'Als je mij naast Turkse ouders zet, kan ik best hun dochter zijn. Het voordeel van mijn uiterlijk is dat je zoveel van me kunt maken' interview Toch hadden ook de makers van A'dam - E.V.A. aanvan kelijk een andere Eva in gedachten, zegt ze. 'Ze waren op zoek naar iemand van in de dertig, die beter bij de doelgroep hoorde. Maar Teun en ik pasten blijkbaar zo goed bij elkaar dat ze hun mening hebben bijgesteld. Dat is het mooie van acteren. Je kunt de regisseur soms ook op andere gedachten brengen. Ze hadden iets in hun hoofd, maar ze hebben mij en Teun volledig vrijgelaten om onze eigen invulling te geven. Ga maar spelen. Doe maar zoals jullie denken hoe jullie het willen.' Twee jaar oud was ze toen haar ouders gingen schei den. Ze verhuisde met haar moeder naar Utrecht. Die hertrouwde toen Eva vier was. 'Toen ik zeven was werd mijn oudste broertje geboren. Mijn broertjes Sam, Maarten en Levi zien er allemaal donkerder en Aziati- scher uit dan ik. Maar dat komt omdat mijn stiefvader joods is en donkerder dan mijn eigen vader.' 'Ik heb een Indonesische moeder', zegt ze dan. 'Mijn opa en oma zijn naar Nederland gevlucht. Mijn opa was daar politieman. Op de foto's ziet hij eruit als een echte Indo. Donker. Zo Indonesisch. Toen hij naar Nederland kwam is hem gezegd: "Neem maar de Ne derlandse nationaliteit en dan mag je een nieuw leven opbouwen." Maar dat was natuurlijk iets wat zwaar tegenviel.' Op de vraag wat de achternaam van haar opa is, noemt ze een Nederlands klinkende naam. 'Dat komt omdat hij eenmaal in Nederland een andere naam heeft aan genomen. Tenminste dat denk ik. Ik weet er het fijne niet van. Wel dat we ook Portugees, Moluks en Javaans bloed hebben. Het is een mix. Ik heb nog familie in Su rabaya, maar die ken ik echt niet, die heb ik nog nooit gezien. Dat zijn weer ooms en tantes en neven van mijn moeder. Als mensen vragen waar ik vandaan kom, zeg ik Nederland. Ik ben niet zo bezig met die roots. Mijn moeder was dat ook niet. Ze werd in Nederland geboren. Ze had Indonesische trekken, maar ze was gewoon een moderne westerse vrouw. Nuchter, relati verend. Ze is een paar jaar geleden overleden, vlak voor de opnamen van de speelfilm Dunya en Desie, die een paar jaar na de serie volgde. Ze was ziek, ze had kanker. Ze is 49 geworden. Ze is heel lang docent Nederlands geweest op een middelbare school en de laatste jaren was ze adjunct-directrice. Ze was best streng voor mij en mijn broertjes. We zijn heel netjes opgevoed. Heel vrij ook, gek genoeg, maar wel streng. Ik was een opstandige puber. Ik zat in Bilthoven op school en in de brugklas gingen we een keer op schoolreis naar Amsterdam. Een speurtocht doen. Door de Kalverstraat naar het Rembrandtplein en weer terug en je mocht niet van de route af. Samen met een vriendinnetje dat punker was, zijn we stiekem naar het kraakpand Vrankrijk gegaan. Dat zit daar gewoon vlakbij. Maar als je de stad niet kent, dan verdwaal je natuurlijk snel. Toen we terugkwamen waren de bussen al weg. Stonden we daar zonder geld. Wij naar het politiebureau in de Warmoesstraat. Ik belde naar huis: Ja mam, we hebben een probleem. "Hoe kan dat?" vraagt mijn moeder. Ik vertel wat er is gebeurd. "Ja, schat, dan is het jouw eigen probleem. Zorg maar dat je thuiskomt." Uiteindelijk hebben we een docent gebeld die in Amsterdam woonde en die heeft ons geld gegeven. Maar we moesten het zelf oplossen. Mijn moeder wist: die komt er wel uit, die redt zich wel. Maar ze had intussen woedend naar school gebeld. En toen ik thuis kwam heb ik ook enorm op mijn flikker gekregen. En een flinke tijd huisarrest, geloof ik.' Ze wil het later ook zo doen bij haar eigen kinderen, zegt ze. 'Zodra ik zakgeld kreeg, kreeg ik ook taken in het huishouden. Ik kreeg dat geld niet zomaar. Hoe meer geld ik kreeg, hoe meer taken erbij kwamen. En elke zaterdag hadden we snoepavond. Dan mochten we snoepen zoveel als we wilden, dat mochten we ook zelf inslaan. Alleen op zaterdag en de rest van de week niet. Maar we hebben nooit om snoep gezeurd, zoals andere kinderen. Nooit. Nou ja, op een gegeven moment ging je wel snoepjes jatten, maar dat gezeur had mijn moeder nooit aan haar hoofd.' Twee weken nadat haar moeder overleed, stond ze alweer te filmen. 'Tijdens de voorbereiding was mijn moeder al ernstig ziek en vroegen we ons af of we überhaupt wel moesten gaan draaien. Toen hebben we afgesproken dat ik vier dagen in Marokko zou draaien en drie dagen terug, vier dagen draaien, drie dagen terug. Je moet de film sowieso gaan doen, zei mijn moeder. Hij is ook aan haar opgedragen. Toen ik op mijn zestiende werd uitgekozen voor Dunya en Desie was ze enorm trots. Maar door die rol moest ik wel drie maanden school missen. En dat terwijl ik niet de beste 36 Moesson Moesson #11 mei 2011.indd 36 28-04-11 12:58

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 36