Brief ARTI11 De Blauwe Kamer Het wereldberoemde slaolie-affiche van Jan Toorop. boeken cd's dvd's sites nieuwtjes de voorgalerij 0 Eén plekverschillende verhalen Molukkers in Westerbork Bakar saté boy Indische kunstliefhebbers kun nen in oktober hun hart ophalen tijdens de ARTI beurs in Den Haag. Frans Leidelmeijer wierp zich op als curator van de verkooptentoonstel ling De Blauwe Kamer met werk van kunstenaars en designers met een Indische afkomst. Met veel aan dacht voor de hedendaagse kunst, maar ook voor Jan Toorop, de eerste Indische kunstenaar die in Nederland het symbolisme, impressionisme en pointillisme introduceerde. Waar? ARTI11, Fokker Terminal, Binck- horstlaan 249 in Den Haag Wanneer? 5 tot 9 oktober 2011 Meer weten? Ga naanwww.arti10.nl Molukkers in kamp Westerbork Het verhaal van woonoord Schattenberg 1951-1971 door G. Abuys e.a. Herinneringscentrum Westerbork/Just Publishers: 196 pag. (paperback) ISBN 978 90 89751713 Prijs: 19,95 euro Er zijn plekken waar verschil lende verhalen naast elkaar bestaan en soms tegen elkaar aan schuren. Westerbork is zo'n plek. Voor de oorlog in gebruik voor de opvang van joodse vluchtelingen uit Duitsland, in de oorlog tussenstation voor joodse gevangenen op weg naar vernietigingskampen, na de oorlog achtereenvolgens woon oord voor'foute' Nederlanders, Indische Nederlanders en tot slot Molukkers. Westerbork is in de eerste plaats het symbool van de vervolging van joodse Nederlanders, maar langzamerhand is er meer ruim te gekomen om ook de andere verhalen een plaats te geven in de georganiseerde herinnering. Op 23 april werd een Molukse markering (Molukkers spreken overigens gewoon van een mo nument) onthuld om zichtbaar te maken dat Westerbork - toen omgedoopt in Schattenberg - voor Molukkers een belangrijke rol vervult. Bijna een kwart van alle Molukkers die in 1951 in Ne derland aankwamen, kwamen er terecht, zo'n drieduizend. Het boek Molukkers in kamp Wes terbork is een rijk geïllustreerd boek dat naast een algemeen verhaal over de geschiedenis van het woonoord, vooral de nadruk legt op persoonlijke verhalen van Molukse mannen en vrouwen die in het woonoord hebben gewoond en er hun jeugd hebben doorgebracht; de eerste generatie komt slechts indirect aan het woord. Uit de verhalen van Nederland se functionarissen en buren, blijkt des te meer hoe groot de afstand tussen beide groepen was, sommige persoonlijke vriendschappen ten spijt. Po gingen om Molukse kinderen in de vakantie bij Nederlandse gastgezinnen onder te brengen, leverden soms vriendschappen voor het leven op, maar werden ook gekenmerkt door culturele misverstanden. De uiteindelijke verhuizing vanuit Schattenberg naar woonwijken in Assen en Smilde ging voor veel Molukkers gepaard met gemengde gevoe lens; de heimwee naar Schat tenberg komt in alle verhalen terug. (WIM MANUHUTU) Mijn man en ik wonen in het appartementengebouw Kembang Baru, speciaal opgezet voor Indo's. Indocultuur eetcultuur, dus je snapt wel; het ruikt er altijd heerlijk naar masakan dit of dat, en uiteraard ook hmmm... naar bakar saté. Dit gebeurt dan op onze veranda. Tjoetjoe Gyan helpt opa dan graag met het bakar van de saté ajam. Jong geleerd. oud gedaan, zullen we maar zeg gen. Ja toch? S. Bagaya uit Zwolle oktober 2011 11 Moesson #4 oktober 2011.indd 11 23-09-11 12:30

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 11