De Indische pers Tempo Doeloe nationale wateren naar Batavia. Van groot belang was Berretty's kennis van de loop van de telegraaflijnen. Waren bijvoorbeeld de via Singapore lopende lijnen overbelast, dan liet hij het uit Nederland komende nieuws via Zuid-Afrika doorgeven aan Perth in Australië, dat het doorstuurde naar Batavia. Aneta was snel en dus bij de tijd en kreeg de - ook financiële - steun van het gouvernement. Het vond in Berretty een loyale partner die met zijn berichtgeving het gezag nimmer voor de voeten liep. Met hoge ambtenaren onder hield hij warme relaties. Een onafhankelijk persbureau was Aneta zeker niet. Met het overnemen in 1919 van Reuters agentschap was Aneta's monopoliepositie een feit. Met de Indische kranten sloot Ber retty contracten af, waarin hij zich verbond deze tegen een bepaald tarief telegrafisch nieuws te leveren. Ook de kranten in patria ging hij bedienen, in dit geval met Indisch nieuws. In 1920 kreeg Aneta een kantoor in Den Haag. Altijd zorgde Berretty ervoor in de schijnwerpers te blijven, soms met spectacu laire acties. Zo steeg hij in februari 1920 met een legervliegtuig op om op een hoogte van tweeduizend meter boven Batavia honderd duizend 'kartonnetjes' met daarop de tekst 'Aneta, de reclamekoning boven alle anderen' uit te strooien. Berretty was een geniaal man, ook zijn vijanden gaven het toe. Zijn succes bracht hem rijkdom. Het na de oorlog florerende bedrijfsleven was bereid veel geld te betalen voor up to date handelsberichten. In 1920 had Aneta veertig mensen in dienst. Op 4 december 1920 werd een nieuwe behuizing in Batavia op grootse wijze ingewijd: het 'Aneta-building', symbool voor de komeet achtige opmars van Berretty's geesteskind. In een van de wanden was zijn aan Napoleon ontleende lijfspreuk gebeiteld: 'Activité... Activité.... Vitesse!' Maar al gauw daarna ging het wat minder. De vraag naar Aneta's kostbaar interme diair nam af. Meer en meer werd Berretty afhankelijk van wat de Indische nieuwsbla den hem aan honoraria betaalden. De door hem gevraagde hogere tarieven leidden als vanzelf tot spanningen. Er werd gesproken van 'wurgcontracten' en er kwam verzet tegen zijn machtspositie. Het geruchtma kende conflict, in 1922, met De Indische Courant die Berretty weerstreefde en daarom geen nieuws meer kreeg, groeide uit tot een enorme rel. De perkara kwam ten slotte voor de rechter die Berretty in het ongelijk stelde. Het was zijn eerste grote tegenslag. Woede wekte hij in diezelfde tijd bij journalisten die door Berretty, onder het pseudoniem Jan Karwats, in zijn weekblad De Zweep werden aangevallen en beledigd. 'Striemen' deed hij daarin degenen die hem in het verleden hadden gedwarsboomd of nog steeds in de weg zaten. Berretty maakte zich steeds meer vijanden, onder wie de machtige H.C. Zentgraaff, hoofdredacteur van de Java-Bode. Onder andere door zijn toedoen werd in 1931 een commissie ingesteld die Berretty's handel en wandel aan een onderzoek onderwierp. Dat wees uit dat hij zich jarenlang schuldig had gemaakt aan machtsmisbruik. In zaken hield Berretty zich daarna op de achtergrond. Maar als privépersoon bleef hij door zijn levens stijl, amoureuze escapades en kapitalistische buitensporigheden - zijn in de buurt van Bandoeng gebouwde villa Isola was daarvan het sprekendste voorbeeld - sterk de aan dacht trekken. Vlak voor Kerstmis 1934 kwam er een abrupt einde aan zijn leven. Het vliegtuig De Uiver, met hem en nog enkele passagiers op weg van Amsterdam naar Indië, stortte neer in de Syrische woestijn. In Indië werd met ontzetting gereageerd. Hij 'stierf zoals hij had geleefd, opzienbarend', schreef de journalist Jan Ritman die hem goed had gekend. O Meer lezen over de fantastische carrière van de Indische 'Citizen Kane' Dominique Berretty? Maar liefst 250 hits op Berretty in onze online jaar gangen op www.moesson.com! juni 2011 27 Moesson #12 juni 2011.indd 27 26-05-11 14:28

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 27