Jane Seymour's Open Heart interview O Met voor het raam dezelfde boom waar ze vliegende mieren vingen. We hebben alles gezien, precies zoals het geweest was. Mijn moeder moest vaak huilen. Het was erg ontroerend. Mijn moeder voelde zich er vervolgens niet meer tegen opgewassen om naar het laatste kamp te gaan, een klooster buiten Jakarta. Maar Imelda stond erop. En we vonden het. Het gebouw diende nog steeds als klooster en als weeshuis. Een oude non - geheel blind, ze moet in de negentig geweest zijn - deed open. Eenmaal binnen stortte mijn moeder volledig in. Het duurde een paar dagen voordat er enige verbetering kwam in haar toestand. In dat kamp had ze veel mensen verpleegd. Er waren geen medicijnen en veel zieken overleden, aan dy senterie en andere ziektes. Er waren vriendinnen die probeerden te ontsnappen door een tunnel te graven, maar ze kwamen vast te zitten en overleden. Anderen pleegden zelfmoord. Zij overleefde. Maar op een dag, tegen het einde van de oorlog, werden alle patiënten weggehaald. En juist die zorg voor anderen was wat haar door de internering heen geholpen had. En toen die laatste strohalm wegviel, kon ze dat niet aan. Ze brak. Een vriendin is toen heel boos op haar geworden: Mieke, dat kun je niet doen. Je bent tot nu toe de enige geweest die het vol wist te houden. Per dag kregen ze een eetlepel rijst en een theelepel suiker. En verder een waterige soep met in de verte de smaak van kip, maar meestal met de smaak van een soortemet van groente, van een of ander vreselijk groenig iets. Alle mooie, jonge meisjes werden direct na hun inter nering weggevoerd en gedwongen zich te prostitue ren. En nadat ze helemaal kapot waren, werden ze in de kampen teruggesmeten. Mijn moeder vertelde dat andere vrouwen zich afschuwelijk gedroegen tegen over deze meisjes. Ze werden heel naar behandeld. Ja, het was zo erg dat mijn moeder over al die dingen nooit heeft willen beginnen. Geconfronteerd met haar verleden in Indonesië dreigde ze er eerst aan onder door te gaan, maar uiteindelijk kon ze haar gevoelens de vrije loop laten en zichzelf als het ware bevrijden. Ze had een fantastisch boek, oorspronkelijk haar gastenboek van de onderneming, dat ze in haar matras verstopte en telkens als ze overgeplaatst werd met zich mee wist te smokkelen. Op de een of andere manier heeft ze dat de oorlog door gekregen. Het boek groeide uit tot een soort herinneringsboek aan de kampen. Het meeste is in het Nederlands geschreven. Je weet wel, met grappige recepten en zo. Kampge noten maakten er ook de prachtigste schilderijtjes en tekeningen in. Ik heb het hier thuis nog liggen. Een diep gekoesterd familie-erfstuk, een pusaka. Vlak voor de oorlog had mijn moeder een lijn van schoonheidsmiddelen ontwikkeld: Miss Lavender heette die. Voordat ze wist dat ze opgesloten zou wor den, had mijn moeder de ingrediënten het terrein op gesmokkeld en verstopt. Toen het kamp daadwerkelijk afgesloten werd, was er geen eten, maar zag iedereen er wel heel goed uit! Dankzij de gezichtscrèmes van Miss Lavender. Zulke kleine dingen, zoals die schoon heidsmiddelen maken, betekenden veel voor haar. En voor haar lotgenoten. Zoiets gaf de mensen weer een beetje moed. Oog in oog met de verschrikkingen van alledag zorgde het voor verlichting. En dat is toch nog 'If life is tough and your problems appear to be insurmountable, go out and help somebo dy else. It helps you.' Met die wijsheid voedde Mieke Frankenberg-van Trigt (1914-2007) haar drie dochters op. Haar oudste dochter, actrice Jane Seymour (1951), brak in 1973 door als de oogverblindende Bondgirl in Live and Let Die om gedurende de jaren zeventig haar naam definitief te vestigen in de tv-serie Onedin Line en de sf-film en tv-serie Battlestar Galactica (1978). In de jaren tachtig stapte ze moeiteloos over op kostuum drama's als The Scarlet Pimpernel (1982) en La Révolution Francaise (1989, als Marie Antoinette) en op literaire verfilmingen als John Steinbeck's East of Eden (1981) en Ernest Hemingway's The Sun also Rises (1984). Haar rol als de joodse Natalie in War and Remem brance (1988) is voor Seymour om persoonlijke redenen nog altijd de belangrijkste in haar carrière. In de jaren negentig zien we haar wekelijks terug in razendpopulaire tv-serie Dr. Ouinn, Medicine Woman (1993-2001). Ten slotte speelde en speelt Jane Seymour vele gastrollen, waaronder een kleine, maar daar om niet minder memorabele rol als cougar in de comedy Wedding Crashers (2007). In 2008 stal de voormalige balletdanseres de show in de tv-competitie Dancing With the Stars. Jane Seymour, officer of the Order of the British Empire (OBE), heeft vier kinderen, is getrouwd met acteur en producer James Keach, en woont in Californië. Jane Seymour zet zich al sinds haar vroege jeugd in voor goede doelen als het Rode Kruis en Child Help. Ze is schilderes, ontwerpster en schrijf ster van een klein dozijn boeken. Ze ontwik kelde een merk voor gezichtsverzorgings producten Natural Advantage en in 2008 lanceerde zij een juwelenlijn, Open Hearts, geïnspireerd op de levenskracht die haar moeder behield ondanks haar ervaringen in de Japanse kampen: 'If we keep our hearts open, love will always find its way in.' www.janeseymour.com augustus 2011 15 Moesson #2 augustus 2011.indd 15 28-07-11 15:0

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 15