Brief van de maand m O de voorgalerij boeken cd's dvd's sites nieuwtjes Met andere ogen tsm In 1904 maakte Indische luitenant-kolonel Van Daalen zijn beruchte veldtocht door de Gajo- en Alaslanden om Atjeh te 'pacificeren'. We kennen allemaal de foto's van uitge moorde dorpen. Begin dit jaar promoveerde literatuurwetenschapper Paul Bijl in Utrecht op een proefschrift met de intrigerende titel Emerging memory, photographs of colonial atrocity in Dutch cultural remembrance. In dit proefschrift zegt Paul Bijl naar aanleiding van deze foto's: dat we de gebeurtenissen zelf niet zozeer vergéten zijn, maar dat we er anders tegenaan kijken. Bijl spreekt van een eb en een vloed in het collectieve geheu gen, die ervoor zorgen dat onderwerpen met tussenpozen weer in de belangstelling komen te staan. Foto's van Van Daalens veldtocht zijn gemaakt na de inname van versterkingen en kampongs. Op de omhei ningen zien we KNIL-militairen kijken naar dode mannen, vrouwen en kinderen. Paul Bijl betoogt dat niet alleen de foto's zelf, maar ook de omschrijving bepaalt hoe we naar foto's kijken. Gaat het om een militaire actie of een 'slachting'? Zijn de doden slachtoffers of 'fanatieke tegenstanders' die zich liever doodvochten dan zich overgaven? Onze visie is de afgelopen honderd jaar op zijn zachtst gezegd aanzienlijk veranderd. Een voorbeeldje: in de jaren negentig spande uw lijfblad Moesson onder de bezielende leiding van toenmalig hoofdredacteur Ralph Boekholt een proces aan tegen de staat en historicus dr. L. de Jong. In de Indische delen van zijn standaardwerk Het koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog had De Jong - volgens veel Indische Nederlanders - namelijk blijk gegeven van een te negatief beeld van de koloniale geschiedenis. Zo had De Jong, om het gewelddadige karakter van het Nederlandse optreden in de archipel te Uitgemoorde kampong in Atjeh, 1904. illustreren, een foto van Van Daalen's veld tocht uit 1904 gebruikt. Paul Bijls proefschrift is helaas nog niet als boek verschenen. (WIM MANUHUTU) Meer lezen over het proces tegen de staat dat Moesson voerde? Blader door onze gedigitaliseerde jaargangen via www.moesson.com In de vorige Moesson las ik het artikel over Dominique Berretty en vooral de daarbij gepubliceerde foto trok mijn aandacht. In het onderschrift geeft u de namen Hanriette Zentgraaff-Birsak en haar echtgenoot Henri Zentgraaff. Maar deze beide personen ken ik: het zijn mijn tante Els Gagliardi-Barre (een iets oudere zus van mijn moeder) en mijn opa André Barre (de vader van tante Els en van mijn moeder). Ik vermoed dat deze foto is genomen op Villa Isola boven Bandung. Mijn opa André Barre heeft bij de Posterijen in Batavia gewerkt en daar heeft hij destijds Dominique Berretty zien binnenkomen. Mijn opa heeft hem het vak van telegrafie geleerd en zij konden goed met elkaar opschieten. Op 45-jarige leeftijd is mijn opa met pensioen gegaan en toen heeft Ber retty hem gevraagd om zijn particulier secretaris te worden. Mijn opa en oma hebben dan ook jaren op Villa Isola gewoond en in die periode mochten hun dochters komen logeren. Mijn opa, tante Els en mijn moeder zijn reeds lang geleden overleden, maar het verhaal over Villa Isola heb ik in mijn jonge jaren wel meegekregen. Zelf ben ik van het bouwjaar 1935, dus Berretty heb ik zelf niet gekend, maar mijn Bram Menke, Breda. 6 Moesson Moesson #1 juli 2011.indd 6 22-06-11 21:16 eveneens overleden vader heeft in zijn verkeringstijd samen met mijn moeder ook geregeld Villa Isola bezocht in de vakanties.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 6