Het zondagmiddaggevoel van O interview Elke zaal is anders, zegt Jamie Grant, de dag nadat ze in Theater aan het Spui in Den Haag de voorstelling Het portret van Dorian Gray heeft gespeeld. Gisteravond was best een serieus publiek. De mensen waren muisstil en lachten nauwelijks, maar je voelde dat ze heel aandachtig luisterden. 'Dat was fijn om te merken.' Het is een van de dingen die toneelspelen zo leuk maakt. 'De omstandigheden zijn elke avond weer anders, de ruimte waarin je speelt, de manier waarop het publiek reageert, die afwisseling maakt het elke keer weer spannend.' Jamie Grant Door Ricci Scheldwacht fotografie Frédérique Vlamings In Het portret van Dorian Gray speelt ze Sybil Vane, het meisje op wie de titelfiguur op slag verliefd wordt als hij haar in het theater ziet spelen. Het is haar eerste toneelrol sinds ze vorig jaar in de lente afstudeerde aan de Toneelacademie Maastricht. Eerder speelde ze naast Hans Teeuwen in de film Gewoon Hans, was ze een seizoen te zien in de politieserie Flikken Maastricht en schitterde ze in de veelbesproken dramaserie In therapie. Nog voor haar afstuderen werd ze benaderd door Theater Artemis: of ze auditie wilde komen doen. Wat goed is komt snel, en Jamie Grant (Tilburg, 1986) is daar het sprekende bewijs van. Hoe anders had het kunnen lopen. Als haar moeder haar niet op toneel had gedaan, was ze waarschijn lijk nooit actrice geworden. Als klein meisje was ze verlegen. Stilletjes. Een teruggetrokken kindje dat niets durfde. Bang voor alles en iedereen. Dat begon toen ze een jaar of zes was, terwijl ze daarvoor nog een onbe zorgde peuter was - altijd vrolijk, altijd lachen - maar toen ze voor het eerst naar school moest, was dat in een keer over. De beslissing van haar moeder bleek een gouden vondst. 'Mijn moeder vindt dat alle kinderen al op de lagere school toneelles zouden moeten krijgen. En als ik naar mezelf kijk, vind ik dat ook.' Toneel werd haar bevrijding. 'Op de toneelclub schaamde ik me nergens voor. Je kan dan schreeuwen of huilen wanneer je wil. Bij toneel mag je al die emo ties spelen. Dat wordt zelfs gestimuleerd. Na de les zetten we muziek op en gingen we heel gek dansen. Raar doen. Playbacken op van alles en nog wat. Dingen die ik op school niet durfde te doen.' Ze komt niet uit een acteursfamilie en op school deed ze ook nooit mee met schooltoneel. Dus dacht ze: iedereen vindt het vast raar als ik zeg dat ik actrice wil worden. 'Dus ik zei maar dat ik naar de kunstacademie wilde, want ik vond tekenen ook heel leuk en daar had ik ook wel talent voor.' In de vierde klas durfde ze toch te zeggen wat ze echt wilde. 'In de klas was ik wel heel verlegen, maar niet als ik alleen met mijn vriendinnen was. Dus mijn vriendinnen vonden het niet raar, mijn ouders ook niet, eigenlijk vond niemand het raar.' Na haar eindexamen aan de havo volgde ze eerst drie jaar een parttime theateropleiding aan de Konings- theaterakademie in Den Bosch. Ze vond zichzelf nog te jong om op kamers te gaan. Daarnaast werkte ze als telefoniste in een callcenter voor deeltaxi's, waarmee ouderen werden vervoerd. 'Oude mensen zijn vaak alleen thuis, dus willen ze graag vertellen wat ze al- 12 Moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 7