indonesië 0 Eigen films eerst De boycot van de MPA dwong de Indonesi sche overheid zich te verdedigen. Minister van Cultuur en Toerisme, Wacik Jero, claimde dat de nieuwe belastingregels bedoeld waren om de lokale filmindustrie te bescher men. Hij vertelde te handelen in de geest van president Yudhoyono's verzoek om het aantal binnenlandse producties te verhogen om zo banen te creëren. Hij voegde eraan toe dat het doel was om in 2011 meer dan honderd Indonesische films in de bioscoop te hebben. Om dit te bewerkstelligen hoeven producenten geen belasting te betalen over filmattributen en apparatuur. Daarnaast, zo stelde minister Jero, mocht in de Indo nesische bioscoop maar 40 procent van het filmaanbod uit het buitenland komen. Het argument dat de belastingverhoging bedoeld was om de Indonesische film een steuntje in de rug te geven, kon de filmin dustrie niet echt bekoren. Volgens Massardi Noorca, woordvoerder van de grootste bios coopketen van het land 21Cineplex (ze heb ben meer dan 500 schermen), is het nieuwe belastingbeleid juist een messteek in de rug van de bioscopen. Indonesische bioscopen draaien elk jaar 50 tot 80 lokale en tussen de 100 en 150 buitenlandse titels, waarbij de laatsten overwegend Hollywood producties zijn. Massardi vertelt dat er stomweg niet genoeg films in Indonesië worden gemaakt om aan die 60 procent van minister Jero te voldoen. Filmproducer Sheila Timothy stelt daarom voor om de belasting op lokale films juist te verlagen. Dat is volgens haar de enige juiste maatregel wanneer de overheid zo be gaan is met het lot van de Indonesische film productie. Bovendien, zo stelt ze, de enige die profiteren van de belastingverhoging zijn de filmpiraten. Omdat het Indonesische publiek toch graag de nieuwste successen uit Holly wood wil zien, zullen zij vaker hun toevlucht zoeken tot illegale dvd's. Filmfans protesteren De echte diehard filmfans nemen echter geen genoegen met een illegale kopie van slechte kwaliteit. Zij willen de films zien waar het hoort: in de bioscoop op een groot scherm, met een te grote bak popcorn op schoot. Zij voelen zich veroordeeld tot het kijken van Indonesische B-films. Het duurde niet lang voor de eerste protes ten op het internet zichtbaar werden. Op sociale netwerken als Twitter en Facebook klaagden filmfans over het feit dat 'de over heid ze het recht ontnam naar goede films te kijken'. Een lid van de Harry Potter-fanclub was helemaal van de kaart door het idee dat hij het laatste deel van de Harry Potter serie (in 3D notabene) die begin juli uitkwam, niet in de bioscoop kon zien. Sequel De Harry Potter-fanclub kon afgelopen zomer opgelucht ademhalen. Eind juli kwamen de belastingdienst en de MPA tot een vergelijk. De aan de MPA gelieerde importeurs betaal den een deel van de achterstallige royalties en Amerikaanse blockbusters konden weer Een van de succesvolste Indonesische films van 2011, Belkibolang, bestaat uit negen nach telijke korte films. in de bioscopen worden vertoond. Impor teur PT Omega Film, wachtte geen seconde en bracht direct vier Hollywoodfilms op de markt. Op 29 juli ging het laatste deel van Harry Potter in première in Jakarta. Eind goed al goed, zou je denken. Maar in In donesië is er meer aan de hand dan je aan de buitenkant kunt zien, zeker als het om geld en macht gaat. De lokale filmdistributeurs (in het bijzonder Blitz Megaplex, de grootste concurrent van 21Cineplex) zijn alles behalve blij met de deal die de MPA-importeurs hebben gesloten. Zij zeggen dat Omega Film nooit producties had mogen importeren, om dat het bedrijf nauwe banden heeft met de bioscoopgigant 21 Cineplex Group - en laat dat nu net het bedrijf zijn met de grootste belastingschuld. Door de deal kunnen zij nu weer gewoon Hollywoodfilms vertonen, ter wijl de belastingschuld blijft staan. Het ver haal gaat bovendien dat Omega ook nauwe politieke banden heeft met de jongste zoon van president Yudhoyono, Edhie Baskaro Yudhoyono. Wat er van dit gerucht waar is, blijft onduidelijk. Alles lijkt erop dat dit verhaal een sequel gaat krijgen. En zoals het een goede sequel betaamt, zal het verhaal waarschijnlijk niet al te best zijn. De Indone sische filmfan is ondertussen overgeleverd aan de nukken en politieke spelletjes van de overheid en de filmdistributeurs. oktober 2011 23 Moesson #4 oktober 2011.indd 23 1®+ 23-09-11 12:30

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 23