'Ik doe alles nog met de hand, er komt geen keukenmachine aan te pas. Lumpangs (vijzels), paruts (raspen) en kuah's, de kleien potten waarin ik de mengsels zachtjes laat koken, zijn mijn belangrijkste hulpmiddelen' indonesië Sommigen zullen het als kind nog zelf hebben ondervonden: moeders die beras en kencur met de oelekan fijn wreven en vermengden met een scheutje warm water. Het papje deed wonderen op een gekneusde enkel of een pijnlijke spier in de schouderstreek. Of: het sap van het blad van de papaja, met een verzachtende werking op kleine brandwond- jes. Klapperolie vermengd met wat citroen druppels van de jeruk purut om de broosheid van het haar tegen te gaan. Het zijn enkele van de vele huismiddeltjes van weleer, tegen allerhande kwalen en ongelukjes in en om het huis. Een arts werd niet voor elk wissewasje geraadpleegd. Men vertrouwde op de door overlevering en ervaring opgedane kennis. Bij complexere aandoeningen of om de eigen gezondheid en die van de familie te waarbor gen, maakten vele (groot)moeders gebruik van de deskundigheid van de jamu-gendong. Jamu's, medicinale dranken, bereidt uit onder andere kruiden, bladeren, wortels, bloem knoppen en boomschorsen. Verkocht door uitsluitend vrouwen die volgens een vaste route langs de deuren trokken. Herkenbaar aan de met een slendang op de rug (gen- dong) gebonden bamboemand vol flessen en potjes. Ze bestaan nog steeds. Jamu is overigens niet alleen maar in vloeibare vorm te verkrijgen. Al in de jaren dertig van de vorige eeuw bestonden er kruidenmixen in sachetvorm. De inhoud diende vermengd te worden in een glas met gloeiend heet water. Het merk Nyonya Meneer, herkenbaar aan de trotse beeltenis van de onderneemster en tevens naam- geefster, genoot toentertijd over de hele archipel bekendheid. Meneer is trouwens een vernederlandste verbastering van menir, oftewel gebroken rijst. Wat iets zegt over de beginfase van mevrouw Menir, die de onder neming stapsgewijs tot een succes wist op te bouwen. Jamu heeft in de laatste decennia een turbulente ontwikkeling doorgemaakt. De dagelijks, door miljoenen Indonesiërs geconsumeerde kruidencombinaties zijn tegenwoordig in tabletten, capsules en zelfs in blik - met handig treklipje - verkrijgbaar. Elke grote stad, elk gehucht, kent een veel heid aan reclame-uitingen - van bedrukte spandoeken tot handgeschreven en kleurig beschilderde borden - om de obat kesehatan, de gezondheidsmiddelen, te promoten. In de grote steden bestaan sfeervol ingerichte wellness-shops waar jamu kan worden ge nuttigd. Ook verkrijgbaar in pilvorm. Janti behoort tot het legioen van duizenden jamu-verkoopsters die nog geloven in een vers product en het persoonlijk contact met een klant. Haar werkdag begint om zes uur in de ochtend in Bogor Utara, het noordelijke deel van Bogor. De volgestouwde mand, waarmee ze van huis vertrekt, weegt zeker tien kilo. Veel van haar vroege afnemers zijn werkers van de textielfabriek op steenworp afstand van haar voordeur. Aan de poort nuttigen ze een versterkende jamu, voordat ze aan de slag gaan. Janti maakt ook gebruik van de microlets, de minibusjes die een vaste route volgen naar bestemmingen als Cilendek en Kedung Badak, om haar waren te slijten. 'Alle kruidendranken zijn niet ouder dan twaalf uur. Ik bereid ze in de namiddag, op traditionele wijze. Ik doe alles nog met de hand, er komt geen keukenmachine aan te pas. Lumpangs (vijzels), paruts (raspen) en ku- ali's, de kleien potten waarin ik de mengsels zachtjes laat koken, zijn mijn belangrijkste hulpmiddelen. Het vocht gaat na afkoeling en na gezeefd te zijn in flessen. De bereiding verschilt per jamu en neemt twee tot drie uur in beslag', doet Janti uit de doeken. Haar recepten heeft ze niet op schrift ge steld. 'Ze zitten in mijn hoofd. Als kind zag ik hoe mijn oma en later mijn moeder jamu's bereidden. Ik hielp spelenderwijs mee met het sorteren, pletten, fijnwrijven en "voor bakken". Turun-menurun, noemen wij het. Van moeder op dochter, van de ene op de andere generatie overgebracht.' De 36-jarige Janti is dertien jaar geleden vanuit Wonogiri in Midden-Java, naar Bogor verhuisd. 'In mijn geboortestad waren al voldoende jamu-gendong actief. Dus het opbouwen van een eigen vaste klantenkring ging moeizaam, waardoor mijn inkomsten sterk schommelden. En ik was ook nog jong, 20 Moesson want voor het verkopen van jamu geldt: hoe meer ervaring, hoe hoger het aanzien. Ik ben destijds vanuit het huis van een vriendin begonnen met het zoeken van leveranciers - de meeste ingrediënten zijn op de pasars te vinden - en de eerste afnemers. Nu weet iedereen wie Ibu Janti is', verklaart ze. Midden-Java wordt wel als bakermat van de jamu beschouwd. Maar in heel Indonesië maakt men al sinds mensenheugenis ge bruik van het enorme arsenaal aan heilzame planten en kruiden. Janti: 'De oorsprong van de meeste recepten is onbekend. De temu lawak-wortel is een be langrijk ingrediënt tegen buikaandoeningen, de olie uit kenanga-pitten tegen huiduitslag en een sidaguri-bloem tegen de opzwellende huid na een bijeensteek.' Maar waar en door wie werd dit allemaal ontdekt? 'Het is een kwestie van uitproberen en toeval ligheden geweest. In mijn jeugdjaren deden nog veel ouderen aan mengunyah pepaya, aan kauwen op papajabladeren bij ontstekin gen in het lichaam. Zo hadden ze het ooit van hun ouders geleerd. En zeker als ze niet veel te besteden hadden, moesten ze wel vertrouwen op de middeltjes van vroeger.' Binnen de muren van de kratons, de paleizen van Yogya en Solo in Midden-Java, schijnen veel jamu's doorontwikkeld en geperfectio neerd te zijn. Niet alleen op het gebied van ziektebestrijding en het bewaken van de gezondheid, maar ook wat betreft lichaams verzorging en cosmetica. De vrouwelijke lijn binnen de kratons diende er immers perfect en verzorgd uit te zien. Het verhaal gaat dat door de eeuwen heen vorstelijke jamu-kennis buiten de paleismuren belandde en daarmee de bevolking bereikte. 'Neem het eivormige kepel-fruit, met de leerachtige schil, dat het lichaam een aangename geur geeft. De vrucht werkt als een soort inwendige deodo rant. Of lulur, een mengsel van onder andere kemuning-bladeren, kunjit en diverse wortels, waarmee de huid wordt gemasseerd. Om de doorbloeding en verjonging van het lichaam te stimuleren. Beide recepten zijn afkomstig uit de kratons', laat Janti met nadruk weten. Het Nederlands-Indisch bestuur zag in het verleden ook het belang van de bestude ring van de kruidengeneeskunde in. Al was het alleen maar omdat medici met tal van tropische ziekten en aandoeningen te maken kregen, waarover weinig tot niets bekend was. Er zullen vast artsen zijn geweest die maar geen verbetering zagen bij een cholera- patiënt en door de plaatselijke bevolking gewezen werden op de toppen van de sembung-plant, waarvan thee kon worden getrokken. Een probaat middel tegen braak neigingen en vochtverlies. 's Lands Plantentuin, het huidige Kebun Raya in Bogor, bevatte eind 19e eeuw een aantal laboratoria, waaronder een farmacologisch centrum, waar de eigenschappen en de werkzaamheid van geneeskrachtige stoffen werden geanalyseerd. De wetenschappers werden omringd door honderden verschil lende variëteiten aan planten en bomen die zich leenden voor onderzoek. Maar het zijn vooral individuele artsen geweest die in de dagelijkse praktijk, behalve van hun Europese wijsheden gebruikmaakten van jamu. Uit pure noodzaak. De sachets, de capsules en de crèmes zijn inmiddels gewaardeerde exportmiddelen geworden. Het is een miljoenenbusiness. 'Ik blijf bescheiden. Mijn jamu's zijn vooral gericht op het bewaken van de gezondheid en eenvoudige kwalen. Voordat ik een mix samenstel, zal ik altijd goed luisteren en kijken naar een klant. Wat speelt er en wat is er in de afgelopen weken gebeurd? Ik voel me te vreden als ik een vrouw na haar bevalling kan helpen om zich snel weer sterker te voelen. Of iemand met een slechte eetlust weer trek kan laten krijgen. Alles moet voor mij kleinschalig en met respect gebeuren. Dan zal ik zelf ook mijn kracht behouden. In de afgelopen maan den was het erg droog in Indonesië, waardoor de prijzen van enkele kruiden stegen. Maar ik zal honderdmaal nadenken, voordat ik die extra kosten in een jamu doorbereken', verduidelijkt Janti. Jamu's smaken voor het overgrote deel scherp, bitter of een mengeling hiervan. Met een paar slokken vruchtensap is die smaak te neutraliseren. 'Pahit-manis, bit terzoet, net als het leven zelf', besluit Janti. januari 2012 21

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 11