jcIh. 'Voor de laatste keer dat Indonesië deelnam aan dit toernooi, moeten we terug naar 1938. Indonesië heette toen nog Nederlands-Indië en het team speelde nog in een oranje shirt, wit broekje en lichtblauwe sokken' indonesië 0 Minangkabau Football Club 1938. Indonesië heette toen nog Nederlands- Indië en het team speelde nog in een oranje shirt, wit broekje en lichtblauwe sokken. Het eerste Aziatische land dat ooit deelnam aan het WK. Lang duurde dit overigens niet. Mis schien was het vanwege de lange reis naar het Franse Reims dat Nederlands-Indië na één wedstrijd alweer naar huis mocht. Tegen Hongarije had het zes doelpunten moeten incasseren. Sinds het WK van 1938 is het internationaal gezien stil rond het Indonesisch voetbal. Het nationale elftal haalde nooit een wereldkam pioenschap en speelde eigenlijk nooit een rol van betekenis in de kwalificatieronden. Ook in de Aziatische Champions League speelt Indonesië een marginale rol. Een professionele competitie Panigoro besloot niet langer vanaf de zijlijn toe te kijken. September vorig jaar kwam voor het eerst de National Football Indo nesian Reform Movement bijeen. Tijd voor Reformasi. Vertegenwoordigers van twintig voetbalclubs en enkele mensen uit het zakenleven kwamen bijeen om te bespreken hoe het Indonesisch voetbal uit het slop te trekken. De belangrijkste conclusie van dit comité was dat de PSSI (de officiële voetbal bond van Indonesië) door zijn amateurisme de ontwikkeling van het Indonesische voet bal in de weg stond. Omdat de groep dissidenten geen vertrou wen had in de nationale voetbalbond, beslo ten ze een eigen competitie op te richten: de League Premier Indonesia (LPI). Onafhanke lijk van de PSSI en naast de Djarum League, de hoogste divisie van de voetbalbond. Doel van deze competitie is het verhogen van het niveau van het Indonesische voetbal. Niet alleen op sportief vlak, maar ook organisato risch en financieel. Aan de competitie mogen alleen clubs meedoen die op korte termijn hun eigen voetbalbroek kunnen ophouden. Elke club moet financieel onafhankelijk zijn en een professioneel management hebben. Dit in tegenstelling tot de clubs in de Djarum Super League die om te kunnen overleven vaak een beroep doen op fondsen van lokale overheden. Fundament van de League Premier Indone sia (LPI) is het verdienmodel. Commercieel gezien heeft de LPI zijn zaakjes goed op orde. Met grote sponsors als Coca Cola, Unilever en BlackBerry, is de financiële toekomst van de competitie gewaarborgd. Alle clubs die deel uitmaken van de competitie verdienen geld aan de verkoop van de mediarechten van de competitie, sponsorinkomsten, locale spon sors en de verkoop van toegangskaarten voor september 2011 21 Moesson #3 september 2011.indd 21 25-08-11 16:00

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 21