Over Het Muizenhuis O interview volwassene naar verlangt en die heel veel mensen moeten missen. Daarom is het denk ik zo herkenbaar en slaat het aan, het raakt een universeel menselijk gevoel.' In 2004 interviewde Moesson je naar aanleiding van het verschijnen van Zonder moeder Sindsdien is er veel gebeurd. Hoe kijk je terug op die periode? 'Als één wervelstorm. Ja. Want alles wat maar mis kon gaan met het uitgeven van dat boek, ging mis. Zonder moeder vertelt een indringend persoonlijk verhaal, maar was geschreven met een veel bredere bedoeling. Het paste heel goed bij de portefeuille die ik destijds als politica had: sociale dienst, onderwijs, jeugdzorg, multiculturele samen leving. Al die thema's zaten erin verwerkt. Vanaf het begin was het mijn angst dat er één thema uitgepakt zou worden: mijn prostitutieverleden. En bizar genoeg kwam mijn boek middenin de Rob Oudkerk-affaire uit [die als wethouder van Amsterdam onder vuur kwam te liggen wegens prostitutie- bezoek en dientengevolge aftrad - BK]. Dus dook iedereen op dat ene aspect uit mijn boek, en werd er voorbij gegaan aan waar mijn verhaal eigenlijk over ging. Ik kreeg een gigantisch mediacircus over me heen en had gelijk een stempel op mijn voorhoofd. En daar kwam ik dus niet meer vanaf. Dat heeft me ongelooflijk beschadigd. Op straat zeiden mensen: Kijk, daar heb je die hoer. Dan zei ik voor de gein wel eens: éx-. Ik deed wel heel stoer alsof ik het zo van me af wuifde, maar het feit alleen al dat je op zo'n manier beje gend wordt, ook bijvoorbeeld door journalis ten die me kwamen interviewen en niet eens de moeite hadden genomen om mijn boek te lezen, dat heeft mij wel opgebroken. Ik wilde alleen nog maar weg van dat stempel. Dus wat deed ik: ik ging in mijn werk overcom penseren: campagne tegen kindermishande ling? Ik doe mee. Vrouwenthema's? Jaaaa! Alles om maar van dat beeld af te komen, dat mensen me niet meer zo zouden zien. Maar door me te verdiepen in zulke zware onderwerpen en daar politiek heel nauw bij betrokken te zijn, kwam ik in zo'n verrotte wereld terecht. Ik heb mensen op mijn stoep gehad die zo in elkaar geslagen waren dat ik de ambulance moest bellen. Dat blijft bij je. Ik was ook veel te toegankelijk, mensen konden me altijd bellen, kregen mijn e-mail en mijn adres, konden langskomen. Het was niet te doen. Wat ik niet in de gaten had, was dat het me geestelijk en lichamelijk uitholde. Ik liep rond met ongelofelijke pijnen in mijn schouders en armen en bleef gewoon paracetamol slikken. Tot ik een verlamde arm kreeg. Bleek het een nekhernia. Ik werd geopereerd en nog geen week later was ik weer aan het werk. Revalideren? Geen tijd: verkiezingen. Ik stortte me op mijn werk om maar weg te komen van dat stempel dat me was opgedrukt. Wat ook meespeelde: nadat Zonder moeder verschenen was, zocht iedereen uit mijn ver leden weer contact met me. Iedereen. En aan sommige contacten was ik niet toe. Maar ik wilde mensen uiteraard wel te woord staan. Dat deed natuurlijk ook iets met me. Om een voorbeeld te geven: ik deed mee aan het programma De wandeling. Dan wandelt iemand met jou langs de plekken van je verleden. Aan het eind van de dag werd er tegen me gezegd: we hebben een verrassing voor je. Ik moest achterop een motor gaan zitten en werd meegenomen naar het circus (Karina bracht een belangrijk deel van haar jeugd door in het circus - BK). Maar wat het productieteam niet wist, is dat het circus voor mij voor een heel groot verlies in mijn leven staat. Het circus betekende alles voor mij, en dat was ik toen mijn moeder overleed in een keer kwijt. Ik ben sindsdien ook nooit meer in het circus geweest. Nou, daar stond ik, in een volle tent, compleet met publiek, de voorstelling was al bezig. Als verrassing werd de trapeze act die ik in Zonder moeder beschrijf opgevoerd. Op zo'n moment houd ik me flink, maar men realiseert zich niet wat dat vanbinnen doet. Van pure overwel diging was ik een week lang mijn stem kwijt. Dat soort dingen laat je niet zo even van je afglijden. In dezelfde periode was mijn huwelijk van 26 jaar langzaam aan het uitdoven en ontmoet te ik een nieuwe liefde. Daar moest ik ook met mijn gezin mee zien te dealen. En toen Zonder moeder breder opgepikt werd als een goed boek en in verschillende landen in Engelse vertaling zou worden uitgegeven, zat ik ook nog nachtenlang Engelse woordjes en grammatica te leren om in het buitenland interviews te kunnen geven. Het was een heel heftige periode, op alle fronten van mijn leven. Achteraf denk ik: het was allemaal too much. In feite was ik heel succesvol, maar ging ik aan mijn eigen succes ten onder.' Je kreeg in die periode ook een burn-out... 'Klopt. Weet je wat het was: politiek vond ik hartstikke leuk. Ik was heel betrokken en Sam en Julia wonen in Het Muizenhuis, een wereld op zich. Julia woont samen met haar moeder in een heel klein kamertje zeshoog middenachter. Ze heeft geen vader, broertjes en zusjes en geen opa en oma. Julia is nieuwsgierig en reuze eigenwijs. Ze houdt niet van saai en zodra ze zich verveelt gaat ze naar buiten. Op avontuur. Met haar vriendje Sam. Sam woont middenvoor in Het Muizenhuis met zijn vader, moeder, broertjes en zusjes. Hij heeft twee opa's en twee oma's, een paar tantes en een oom. Sam is super verlegen en reuze braaf. Als hij met Julia is, doet hij dingen die hij anders nooit zou durven. Wat Sam teveel heeft, heeft Julia te weinig en andersom. Ze zijn de allerbeste vrienden en delen alles samen. Het Muizenhuis, Sam en Julia Door Karina Schaapman Rubinstein: 60 pag. (gebonden) - ISBN 978 90 47611110 - Prijs 14,95 30 Moesson Moesson #3 september 2011.indd 30 25-08-11 16:01

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 30