'De studenten kijken elkaar vragend aan: in de geschiedenis lessen hebben we hier nooit iets over gehoord' Expositie Troostmeisjes 0 indonesië belangenorganisaties sloten zich aan, en ook Indonesië werd meegezogen in de inter nationale beweging. Halverwege de jaren negentig registreerden de Indonesische rechtshulporganisatie LBH en het Forum van Ex-Heiho (hulpsoldaten) twintigduizend voormalige Indonesische troostmeisjes. Maar het Soeharto-regime, dat toen nog de scepter zwaaide in de archipel, was daar niet blij mee. Men wilde Japan niet voor het hoofd stoten, en daarmee de handel en de gestage stroom aan ontwikkelingsgelden en investeringen op het spel te zetten. 'Schamen jullie je niet, zo met je zonde te koop te lopen? Dat zeiden die ministers in Jakarta tegen ons, toen we daar aanklopten voor compensatie van Japan.' De 85-jarige Emah uit het Westjavaanse Cimahi maakt zich er elk bezoek weer boos over. Ook afge lopen januari. 'Want zij hebben wel mooi ons geld ingepikt. Dat doet zeer.' Zittend op een doorgesleten bank die haar halve woonka mer vult, haalt Emah een groepsfoto uit de jaren negentig uit haar tas. Het zijn haar oude vriendinnen uit het militair bordeel, waar ze drie jaar lang tien klanten per dag moest bedienen. Ze zijn inmiddels allemaal overleden. 'Gestorven van de stress, vanwege het gedoe om dat smartegeld.' Onder internationale druk erkende Japan 'betrokken te zijn' bij het troostmeisjes systeem en richtte het Asian Women Fund op om 'het welzijn' van de getroffen vrouwen te verbeteren. Indonesië zou ruim vier miljoen dollar krijgen. De Indonesische regering wees individuele uitkeringen van de hand. Het strookte niet met de Indonesische cultuur, luidde het argument. Het zou alleen maar schaamte en stigmatisering in de hand wer ken en de vrouwen marginaliseren, en bo vendien viel moeilijk te bewijzen wie 'echte' troostmeisjes waren. Zo werd het AWF-geld doorgesluisd naar de Indonesische staatskas. Emah trekt verbeten aan haar sigaret, een gewoonte die ze heeft opgepikt in het bordeel. 'De waarheid moet verteld wor den. Het is belangrijk dat iedereen weet wat er gebeurd is.' Emah laat zich niet de mond snoeren. Ze is een van de weinigen. De laatste jaren kloppen weer regelmatig studenten en journalisten bij haar aan voor een interview. De democratische hervormin gen na de val van het Soeharto-regime in 1998 hebben geleid tot meer openheid en aandacht voor de weggestopte wandaden uit het verleden. Onder het motto 'Weiger te vergeten' houden mensenrechtenactivisten, kritische historici en studenten de Indonesi sche geschiedenis onder de loep. 'Er is teveel geweld en leed weggestopt, teveel feiten zijn verdraaid, vooral als het om seksueel geweld tegen vrouwen gaat', stelt Yuniyanti Chuziafah, de voorzitter van de Nationale Vrouwencommissie. Dat moet worden rechtgezet. De voormalige troost meisjes verdienen een plaats in onze ge schiedenis, pleit Yuniyanti. 'Alleen zo kunnen we leren van het verleden.' Het thema is nog steeds actueel. De vrouwencommissie heeft tal van getuigenissen opgetekend van latere slachtoffers van seksueel geweld in conflict situaties: van de vermeende coup in 1965 tot de annexatie van Oost-Timor, de militaire operaties in Aceh en Papua en de mei-rellen in 1998. 'Deze vrouwen hebben als overleven den recht op eerherstel en genoegdoening.' De realiteit leert dat juridische procedures vaak vastlopen op politieke onwil. Conser vatieve nationalistische groepen in Japan blijven hardnekkig weigeren de oorlogsmis daden te erkennen. En het Indonesische leger schuift het veelvuldige seksueel geweld in conflictgebieden telkens terzijde als 'inciden ten' gepleegd door sujetten (oknum). 'Zolang de juridische genoegdoening uitblijft, moe ten we in elk geval proberen overlevenden op een andere manier recht te doen', verklaart Yuniyanti. Vooral om schaamte en stigmati seren te doorbreken. Zodat de vrouwen die de moed hebben een getuigenis af te leggen, ook iets terugkrijgen. Ze is dan ook blij met de Troostmeisjes-tentoonstelling, 'dat is een goede manier om een breder publiek te bereiken, zowel bezoekers als media.' De vrouwencommissie opende vorig jaar augustus in Jakarta de eerste tentoonstel- Journaliste Hilde Janssen en fotograaf Jan Banning begonnen in 2007 hun zoektocht naar voormalige 'troostmeisjes' in Indonesië om hun verdrongen verleden van seksuele dwang arbeid vast te leggen in woord en beeld. Het project resulteerde in 2010 in twee boeken (het tekstboek Schaamte en Onschuld van Janssen met foto's van Banning en het fotoboek Troostmeisjes/Comfort Women van Banning met teksten van Janssen), een fototentoon stelling en een documentaire film Omdat wij mooi waren van Frank van Osch. De fototen toonstelling reist simultaan door Nederland en Indonesië en was al te zien in Rotterdam, Jakarta, Semarang en Yogyakarta. Nog t/m 25 september is de tentoonstelling te zien in museum Bronbeek in Arnhem. Meer info: www.hildejanssen.nl;www.janbanning.com; www.indischherinneringscentrum.nl Het boek Schaamte en Onschuld is uitverkocht, maar kan via print on demand nog bij uitge verij Nieuw Amsterdam worden verkregen: www.nieuwamsterdam.nl De documentaire Omdat wij mooi waren is te bestellen in de Moesson-shop: Maak 14,95 (plus 2,- verzendkosten) over op rekening 6685 t.n.v. Moesson, Amersfoort o.v.v. 'Omdat wij mooi waren'. Of shop op onze site: www.moesson.com 22 Moesson Moesson #2 augustus 2011.indd 22 28-

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 22