanhalen. Ikherkenin hundeveerkracht dieonzeou- ders hadden toen ze in Nederland moesten overleven. Zij proberen nu onder moeilijke omstandigheden er ook het beste van te maken. Dat bewonder ik.' Je gaat zwaardere thema's als de bersiap en de puputan niet uit de weg. Waarom deze onderwerpen? 'Ik heb de indruk dat er amper iets bekend is over belangrijke historische gebeurtenissen van Indië en het huidige Indonesië. Neem de puputan, het collectieve zelfmoordritueel op Bali. Ik was op de erevelden waar de slachtof fers liggen en vroeg me af wat een volk ertoe drijft om collectief zelfmoord te plegen. Het is tekenend voor de koloniale verhoudingen en het zegt iets over machtsverhoudingen in de Balinese cultuur. Zij denken: 'Dit eiland is ons door de goden gegeven en wij moeten het verdedigen tegen boze indringers.' Bij de graven stond een enorme waringin boom. Zo'n heilige boom wordt heel oud. Ik dacht toen: 'Hé, deze boom heeft alles gezien wat hier gebeurde.' Zo ontstond het nummer "Waringin".' Thema's zijn Indië en je woonplaats En schede. Het nummer Sterren van Nevada valt een beetje buiten het thema. Waarom schreef je dit lied? 'Jaren geleden trad ik voor de Indische gemeenschap op in Californië. Ik besloot het optreden te combineren met een vakantie, samen met mijn oudste zoon. Een van de plekken die we bezochten was de Nevada- woestijn. Het is een heel bijzonder land schap. Je voelt je als een kind zo klein in het pikkedonker, met de sterrenhemel boven je. Ik lag daar met het warme zand in mijn rug. Het was een moment om na te denken, zoe kend naar antwoorden, mythisch en mystiek tegelijk. Ik bekeek alles met het oog op de toekomst. Ze zeggen wel eens "het staat in de sterren geschreven". Maar opeens besefte ik, dat is dus niet zo. Die sterren waar ik naar kijk, zijn lichtjaren terug. Ik keek dus niet naar mijn toekomst maar naar het verleden. Ik vergeleek het met Indië. Het bestaat niet meer, maar wel in mij.' Waarom wilde je de gedichten over de njai bewerken tot nummers voor je cd? 'Reggie Baay schreef een prachtig boek over de njai en deed de ontdekking dat in zijn fa milie ook een njai voorkwam. Dit werd altijd verzwegen uit valse schaamte. Het zegt iets over de koloniale verhoudingen en hoe men neerkeek op inheemse relaties. Maar zonder de njai waren er geen Indo's. Reggie kwam met gedichten van wel honderd jaar oud. In vijf gedichten wordt het leven van de njai op een uiteenlopende manier beschreven door maatschappijkritische dichters uit die tijd. Die gedichten geven een goede kijk op de ko loniale tijd. Ik dacht, als ik oeroude gedichten op hedendaagse muziek zet, dan wordt het weer toegankelijk voor het huidige publiek. Ze kunnen er opnieuw kennis van nemen. Want al die jongens van toen waren nergens zonder hun njai. Ik vind het een mooi eerbe toon aan de oermoeder van alle Indo's.' De nummers over de njai zijn op een aparte cd te beluisteren. Wouters dubbel-cd Verleden land is te verkrijgen via zijn site: www.woutermuller.com, via tel.: 035-850 33 44 of 06-22 49 30 20 of in cd-zaken te bestellen. Moesson mag 5 exemplaren van Verleden Land weggeven. Kans maken op de nieuwe cd van Wouter Muller? Stuur dan vóór 16 mei een kaartje naar Moesson, postbus 2074, 3800 CB in Amersfoort. Vermeld in de linkerbovenhoek 'Wouter Muller'. Een e-mail sturen naar:redactie@ moesson.com, kan ook. Vermeld uw naam, adres en telefoonnummer. 20 Moesson Moesson #11 mei 2011.indd 20 B8-04-11 12:58

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 20