Het is bijzonder dat de acht - stuk voor stuk topmuzikanten - elkaar na 25 jaar op muzikaal gebied nog steeds scherp houden lifestyle boeaja timboel, disangkala mati, djangan pertjaja, moeloet lelaki... (de krokodil drijft boven, je denkt: hij is dood, vertrouw nooit, de woorden van een man).' De muziek klonk begin twintigste eeuw uit stadskampongs en uit tangsi's, kazernes. In de beleving van veel Indo-Europeanen was het gewoonweg paupermuziek. Dan had je ook nog de boeaja's, jongemannen die ondanks het symboolgebruik, duidelijk aan gaven waar ze op uit waren. Gevreesd door ouders die de vertolkers ver van hun dochters weghielden. Die dienden naar salonmuziek te luisteren. De reputatie veranderde toen de commercie geld rook en platen begon uit te brengen. Vanaf dat moment ontstonden er naast de traditionele krontjong de eerste grootschalige krontjongbands. Compleet met blaasinstrumenten, piano en beroeps zangers en -zangeressen. Ze traden op in clubs en gingen in de grote stadsparken de competitie met elkaar aan. Na de overtocht naar Europa werd de muziek hier, om begrij pelijke redenen, binnen de gehele Indische gemeenschap populair. Een touwtje naar het verleden. Zeewolde. Het Indisch Muzikanten Collectief houdt een soundcheck. Het is bijzonder dat de acht - stuk voor stuk topmuzikanten - elkaar na 25 jaar op muzikaal gebied nog steeds scherp houden. Ze adviseren, cor rigeren, complementeren. Ze verdienen nog lange tijd en vaker een podium. In ons aller belang. O den wij met onze afkomst bezig te zijn. En de muziek was bij ons zo ingeworteld dat het ons lukte om al snel een krontjongsound te produceren. Loopjes met een gitaar rond de melodie, een ukelele voor de beat, de fluit en de viool voor de versieringen, een cello voor de drums. Alle instrumenten spelen een eigen rol.' De grotere optredens van het Indisch Muzi kanten Collectief spelen zich voornamelijk af binnen het pasar-circuit. Guus: 'Het aantal krontjonggezelschappen in Nederland is op de vingers van een hand te tellen. Dat was in het verleden wel anders. De eerste generatie vormde lange tijd het be langrijkste deel van het publiek. Die zijn ons aan het ontvallen. We zijn druk doende om de krontjong opnieuw in de schijnwerpers te krijgen. En de muziek te blijven ontwikkelen.' 'We willen het doorgeven, want het is Indisch erfgoed', vult Eduard aan. Krontjong heeft zich wel vaker in een gevarenzone bevonden. Er is zelfs een tijd geweest waarin vele Indo's de muziek ver foeiden. Terug naar Colmschate, terug naar Rudi: 'Krontjong kan over alle facetten van het le ven gaan. Behalve de ons bekende nummers zijn er honderden die nooit zijn vastgelegd. Dat gebeurde eenvoudigweg niet en veel kwam aan op improvisatie. De muzikanten deelden in de teksten plaagstootjes naar elkaar uit en ze gebruikten veel symbolen om gevoelens en ervaringen uit te drukken: juli 2011 27 22-06-11 21:23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 27