0 interview den en aantrekkelijke contracten aanboden. De vier rasartiesten brachten maandenlang een act op de wereldtentoonstelling Expo 1958 in Brussel, waarna een jarenlang verblijf in Duitsland volgde. In legendarische dans- lokalen als De Spoetnik, Westhof en Studio 15 vonden massale swingpartijen plaats. The Tielman Brothers openden deuren voor andere (Indo)bands, zoals The Crazy Rockers, die bij de oosterburen ook een podium vonden. En ze waren, hoewel ze het op dat moment absoluut niet beseften, een belang rijke inspiratiebron. Hun showelementen, aankleding en ongebruikelijke formatie van instrumenten (de dubbele gitaarbezetting, solo en slag) werden door tal van groepen overgenomen. The Beatles, toen nog spelend onder een andere naam, lieten tijdens een optreden wel eens hun gezicht zien. Ze moeten ongetwijfeld hun ogen goed de kost hebben gegeven. 'We noemden ze: De Engelsen. Wie het waren wisten we niet. Ze stonden nog aan het begin van hun carrière', licht Andy toe. Het verblijf in Duitsland betekende dat het accent vooral op de bühne kwam te liggen, hoewel het Ariola platenlabel in die jaren onder andere het succesvolle, instrumentale nummer 'Java Guitars' uitbracht. In 1965 belandden The Tielman Brothers, na optredens in het Palais De Danse in Scheve- ningen, eindelijk weer in het Nederlandse circuit. Andy: 'Mijn vader was geen groot lief hebber van rock-'n-roll, maar hij steunde ons onvoorwaardelijk. We hebben hem tijdens enkele optredens op het podium gehaald. Hij straalde. Hij stond aan de basis van ons muzikale leven.' In de twee jaren die volgden bereikte de band een aantal malen de top 40 met onder meer het nummer 'Maria' en de top 10 met 'Little Bird'. Inmiddels waren er roerige tijden aangebro ken die voor concurrentie op de muziekmarkt zorgden. De jeugd was hard bezig om het burgerlijk denken en oude taboes overboord te gooien. In de Beatmuziek vonden de jongeren een medestander en herkenning. Er ontstond vooral een massale Britse, maar ook Amerikaanse muziekinstroom. The Beat les, The Rolling Stones, The Who, The Kinks en The Animals. De commercie en het groeiende aantal radiozenders omarmden de nieuwe muziekstijlen. Andy: 'De bezetting van de band veranderde voortdurend in deze jaren. Er kwamen musici bij en anderen vertrokken weer. Soms stonden we op het podium in een formatie van acht. We reisden ondertussen veel door Europa. Al die verschillende invloeden en het almaar onderweg zijn; we raakten onze eigen Tielman-sound een beetje kwijt.' De Tielman Brothers konden zich uiteraard niet afsluiten voor de nieuw binnengekomen muziektrends. Ze hadden invloed op hun repertoire en Andy dacht, langzaam maar ze ker, aan een solocarrière. Zijn eerste solosin gle 'Little Lovely Lady' uit 1966 wees al in die richting. Maar het zou tot begin jaren tachtig duren voordat hij daadwerkelijk alleen (on dersteund door gelegenheidscombinaties) verder ging. In Azië, Hawaï en Australië, waar hij zijn vrouw Carmen trouwde. De drang om 'zijn' muziek te maken, bracht hem naar vele plekken op de wereld. In meer dan vijftig jaar stond Andy garant voor een lange lijst aan platen, cd's en dvd's. Wellicht zou hij voor zijn gehele oeuvre nog eens postuum een prijs moeten krijgen. In ieder geval ontving hij enkele jaren geleden een koninklijke onderscheiding voor de prominente rol die hij heeft gespeeld in de ontwikkeling van de Nederlandse rock en de muziek in het algemeen. 'Ik ben er trots op. Het was nog mooier geweest, als we tijdens de uitreiking als familie nog compleet waren.' Andy Tielman was een ware levenskunste naar. In voor- en tegenspoed. Of zoals hij ooit eens krachtig in het Indonesisch verwoordde: 'Saya akan terus main musik. Semoga Tuhan membantu saya untuk main terus rock-'n-roll. Ik zal blijven muziek spelen. Moge de Heer mij helpen om rock-'n-roll te blijven spelen.' 'Ireng elek tambing', dat is wat Andy's I oma verzuchtte als hij ondeugend was, lezen we in een interview met Moesson van 15 mei 1993. Interviews met Andy I Tielman nalezen? Dat kan via ons online archief op www.moesson.com 22 Moesson Moesson #6 december 2011.indd 22 24-11-11 13:38

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2011 | | pagina 22