0 interview
den en aantrekkelijke contracten aanboden.
De vier rasartiesten brachten maandenlang
een act op de wereldtentoonstelling Expo
1958 in Brussel, waarna een jarenlang verblijf
in Duitsland volgde. In legendarische dans-
lokalen als De Spoetnik, Westhof en Studio
15 vonden massale swingpartijen plaats. The
Tielman Brothers openden deuren voor
andere (Indo)bands, zoals The Crazy Rockers,
die bij de oosterburen ook een podium
vonden. En ze waren, hoewel ze het op dat
moment absoluut niet beseften, een belang
rijke inspiratiebron. Hun showelementen,
aankleding en ongebruikelijke formatie van
instrumenten (de dubbele gitaarbezetting,
solo en slag) werden door tal van groepen
overgenomen. The Beatles, toen nog spelend
onder een andere naam, lieten tijdens een
optreden wel eens hun gezicht zien. Ze
moeten ongetwijfeld hun ogen goed de
kost hebben gegeven. 'We noemden ze: De
Engelsen. Wie het waren wisten we niet. Ze
stonden nog aan het begin van hun carrière',
licht Andy toe.
Het verblijf in Duitsland betekende dat het
accent vooral op de bühne kwam te liggen,
hoewel het Ariola platenlabel in die jaren
onder andere het succesvolle, instrumentale
nummer 'Java Guitars' uitbracht.
In 1965 belandden The Tielman Brothers, na
optredens in het Palais De Danse in Scheve-
ningen, eindelijk weer in het Nederlandse
circuit. Andy: 'Mijn vader was geen groot lief
hebber van rock-'n-roll, maar hij steunde ons
onvoorwaardelijk. We hebben hem tijdens
enkele optredens op het podium gehaald.
Hij straalde. Hij stond aan de basis van ons
muzikale leven.'
In de twee jaren die volgden bereikte de
band een aantal malen de top 40 met onder
meer het nummer 'Maria' en de top 10 met
'Little Bird'.
Inmiddels waren er roerige tijden aangebro
ken die voor concurrentie op de muziekmarkt
zorgden. De jeugd was hard bezig om het
burgerlijk denken en oude taboes overboord
te gooien. In de Beatmuziek vonden de
jongeren een medestander en herkenning.
Er ontstond vooral een massale Britse, maar
ook Amerikaanse muziekinstroom. The Beat
les, The Rolling Stones, The Who, The Kinks en
The Animals. De commercie en het groeiende
aantal radiozenders omarmden de nieuwe
muziekstijlen.
Andy: 'De bezetting van de band veranderde
voortdurend in deze jaren. Er kwamen
musici bij en anderen vertrokken weer. Soms
stonden we op het podium in een formatie
van acht. We reisden ondertussen veel door
Europa. Al die verschillende invloeden en
het almaar onderweg zijn; we raakten onze
eigen Tielman-sound een beetje kwijt.'
De Tielman Brothers konden zich uiteraard
niet afsluiten voor de nieuw binnengekomen
muziektrends. Ze hadden invloed op hun
repertoire en Andy dacht, langzaam maar ze
ker, aan een solocarrière. Zijn eerste solosin
gle 'Little Lovely Lady' uit 1966 wees al in die
richting. Maar het zou tot begin jaren tachtig
duren voordat hij daadwerkelijk alleen (on
dersteund door gelegenheidscombinaties)
verder ging. In Azië, Hawaï en Australië, waar
hij zijn vrouw Carmen trouwde. De drang om
'zijn' muziek te maken, bracht hem naar vele
plekken op de wereld. In meer dan vijftig jaar
stond Andy garant voor een lange lijst aan
platen, cd's en dvd's. Wellicht zou hij voor
zijn gehele oeuvre nog eens postuum een
prijs moeten krijgen. In ieder geval ontving
hij enkele jaren geleden een koninklijke
onderscheiding voor de prominente rol die
hij heeft gespeeld in de ontwikkeling van
de Nederlandse rock en de muziek in het
algemeen. 'Ik ben er trots op. Het was nog
mooier geweest, als we tijdens de uitreiking
als familie nog compleet waren.'
Andy Tielman was een ware levenskunste
naar. In voor- en tegenspoed. Of zoals hij ooit
eens krachtig in het Indonesisch verwoordde:
'Saya akan terus main musik. Semoga Tuhan
membantu saya untuk main terus rock-'n-roll.
Ik zal blijven muziek spelen. Moge de Heer mij
helpen om rock-'n-roll te blijven spelen.'
'Ireng elek tambing', dat is wat Andy's
I oma verzuchtte als hij ondeugend was,
lezen we in een interview met Moesson
van 15 mei 1993. Interviews met Andy
I Tielman nalezen? Dat kan via ons online
archief op www.moesson.com
22 Moesson
Moesson #6 december 2011.indd 22
24-11-11 13:38