interview Zo wispelturig als Eva. Of net zo impulsief als Desie. Eva van de Wijdeven lijkt wel op de personages die ze speelt. Hartstikke leuk, antwoordde ze direct toen Moesson haar vroeg voor een interview. Maar op de fiets op weg naar het vraaggesprek dacht ze: Mijn roots? Shit, eigenlijk weet ik daar helemaal niets van. 'Mag ik wat honing?' vraagt Eva van de Wijdeven aan de serveerster. 'Komt eraan', gebaart het meisje. Maar dat had ze tien minuten geleden ook al beloofd. Het is druk. Langs het schaduwrijke terras in Amsterdam-Oost, waar mensen uit alle windstreken zijn neergestreken om verkoeling te zoeken, raast het verkeer voorbij. Een tram zet zich luid in beweging. De serveerster staat er alleen voor en dat vraagt van de terraszitters het nodige geduld. Eerder was dat voor een mevrouw aanleiding om luidkeels haar beklag te doen. Voor een Marokkaanse man met zijn hand in verband was dat weer reden om het voor de serveerster op te nemen. Met onvervalste Amsterdamse tongval vroeg hij aan de boze mevrouw of ze dan niet had gezien dat het meisje in haar eentje stond te bedienen en daarna zei hij dat ze haar daarom best met meer respect had mogen bejegenen. Toen de boze mevrouw zich geschrokken uit de voeten had gemaakt, probeerde de man joviaal een praatje aan te knopen met zijn andere buurvrouw op het terras. 'Ik weet het, ik heb een grote mond. Daarom ben ik laatst in elkaar geslagen. Door strenge gelovigen in van die lange jurken. Ja, er wonen vreemde vogels hier.' Eva van de Wijdeven was toen nog niet aangeschoven, maar het zou zo een scène geweest kunnen zijn uit de televisieserie A'dam - E.V.A. (Amsterdam en vele anderen), waarvan de laatste aflevering onlangs op te levisie werd uitgezonden. Een prachtig caleidoscopisch verhaal over de hoofdstad en haar inwoners. Centraal staat het liefdesverhaal van de twee hoofdpersonen Adam en Eva (gespeeld door Teun Luijkx en Eva van de Wijdeven), met daardoorheen een tal van verhalen over anderen die normaal gesproken naamloze pas santen zouden zijn gebleven. Een van de mooiste Nederlandse series van de laatste tijd, vonden de critici eensgezind. En ook op straat krijgt Eva van de Wijdeven doorlopend goede reacties, zegt ze. Of mensen steken hun duim op en roepen: Hé DOOR RICCI SCHELDWACHT FOTOGRAFIE AMKE Eva! 'En dan reageer ik altijd, want in het echt heet ik ook zo.' Ze lacht. Ze is blij met het resultaat. 'Alles klopte, de muziek, de verhaallijnen. We hadden altijd mooi weer met draaien. Dat helpt natuurlijk ook.' En zeker niet onbelangrijk: ook de acteurs leverden een prima prestatie. 'Het zijn er iets van 216 die hebben meege daan en ze zijn allemaal goed. Dan is het toch fantas tisch om daar een bijdrage aan te mogen leveren?' Eva van de Wijdeven (Goirle, 1985) viel voor het eerst op in de tv-serie Dunya en Desie over twee harts vriendinnen uit Amsterdam-Noord. Een donkere en een blonde. De een bedachtzaam en gereserveerd, de ander impulsief en een flapuit. Dunya, de donkere, werd gespeeld door Maryam Hassouni. Zijzelf speelde de blonde Desie. Eigenlijk leek ze helemaal niet op het personage dat de makers in hun hoofd hadden, vertelt ze. 'Ze zochten een dikke Desie. Maar alle meisjes die kwamen casten hadden een lage energie. Ik denk dat ik van alle kandi daten veruit de dunste was. Maar ik had wel de meeste energie. En het moest een druk meisje zijn. Dat was in het contrast met Dunya heel belangrijk. Toen zeiden ze: We nemen die en dan verven we dat haar wel blond. Wat ze mij overigens niet meteen hebben gezegd. Dat deden ze pas na drie weken repeteren: "O ja, je moet nog wel even naar de kapper." Dat was eerst wel even shocking. Ik was net Barbie. Maar ja, je weet dat het erbij hoort.' Zestien waren zij en haar tegenspeelster uit de titelrol. En dat het tussen de twee klikte was ook in de serie terug te zien. Ze waren de twee vriendinnen die samen lief en leed deelden, maar in de eerste plaats vooral ontzettend veel plezier hadden. 'Ik denk wel dat de rollen die ik speel dichtbij me staan. Ik speel altijd intuïtief. Heel naturel. Dan haal je heel veel uit jezelf. Eigenlijk hoef je dan niet meer na te denken hoe je iets speelt, maar je bent het gewoon. En je wordt natuurlijk ook gecast omdat je een bepaalde uitstraling hebt.' mei 2011 35 Moesson #11 mei 2011.indd 35 28-04-11 12:58

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 35