CinemAsia Filmlab- winnaar Ari Purnama Verhalenwedstrijd op Indisch3.0 indisch 3.0 De Indonesische Ari Purnama heeft de Filmlab-prijs van het CinemAsia filmfestival gewonnen. Indisch 3.0 sprak met Ari over ouderenzorg en het belang van familie. Doo' Kirsten Vos, Indisch 3.0 fotografie Andri Suryo illustraties Remona Poortman Ari Purnama (Bandung, 1981) woont sinds tweeënhalf jaar in Groningen en heeft dit jaar de Filmlab-prijs gewon nen van het vijfde CinemAsia filmfestival. Het Filmlab is een prijs om de mediaproduc- tie binnen Aziatische gemeenschappen te stimuleren. Drie winnaars mogen hun idee voor een korte film uitwerken en in première laten gaan op het festival. Het thema van dit jaar was 'GenerAsian': hoe ervaren Aziatische jongeren, die hier zijn opgegroeid, de familieverbanden in Neder land? Onze band met rijst is de naam van Ari Purnama's korte film. De filmmaker laat zien wat er gebeurt als een familie de 81-jarige Indische moeder naar een verzorgingstehuis brengt. Ik spreek Ari telefonisch, vlak voordat hij verder gaat met de final edit. In vloeiend Engels staat hij me te woord. 'Hoe je voor ouderen zorgt, is een universeel onderwerp. In Nederland ben ik altijd onder de indruk van hoe onafhankelijk senioren zijn,' vertelt hij. 'Ze halen zelf hun boodschappen, rijden nog auto. Dat zie je nooit in Indone sië. Daar zijn ouderen altijd omringd door kinderen of kleinkinderen. Ik vroeg me af of die ouderen hier blij mee zijn, of voelen ze zich verloren? Dat is mijn vertrekpunt geweest.' Had de geboren Bandunger er een voorin genomen mening over, omdat hij uit zo'n andere samenleving komt? 'Ik wilde beide kanten van het verhaal laten zien. Dat is complex, het is niet zwart/wit. Het was een botsing van perspectieven. De oma bekeek het vanuit de collectivisti- sche cultuur die ze nog kende uit Indië. De kinderen daarentegen, hadden geleerd voor zichzelf te zorgen, op eigen benen te staan. Mijn film is een cultureel commentaar op die twee visies.' Ari behaalde vorig jaar zijn diploma Culturele Studies aan de Rijksuniversiteit Groningen; niet bepaald een opleiding voor filmmakers. Hij lacht als ik vraag naar wat er gebeurd is. 'Ja, ik heb een academische achtergrond. Maar het meeste van wat ik leerde, was zó theoretisch, zó losgewrikt van eigenlijke kunst. Theoretisch praten over kunst en er echt in opgaan, zijn twee verschillende zaken. Ik wil een brug leggen tussen die twee werelden en zo het effect van films maken vergroten. Als ik zou moeten kiezen tussen werken als researcher en filmmaker? [lacht] Ik geef les aan de universiteit. Maar aan de andere kant, ik kan niet leven zonder creatief te werken. Films maken geeft veel meer "cadeautjes", voldoening, dan puur research- werk.' Heeft de jonge Purnama al een thema in zijn films? 'Mijn volgende project gaat over iets heel anders. Een immigrant is op zestienjarige leeftijd ontzettend rijk. Hij heeft een zaak ge- erfd: een openbaar toilet. Waarom levert dat toilet zo veel op? Dat zie je in de film. Met dit soort verhaallijnen wil ik mensen uitdagen en ze kritisch laten denken, over hun cultuur, de staat of de samenleving.' Meer lezen over Ari Purnama en zijn korte film? Op www.indisch3.nl/aripurnama lees je hoe Ari aankijkt tegen de Indische gemeenschap in Nederland, de band tus sen Indonesië en Nederland én wat zijn favoriete toko in Groningen is. O Wat is het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders? Indisch 3.0 orga niseert, met medewerking van Diederik van Vleuten, een verhalenwedstrijd. Ben jij tussen de 16 en 36 jaar en heb jij een verhaal van je grootouders over Indië? Dan kun jij meedoen en kans maken op een van de vele prijzen. Voor meer informatie ga je naar www.indisch3.nl/hwwgv. april 2012 29 Moesson #10 april 2012.indd 29 29-03-12 14:53

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 29