'Krontjong zegt iets over onze geschiede
nis, over wie we zijn. De muziek is een
typisch Indische gevoelsuiting, ondanks
de verscheidenheid aan Indo-achtergron
den die er bestaan
met de melodieën de hele archipel rond. 'En
de Toegoenezen die "het muskietennest" ver
lieten en zich met andere bevolkingsgroepen
mengden in de wijk Kemajoran in Batavia,
ontwikkelden een alternatieve krontjongstijl.
En in de wijk Glodok weer een andere. Er
was sprake van andersoortige accenten in de
muziek en het taalgebruik. En het waren niet
alleen muzikanten, maar ook de instrumen
ten, want velen maakten hun eigen instru
menten. Uit tjempaka- en kenangahout. Dat
gebeurde zelfs nog in mijn kindertijd.' Aldus
Rudi Tomasouw.
Zeewolde, zondagmorgen 10 april 2011, een
van de jongste gemeenten van Nederland,
omgeven door groen en water. In een wijk
waar bedrijvigheid en wonen met elkaar
worden gecombineerd, staat theater annex
opnamestudio van het Indisch Muzikanten
Collectief. Het gezelschap van acht artiesten
- één dame, zeven heren - bestaat inmid
dels 25 jaar. In een ongewijzigde bezetting!
Hun eerste krontjongoptreden vond plaats
Orkestleider Eduard Sebastian vertelt: 'Kron
tjong zegt iets over onze geschiedenis, over
wie we zijn. De muziek is een typisch Indi
sche gevoelsuiting, ondanks de verscheiden
heid aan Indo-achtergronden die er bestaan.
Dat is wat we willen overbrengen. De ene
keer door dicht bij de krontjong asli, de oor
spronkelijke stijl, te blijven en dan weer het
publiek te verrassen met een vleugje Spaans
of country. Krontjong is voor ons nog altijd in
beweging.'
In menig Indische huiskamer moeten ze heb
ben gelegen. Singles en langspeelplaten met
namen als Hugo Dumas, Miss Tina, Guus Bec
ker, Joyce Aubrey, Gijs Patiwael en Leo Spel.
Bandlid Guus Paat speelt akoestisch gitaar,
ukelele, hawaian gitaar en hij zingt. Guus:
'Nummers als "Bengawan Solo", "Waktu
potong padi" en "Rasa sajangé" beluisterde
ik met de familie op met name de zondagen.
Thuis konden we onszelf zijn. Buiten de deur
luidde het devies: Hou je rustig, geen katten
kwaad, want ze pikken je er zo uit.'
De ouders van Guus wilden er het beste van
maken en daar hoorde aanpassen als van
zelfsprekend bij. Hij is met die krontjongklan
ken opgegroeid. 'Ze raakten een gevoelige
snaar', voegt Guus er aan toe.
Begin jaren tachtig begon een deel van de
tweede generatie zich te roeren. Het geruis
loos opgaan in de Nederlandse samenleving
riep vragen op. Rond identiteit en de eigen
familiegeschiedenis.
Pim Fuchs (akoestisch gitaar en zang) over
die tijd: 'Er werden lezingen gehouden, boe
ken geschreven en wij als collectief gingen
met krontjong experimenteren. Zo probeer-
juli 2011 25
Moesson #1 juli 2011.indd 25