uit de kunst door Frans Leidelmeijer O Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand een kunstobject dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. De Blauwe Kamer Welke bijdrage hebben Indische kunstenaars sinds 1900 aan de Nederlandse cultuur geleverd? Frans Leidelmeijer organiseert volgende maand een verkooptentoonstel ling van 16 Indische kunstenaars. Begin oktober zal in De Blauwe Kamer werk te zien zijn van 16 beeldende kunstenaars en vormgevers, waaronder schilderijen, sculptu ren, foto's, meubels, keramiek, glas en siera den. Bij sommige kunstenaars is de dubbele culturele identiteit wel te herkennen in hun werk en bij andere helemaal niet. Met het idee voor een Indische verkoopten toonstelling loop ik al een kleine tien jaar rond: ik wilde de bijdrage die Indische kun stenaars en vormgevers vanaf 1900 aan de Nederlandse cultuur hebben gegeven, in een historisch perspectief plaatsen. De Blauwe Kamer maakt onderdeel uit van ARTI11. ARTI11 (Art, Design and Taste) is een jaarlijkse beurs waaraan veertig galerieën en designstudio's uit binnen- en buitenland deelnemen. Organisator is Axel Lemmens van Artik projecten. Ieder jaar tijdens ARTI11 wordt een speciale tentoonstelling georganiseerd. Dit jaar is gekozen voor een tentoonstelling met het werk van kunstenaars en vormge vers met een dubbele culturele identiteit: de Indisch Nederlandse, waartoe ik hier ook de Indo-Chinese en Molukse Nederlanders reken. Vandaar de titel: De Blauwe Kamer. De belangrijkste Indische kunstenaar aller tijden is Jan Toorop (1858-1928). Hij vermengde rond 1900 Javaanse elementen in zijn werk met Europese. Al tijdens zijn leven was hij wereldberoemd en had hij een grote invloed op tijdgenoten: op de Oostenrijkse kunstenaar Gustav Klimt bijvoorbeeld en op de Schotse Glasgow Four, die onder leiding stonden van architect Charles Rennie Mackintosh. Indirect heeft Toorop invloed gehad op he dendaagse kunstenaars als Hadassah Emmerich (1974) die ook in binnen- en buitenland naam heeft gemaakt. In haar werk past ze dezelfde gebogen lijnen toe die Toorops Jugendstil zo karakteristiek maken. Toorop wordt beschouwd als een Nederlandse kunstenaar, maar daar was hij kosmopolitisch voor - waarschijnlijk omdat hij uit een andere cultuur kwam. Hij had goede contacten met buitenlandse collega's, introduceerde hun werk in Nederland en trouwde een Britse. Datzelfde kosmopolitisme zien we bij Kho Li ang Ie (1927-1975), die, geboren in Magelang, hier zijn opleiding tot industrieel ontwerper kreeg. Als Nederlandse functionalistische ontwerper was hij poëtischer en werkte hij meer vanuit zijn intuïtie. Ook hij had goede contacten in het buitenland en introduceerde toonaangevende buitenlandse meubelont werpers bij de firma Artifort, waardoor er in die jaren een internationaal windje door de Nederlandse designwereld blies. O De Blauwe Kamer. Van 5 t/m 9 oktober tijdens ARTI11, Fokker Terminal, Binckhorstlaan 249 in Den Haag. Meer info: www.arti10.nl september 2011 19 Moesson #3 september 2011.indd 19 {©)- 25-08-11 16:00

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 19