'Krontjong zegt iets over onze geschiede nis, over wie we zijn. De muziek is een typisch Indische gevoelsuiting, ondanks de verscheidenheid aan Indo-achtergron den die er bestaan met de melodieën de hele archipel rond. 'En de Toegoenezen die "het muskietennest" ver lieten en zich met andere bevolkingsgroepen mengden in de wijk Kemajoran in Batavia, ontwikkelden een alternatieve krontjongstijl. En in de wijk Glodok weer een andere. Er was sprake van andersoortige accenten in de muziek en het taalgebruik. En het waren niet alleen muzikanten, maar ook de instrumen ten, want velen maakten hun eigen instru menten. Uit tjempaka- en kenangahout. Dat gebeurde zelfs nog in mijn kindertijd.' Aldus Rudi Tomasouw. Zeewolde, zondagmorgen 10 april 2011, een van de jongste gemeenten van Nederland, omgeven door groen en water. In een wijk waar bedrijvigheid en wonen met elkaar worden gecombineerd, staat theater annex opnamestudio van het Indisch Muzikanten Collectief. Het gezelschap van acht artiesten - één dame, zeven heren - bestaat inmid dels 25 jaar. In een ongewijzigde bezetting! Hun eerste krontjongoptreden vond plaats Orkestleider Eduard Sebastian vertelt: 'Kron tjong zegt iets over onze geschiedenis, over wie we zijn. De muziek is een typisch Indi sche gevoelsuiting, ondanks de verscheiden heid aan Indo-achtergronden die er bestaan. Dat is wat we willen overbrengen. De ene keer door dicht bij de krontjong asli, de oor spronkelijke stijl, te blijven en dan weer het publiek te verrassen met een vleugje Spaans of country. Krontjong is voor ons nog altijd in beweging.' In menig Indische huiskamer moeten ze heb ben gelegen. Singles en langspeelplaten met namen als Hugo Dumas, Miss Tina, Guus Bec ker, Joyce Aubrey, Gijs Patiwael en Leo Spel. Bandlid Guus Paat speelt akoestisch gitaar, ukelele, hawaian gitaar en hij zingt. Guus: 'Nummers als "Bengawan Solo", "Waktu potong padi" en "Rasa sajangé" beluisterde ik met de familie op met name de zondagen. Thuis konden we onszelf zijn. Buiten de deur luidde het devies: Hou je rustig, geen katten kwaad, want ze pikken je er zo uit.' De ouders van Guus wilden er het beste van maken en daar hoorde aanpassen als van zelfsprekend bij. Hij is met die krontjongklan ken opgegroeid. 'Ze raakten een gevoelige snaar', voegt Guus er aan toe. Begin jaren tachtig begon een deel van de tweede generatie zich te roeren. Het geruis loos opgaan in de Nederlandse samenleving riep vragen op. Rond identiteit en de eigen familiegeschiedenis. Pim Fuchs (akoestisch gitaar en zang) over die tijd: 'Er werden lezingen gehouden, boe ken geschreven en wij als collectief gingen met krontjong experimenteren. Zo probeer- juli 2011 25 Moesson #1 juli 2011.indd 25

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 25