Oud-NKCjournalist Hans Moll schreef na zijn pensionering in 2011 een kritisch boek over zijn voormalige werkgever. In 2010 maakte hij voor de krant de serie Indische Inkijkjes. Moesson zocht hem op. 'Ik streef ernaar Hollander te zijn, niet Nederlander, Hollander.' het jaar 2011 'Identiteit is een keuze' Hans Moll wil een Hollander zijn Door Ricci Scheldwacht fotografie Frédérique Vlamings 'Zo'n jachtschotel. Hoe noem je die toch? Echt zo'n rare tjampoer. Ik maak altijd met kippenlevertjes, djamoer koeping en sedep malem. En dan met een laag puree erboven.' 'Pastei toetoep?' 'Ja, pastei toetoep! En ook met soe-oen ertus sen toch?' Zet twee Indo's bij elkaar en het gaat uit eindelijk weer over eten. Over de Indische keuken. Over typisch Indische - dus niet Indonesische - gerechten, zoals perkedel en pastei toetoep. En of daar dan soe-oen in moet of niet. Zegt een van die Indo's, Hans Moll: 'De Indi sche keuken is ontstaan, omdat de meeste Indo's niet konden koken toen ze naar Neder land kwamen, want in Indië deed de kokkie dat. Daarom hadden ze het de godganse dag over eten toen ze eenmaal hier waren. Door voortdurend bij elkaar te rade te gaan, is die keuken opnieuw gecreëerd.' Zijn oma, die in Indië nooit kookte, had een van de eerste Indische eethuisjes van Den Haag: De Indische keuken, in de Weimar- straat. 'Helène de Sturler heette ze. Je moest er wel altijd bij zeggen dat ze geen lid was van de familie De Sturler, een rijke planters familie uit Zwitserland. Later ontdekte ik dat die De Sturlers eigenhandig een opstand onder de islamitische bevolking op Java heb ben neergeslagen.' Voor hij onlangs met pensioen ging, was Hans Moll (Batavia, 1947) 23 jaar lang redacteur bij NRC Handelsblad. 'Werken bij NRC was in mijn ogen het hoogst haalbare in de journalistiek', schrijft hij in zijn recent verschenen boek Hoe de nuance verdween uit een kwaliteitskrant. Daarin spreekt hij zijn zorg uit over de wijze waarop de krant verslag doet van het Midden-Oostenconflict. Maar ook over hoe de krant schrijft over het almaar multicultureel wordende Neder land en de Marokkaanse immigranten die hier wonen. In die berichtgeving is de krant steeds nadrukkelijker partij gaan kiezen, schrijft Moll. 'Voor Hamas, tegen Israël; voor de multiculturalisten, tegen de islamcritici; voor toedekken, tegen onthullen.' Zijn oor deel is streng: NRC maakt zich schuldig aan partijdige journalistiek en is allang niet meer 'de slijpsteen voor de geest', die de krant zegt te zijn. 'Ik heb mij lang niet gerealiseerd dat er zoveel verblindende liefde is voor de islam en de islamitische medemens', zegt hij thuis in zijn werkkamer. Dat inzicht groeide met de jaren. Op repor tage voor de krant zag hij van nabij hoe het antisemitisme leeft onder jonge Marokkanen in Nederland. En vanuit Indonesië bereikten hem verhalen over het groeiende fundamen talisme onder studenten. Een Indonesische vriendin vertelde hoe op 11 september bijna al haar medestudenten stonden te juichen. 'Goedopgeleide jongens en meisjes', bena drukt Moll. Op internet houdt hij nauwgezet bij hoe er op islamitische sites over de wereld wordt geschreven: steevast wordt achter alles een joods complot vermoed. 'Veel wes terse media, ook de NRC, willen zulke ontwik kelingen niet onder ogen zien.' Aan de hand van een aantal artikelen van collega's laat Moll zien dat de krant een eenzijdig beeld schetst. Een ander voorbeeld dat hij aanhaalt is de zogeheten weggeefkast op de redactie. Daarin belanden de boeken die de krant niet halen. Steevast zijn dat boeken waarin de islam kritisch wordt besproken. In die weggeefkast vond hij ook het boek De Pasar Malam van Tong Tong. Een foto van Tjalie Robinson met een katapult bracht hem terug naar zijn jeugd. Hé, daar kwam ik vroeger met mijn vader, dacht hij. 'Helemaal in het begin, toen je daar nog mocht pullen.' Lacherig: 'Ik bezit nog altijd een hele verzame ling katapults. Die neem ik mee op vakantie en dan ga ik schieten.' Hij laat zijn nieuwste aanwinst zien: een houten knuppel met een zweep eraan. 'We zijn net op vakantie naar Hongarije geweest. Dit komt uit de vecht sport baranta, die geënt is op de paardencul- tuur van de magyaren. Daarbij vechten ze met twee zwepen. Moet je voelen hoe zwaar dat is. Met een is al moeilijk genoeg. In het Engels heet dit een bull whip. Daar kun je al lemaal patronen mee slaan. Flep, flap, flem! Wie zijn serie Indische inkijkjes in de NRC las, weet hoe liefdevol bijna hij over wapens kan schrijven. Zoals in het stukje 'Vertoon januari 2012 41

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 21