0 interview rondzwerven in de wijk en andere delen van de stad. We hadden op het erf een perkoe- toet in een kooi aan een lange bamboestaak hangen. Mijn vader kon de vogel over de afrastering zien. Hing de kooi in top, dan ging het ons allemaal goed. Totdat de Japanners hem wegvoerden van Java, heeft hij ons enkele malen bezocht. Hij "glipte", hij nam grote risico's om even bij ons te zijn.' Na de capitulatie van de Japanners braken er roerige tijden aan in Soerabaja. Een periode van chaos, waarin de stad veranderde in een heftig strijdtoneel van Indonesische natio nalisten tegen Britse troepen, in het nauw gedreven Japanners, ex-geïnterneerden die zich meldden bij de Recovery Allied Prisoners of War and Internees en uiteraard de burger bevolking. De familie Tielman kwam na een enerve rende voettocht en een treinreis in een goederenwagon in een kamp perlindoengan terecht; een Indonesisch 'beschermings kamp' op de stilgelegde suikeronderneming Soemobito. 'We ruilden er onze laatste bezittingen voor eten. Mijn moeder heeft ons er echt doorheen gesleept', benadrukt Andy. Halverwege 1946 is de familie weer herenigd. 'Mijn pa vertelde niets over zijn ervaringen en wij niets over de onze. Zo ging dat.' In huize Tielman stonden binnen korte tijd weer instrumenten opgesteld. Andy, zijn broers Reggy, Ponthon en Loulou en zusje Jane plukten stiekem aan snaren en sloegen voorzichtige roffeltjes op drums. Het signaal voor vader om zijn telgen een gedegen muziekopleiding aan te bieden. De kinde ren kozen hun eigen favoriete instrument. Ze moesten er vooral lol in hebben en zich bewust zijn van het volgende: 'Het publiek luistert met hun ogen.' Het betekende dat ze al vroeg showelementen aan een optreden leerden toevoegen en contact durfden te maken met het publiek. Naast populaire swingnummers als 'Lady be good', bekwaamden ze zich in traditionele Timorese volksdansen en bewerkingen van krontjongliederen als 'Bengawan Solo' en 'Krontjong Moritsku'. De gehele familie wist een voorstelling neer te zetten die zowel mu zikale als visuele hoogstandjes bevatte. Andy: 'Mijn moeder opende altijd het optreden van The Timor Rhythm Brothers, zoals we toen heetten. Waarna Jane ons, stuk voor stuk, zingend voorstelde. Ze deed sketches en in het Nederlands vertaalde Indonesische num mers als: 'Ketjil ketjil daoen ketimoen', dat werd dan 'Kleine kleine komkommerblaad jes'. Maar eigenlijk sleutelden we voortdu rend aan een voorstelling. Zo speelde ik op een gegeven moment als openingsnummer het populaire "Tiger rag". Op een gitaar met metalen klankkast met een geweldige akoes tiek. Het doek achter mij was nog gesloten. Aan het eind van het nummer opende het doek en brachten we met de hele band nog maals "Tiger rag" Het werkte.' In het naoorlogse Indië bestond, na jaren van ontberingen, een grote behoefte aan vertier en ontspanning. Ook de uitgezonden militairen snakten naar amusement waar een organisatie als het Nationale Inspanning Welzijnsverzorging Indië aan probeerde te voldoen. De Tielman familie doorkruiste Java en wist hun show feilloos aan te passen aan het aanwezige publiek. Dat gold ook voor hun optreden in de tuinen van het istana van Soekarno. Halverwege de jaren vijftig - de band had zich inmiddels ook het countrygenre eigen gemaakt - luisterde Andy naar de eerste rock-'n-roll nummers die via een Australisch radiostation de jonge staat Indonesië bin nenkwamen. Bill Haley, Elvis Presley, Little Richard. 'Ik had meteen iets met de muziek. Country kende toen nog geen begeleiding van drums. Wij deden dat wel en mijn broer Loulou wilde altijd rammen met een flinke afterbeat. Dus de rock-'n-roll klonk ons be kend in de oren. We pikten het makkelijk op', verduidelijkt Andy. Net in deze jaren raakt voor de familie de na tionaliteitskwestie een hoogtepunt. Warga Negara Indonesia, Indonesisch staatsburger, worden of naar Nederland? 'Mijn ouders kozen voor het laatste, omdat ze hier voor ons kinderen meer mogelijkheden zagen. We kwamen in 1957 terecht in een pension in Breda waar we een nieuwe start maakten.' De jongens gingen meteen voortvarend aan de slag. Met hun op afbetaling gekochte gi taren uit de Egmond fabriek, wisten ze al snel faam te verwerven. De specifieke Tielman- sound en de bijna acrobatische podium stunts zorgden voor een riante voorsprong op andere bands. Ze lieten het publiek sidderen en in beweging komen. Op YouTube circuleren tal van registraties. De minuten lang durende combinatie van 'Black Eyes' en 'Rollin Rock', die in 1960 op de toen nog enige Nederlandse tv-zender verscheen, geeft een goed beeld van hun kwaliteiten. Tijdens de climax van de show ligt Ponthon in een bijna onmogelijke houding op het podium met de contrabas over zich heengetrokken, terwijl hij het instrument laat 'hikken en klikken'. Loulou maakt al meppend en vegend een ronde langs zijn drums en bekkens. Reggy laat vliegensvlugge basloopjes horen en Andy speelt gitaar achter zijn rug, met de rechtervoet schuivend over de hals. Ze doen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Maar nergens, maar dan ook werkelijk nergens, gaat het spektakel ook maar even ten koste van hun muzikaliteit, timing en samenspel. Andy: 'Dat was de kracht van ons als broers. We kenden elkaar door en door. Op een gegeven moment verruilden we onze Gibson gitaren, die we toen voor optredens ge bruikten, voor de veel lichtere Fenders. Daar konden we makkelijker mee overgooien. Het ging nooit mis.' Na 'Rock little baby of mine' volgde er een nieuwe platenproductie, een elpee, met onder andere het nummer 'Swing it up'. De toenmalige muziekcommentatoren lieten wederom een storm van kritiek horen, omdat het rauwe karakter hen niet aanstond. Ook op de zenders waren de Tielman Brothers niet te beluisteren, terwijl hun optredens volle zalen trokken. 'We werden door de radio geboycot. We zeiden wel eens grappend tegen elkaar: Ach, we zijn maar een Indische band', verklaart Andy. Het waren buitenlandse promotoren die de internationale allure van de groep onderken- december 2011 21 Moesson #6 december 2011.indd 21 24-11-11 13:38

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 21