Het is bijzonder dat
de acht - stuk voor
stuk topmuzikanten
- elkaar na 25 jaar
op muzikaal gebied
nog steeds scherp
houden
lifestyle
boeaja timboel, disangkala mati, djangan
pertjaja, moeloet lelaki... (de krokodil drijft
boven, je denkt: hij is dood, vertrouw nooit,
de woorden van een man).'
De muziek klonk begin twintigste eeuw uit
stadskampongs en uit tangsi's, kazernes. In
de beleving van veel Indo-Europeanen was
het gewoonweg paupermuziek. Dan had
je ook nog de boeaja's, jongemannen die
ondanks het symboolgebruik, duidelijk aan
gaven waar ze op uit waren. Gevreesd door
ouders die de vertolkers ver van hun dochters
weghielden. Die dienden naar salonmuziek
te luisteren. De reputatie veranderde toen
de commercie geld rook en platen begon uit
te brengen. Vanaf dat moment ontstonden
er naast de traditionele krontjong de eerste
grootschalige krontjongbands. Compleet
met blaasinstrumenten, piano en beroeps
zangers en -zangeressen. Ze traden op in
clubs en gingen in de grote stadsparken de
competitie met elkaar aan. Na de overtocht
naar Europa werd de muziek hier, om begrij
pelijke redenen, binnen de gehele Indische
gemeenschap populair. Een touwtje naar het
verleden.
Zeewolde. Het Indisch Muzikanten Collectief
houdt een soundcheck. Het is bijzonder dat
de acht - stuk voor stuk topmuzikanten -
elkaar na 25 jaar op muzikaal gebied nog
steeds scherp houden. Ze adviseren, cor
rigeren, complementeren. Ze verdienen nog
lange tijd en vaker een podium. In ons aller
belang. O
den wij met onze afkomst bezig te zijn. En de
muziek was bij ons zo ingeworteld dat het
ons lukte om al snel een krontjongsound te
produceren. Loopjes met een gitaar rond de
melodie, een ukelele voor de beat, de fluit
en de viool voor de versieringen, een cello
voor de drums. Alle instrumenten spelen een
eigen rol.'
De grotere optredens van het Indisch Muzi
kanten Collectief spelen zich voornamelijk af
binnen het pasar-circuit.
Guus: 'Het aantal krontjonggezelschappen
in Nederland is op de vingers van een hand
te tellen. Dat was in het verleden wel anders.
De eerste generatie vormde lange tijd het be
langrijkste deel van het publiek. Die zijn ons
aan het ontvallen. We zijn druk doende om
de krontjong opnieuw in de schijnwerpers te
krijgen. En de muziek te blijven ontwikkelen.'
'We willen het doorgeven, want het is Indisch
erfgoed', vult Eduard aan.
Krontjong heeft zich wel vaker in een
gevarenzone bevonden. Er is zelfs een tijd
geweest waarin vele Indo's de muziek ver
foeiden.
Terug naar Colmschate, terug naar Rudi:
'Krontjong kan over alle facetten van het le
ven gaan. Behalve de ons bekende nummers
zijn er honderden die nooit zijn vastgelegd.
Dat gebeurde eenvoudigweg niet en veel
kwam aan op improvisatie. De muzikanten
deelden in de teksten plaagstootjes naar
elkaar uit en ze gebruikten veel symbolen
om gevoelens en ervaringen uit te drukken:
juli 2011 27
22-06-11 21:23