Indonesische filmliefhebbers ROLLER a film by edwin waanden zich afgelopen zomer even in de jaren vijftig en zestig. Toen was er in Indonesië geen enkele buitenlandse film te zien. De bi oscoop moest van Soekarno gebruikt worden voor nationalistische, anti-Westerse doelein den. Wie gezellig een avond op het witte doek een film wilde kijken, was aangewezen op Indonesische films. Wie All about Eve of Some like it hot wilde zien, moest het vliegtuig naar Singapore of Australië nemen. Nu, ruim zestig jaar later, moesten Indonesische filmfans voor de grote Hollywood producties weer een pelgrimage naar Singapore ondernemen. Blockbusters als Harry Potter en Pirates of the Caribbean speelden tot eind juli namelijk niet in de Indonesische bioscopen. Leuker kunnen we het niet maken Maar dit keer waren ideologische redenen niet de oorzaak van het gebrek aan bui tenlandse films. Op 1 januari 2011 werd er een verandering van de belasting op films doorgevoerd. Voor geïmporteerde films geldt nu een accijns van 23,75 procent van de importwaarde. Daarnaast moeten de invoerders een belasting van 10 procent van de filmwaarde afdragen aan de nationale overheid. Regionale overheden heffen daar bovenop nog eens een belasting van 10 tot 15 procent op de kaartopbrengst van buiten landse films. Belangrijkste knelpunt echter was de belas ting over afdracht van royalties. Volgens de douanewet van 2006 moet deze belasting vooraf voldaan worden. Een regel die de Indonesische belastingdienst nooit hand haafde, maar sinds januari 2011 dus wel. De filmindustrie heeft bezwaar tegen deze regel, omdat de royalties van een film pas bekend zijn nadat hij uit de bioscoop is. Je kunt, zo is hun redenering, nooit van te voren weten hoeveel bezoekers een productie gaat trekken. Kristiono Heri, de douane- en accijnsspecia list van het Ministerie van Financiën, verde digde de belastingregel door te stellen dat hij uiteindelijk de belastingprocedure voor filmimporteurs eenvoudiger maakt. Belastingontduiking Maar de hogere belastingtarieven zijn niet het grootste probleem van de importeurs. De Indonesische overheid beschuldigt hen namelijk van belastingontduiking. Sinds 2006 zouden de filmbedrijven 3,4 miljoen dollar aan royalties niet hebben gemeld aan de belastingdienst (laat dat nou precies de reden zijn waarom ze nu de royalties liever vooraf belasten). Een controle die de afge lopen twee jaar op 1.759 films is uitgevoerd, toonde dat de filmindustrie systematisch te lage opgaven deed van de recettes van een productie. Bovendien werd er nauwelijks gecontroleerd of de getallen die de filmdis tributeurs doorgaven wel juist waren. Als gevolg van de belastingontduiking kregen de importeurs boetes opgelegd van miljoenen dollars. En dat is ook voor machtige Holly wood filmbonzen in crisistijd een boel geld. That's all folks! De filmimporteurs vonden de belastingver hoging nog tot daar aan toe, maar de boetes vonden ze te hoog en onterecht. Uit protest stopte de Motion Picture Association (MPA) midden februari met de import van Holly- woodfilms. Een flinke klap voor de Indonesi sche filmliefhebber. De MPA is distributeur van enkele van 's werelds grootste filmstu dio's zoals Walt Disney Pictures, Paramount Pictures en Sony Pictures Entertainment. De MPA noemde de belastingverhoging oneer lijk en schadelijk voor de filmindustrie. Na de boycot hadden de Indonesische bioscopen nog maar voor twee maanden buitenlandse films op voorraad. Afgelopen voorjaar verdwenen de aankondigingspos ters van Hollywoodfilms dan ook stuk voor stuk uit de bioscopen. Indonesische biosco pen probeerden het tekort aan Hollywood films nog te camoufleren door nieuwe films langer te laten draaien, of door oudere films opnieuw te programmeren. Maar de fans hadden helemaal geen behoefte aan oude films. En zolang de MPA geen overeenkomst met de belastingdienst had, bleef Indonesië verstoken van de laatste blockbusters. Harry Potter en de Transformers sloegen de archipel dit jaar over, zo leek het. 22 Moesson Moesson #4 oktober 2011.indd 22 23-09-11 12:30

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 22