interview
Voor haar nieuwste kinderboek Het Muizenhuis schiep Karina
Schaapman (51) een ideale, veilige wereld: ze maakte een
complete muizenfamilie en bouwde uit sinaasappeldozen en
papier maché een muizenhuis met meer dan honderd kamers.
Het blijkt haar manier van werken: 'Ik kan nooit alleen schrijven,
Door Bregtje Knaap
Fotografie Frédérique Vlamings ik moet ook iets m3ken-
'Als klein meisje had ik één boekje: Het
Muizenboekvan Clinge Doorenbos. Mijn
moeder las het me honderden malen voor, ik
kende het uit mijn hoofd. Een fijne jeugdher
innering. Toen ik mijn eigen kinderen ging
voorlezen, kwam ik het weer tegen. Ik dacht:
ooit ga ik die wereld nabouwen. In het echt.
Want het boek verbeeldde een wereld die ik
als kind al prachtig vond. Maar het kwam er
niet van met vier kleine kinderen. Het idee
bleef in mijn hoofd. Ik wilde een muizenhuis
voor een muizenfamilie bouwen, er foto's
van maken en er verhalen bij schrijven. Zo is
dit project ontstaan. Drie jaar geleden ben ik
begonnen met één sinaasappeldoos van de
Albert Heijn. Daarin maakte ik een woon
kamer, keuken, slaapkamer en badkamer
voor een papa, mama en drie muizenkindjes.
Van daaruit is het verder gegroeid: kamers
voor nieuwe kindjes, huizen van familiele
den, een bakkerij, een kledingzaakje. Ik ben
gewoon gaan bouwen en waar het huis te
veel naar één kant ging hellen, ben ik weer
de andere kant op gegaan, tot ik op een dag
het plafond bereikt had. Het is een project
van jaren, er zitten uren en uren werk in. Uit
wat ik maar gebruiken kon - poppenhuisac-
cessoires, rommelmarktspulletjes, papier,
stof, hout, klei, bierviltjes, ijsstokjes, lucifer
houtjes, knoopjes en fietslampjes - maakte
ik de kamers en interieurs. Het Muizenhuis
telt nu ruim honderd kamers, trappenhuizen,
gangen en buitenruimten. Als bewoners
heb ik complete muizenfamilies gemaakt.
Het was lang zoeken naar: wat is mooi, wat
komt goed over op de foto? Op de foto's in
het boek is nooit het hele huis te zien, alleen
de kamers. Daardoor ontstaat een aparte
wereld, waarvan je niet weet waar die begint
of eindigt. Over het kleinste detail in die we
reld heb ik nagedacht: van de kleuren die ik
in het huis heb gebruikt tot de stof waarvan
de muizen gemaakt zijn en de wol van de
truitjes die ik voor ze heb gebreid. Terwijl ik
bezig was, ontstonden de verhalen voor het
boek vanzelf. Voor deel één heb ik nog maar
een paar verhalen en een paar kamertjes
gebruikt. Er is nog veel meer te vertellen. De
bedoeling is dat er elk jaar een nieuw boek
verschijnt. Via mijn muizenverhalen en de
hoofdpersonen Sam en Julia wil ik kinde
ren kennis laten maken met verschillende
werelden, ze iets leren en meegeven. En het
verhaal loopt altijd goed af, dat vind ik heel
belangrijk.'
Wat een megaproject... Werk je altijd zo?
'Ja. Bij elk boek dat ik schrijf, maak ik beelden.
Daar ben ik nooit mee naar buiten getreden,
maar dat is wel hoe ik werk. Ik kan nooit al
leen schrijven, ik moet ook iets maken. Soms
maak ik een wereld in het klein, zoals bij Het
Muizenhuis. Bij mijn boek Zonder moeder
heb ik beelden van was en brons gemaakt.
Die zijn zo heftig, dat ik er niet makkelijk
mee naar buiten treed en ze tot nu toe niet
heb willen tentoonstellen. Ik schrijf nu aan
het vervolg op Zonder moeder en maak daar
levensgrote beelden van textiel bij. Mensen
psychologiseren graag dat ik die beelden
maak om mijn jeugd of bepaalde gebeurte
nissen te herbeleven, maar daar heeft het
niets mee te maken. Het is pure vormkracht;
zo druk ik me uit.'
Wat zijn tot nu toe de reacties op Het
Muizenhuis?
'HetMuizenhuis staat hier bij mij thuis aan
de Weesperzijde regelmatig voor het raam
tentoongesteld. Alle kinderen uit de buurt
staan dan tegen de ruit geplakt. En het
leuke is: alle volwassenen óók. Daardoor
realiseerde ik me: ik heb iets heel leuks
gemaakt, dat veel mensen aanspreekt. Op de
internationale boekenbeurs in Bologna kreeg
mijn uitgever ook alleen maar enthousiaste
reacties. Het Muizenhuis gaat internationaal
uitgegeven worden - in februari in Frankrijk
en momenteel zijn er onderhandelingen
gaande met Denemarken, Slovenië, Australië,
Japan en Korea. Met Het Muizenhuis wilde ik
een wereld creëren van veiligheid en liefde.
Zo'n wereld vormt voor kinderen de basis. Als
die basis ontbreekt, kan er heel veel misgaan.
Eigenlijk is de wereld van Het Muizenhuis de
wereld die je ieder kind gunt, waar iedere
september 2011 29
De wereld van
Karina Schaapman
Moesson #3 september 2011.indd 29