'Hier is het!' hoor ik, als we eindelijk het juiste steegje binnen zijn gereden. Verderop staat Bakti, met een brede glimlach op zijn gezicht. 'Je hebt het gevonden. Welkom!' rend met een kleine camera. Hij filmde niet alleen wat er onderling gebeurde, hij ging er geruisloos in op. Tegen de middag vertrek ik met een brom mertaxi naar mijn afspraak met de familie. Met veel moeite wurmen we ons door rijen- dik verkeer. Jakarta is in een paar jaar tijd bijna helemaal dichtgegroeid. In de ochtend en namiddag zijn de files nauwelijks te ver mijden. En het wordt alleen maar erger: per dag komen er meer dan duizend gemotori seerde voertuigen bij. Als we de kampong waar de familie woont binnenrijden, lijkt de drukte van de stad plot seling ver weg. Kinderen knikkeren op straat of spelen met vliegers. Vrouwen doen de was en hurkende mannen drinken kopjes sterke koffie. Daartussendoor proberen we de weg te vinden naar het huis van de familie Sjam- suddin - wereldberoemd, behalve in Jakarta. Ook al was ik hier een paar keer eerder, in de smalle straten van de kampong ben ik mijn oriëntatie al snel volledig kwijt. Binnen tref ik als eerste Rumidjah, de moeder des huizes. Haar gezicht is ouder gewor den, maar haar ogen fonkelen nog altijd. Ze dirigeert me naar de bank en instrueert Bakti, die een koude Teh Botolen een schaal met kleine cakejes voor me neerzet. Ook de door mij meegebrachte chocolade gaat open. Het is rustig in huis. Prominent aan de wand hangt de filmposter van Stand van de Sterren. Tijdens mijn eerste ontmoeting met de familie was Leonard Retel Helmrich hier nog volop aan het werk. De filmmaker in Jakarta aan het werk te zien met single shot cinema was bijna net zo spectaculair als de beelden zelf later op het witte doek: rennend door de smalle straten van kampong Rawa. Achterop bij Bakti om shots te maken van jongens op scheurende brommers door nachtelijk Jakarta. Twaalf jaar lang stapte hij het leven van de familie in en uit, draaiend en zwie Inmiddels is het moment dat Retel Helmrich zijn laatste shots voltooide alweer meer dan twee jaar geleden. Afgelopen najaar kwam Stand van de sterren uit en op het Internatio nal Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) won hij de grote prijs. Daarna volgden onder meer hoofdprijzen op Sundance, Alba, het Durban filmfestival en de IDA-award. De Amerikaanse filmzender HBO kocht de film aan en begon een campagne om een Oscar nominatie in de wacht te slepen. Helaas lukte dat net niet. De Nederlandse filmpers zette de film eind december wel in hun rijtje van beste films van 2011. Als Sri ook is aangeschoven, vraag ik naar de vechtvissen van Bakti. De even pijnlijke als hilarische scène waarin Sri de vissen uit woede over het onverantwoorde gokgedrag van haar man in een wok met olie gooit, 40 Moesson Moesson #8 februari 2012.indd 40 -f®+ 26-01-12 15:02

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 40