CinemAsia Filmlab-
winnaar Ari Purnama
Verhalenwedstrijd
op Indisch3.0
indisch 3.0
De Indonesische Ari Purnama heeft de Filmlab-prijs van het CinemAsia
filmfestival gewonnen. Indisch 3.0 sprak met Ari over ouderenzorg en het
belang van familie.
Doo' Kirsten Vos, Indisch 3.0 fotografie Andri Suryo illustraties Remona Poortman
Ari Purnama (Bandung, 1981) woont
sinds tweeënhalf jaar in Groningen
en heeft dit jaar de Filmlab-prijs gewon
nen van het vijfde CinemAsia filmfestival.
Het Filmlab is een prijs om de mediaproduc-
tie binnen Aziatische gemeenschappen te
stimuleren. Drie winnaars mogen hun idee
voor een korte film uitwerken en in première
laten gaan op het festival.
Het thema van dit jaar was 'GenerAsian':
hoe ervaren Aziatische jongeren, die hier zijn
opgegroeid, de familieverbanden in Neder
land? Onze band met rijst is de naam van Ari
Purnama's korte film. De filmmaker laat zien
wat er gebeurt als een familie de 81-jarige
Indische moeder naar een verzorgingstehuis
brengt. Ik spreek Ari telefonisch, vlak voordat
hij verder gaat met de final edit. In vloeiend
Engels staat hij me te woord.
'Hoe je voor ouderen zorgt, is een universeel
onderwerp. In Nederland ben ik altijd onder
de indruk van hoe onafhankelijk senioren zijn,'
vertelt hij. 'Ze halen zelf hun boodschappen,
rijden nog auto. Dat zie je nooit in Indone
sië. Daar zijn ouderen altijd omringd door
kinderen of kleinkinderen. Ik vroeg me af of
die ouderen hier blij mee zijn, of voelen ze zich
verloren? Dat is mijn vertrekpunt geweest.'
Had de geboren Bandunger er een voorin
genomen mening over, omdat hij uit zo'n
andere samenleving komt?
'Ik wilde beide kanten van het verhaal laten
zien. Dat is complex, het is niet zwart/wit.
Het was een botsing van perspectieven.
De oma bekeek het vanuit de collectivisti-
sche cultuur die ze nog kende uit Indië. De
kinderen daarentegen, hadden geleerd voor
zichzelf te zorgen, op eigen benen te staan.
Mijn film is een cultureel commentaar op die
twee visies.'
Ari behaalde vorig jaar zijn diploma Culturele
Studies aan de Rijksuniversiteit Groningen;
niet bepaald een opleiding voor filmmakers.
Hij lacht als ik vraag naar wat er gebeurd is.
'Ja, ik heb een academische achtergrond.
Maar het meeste van wat ik leerde, was zó
theoretisch, zó losgewrikt van eigenlijke
kunst. Theoretisch praten over kunst en
er echt in opgaan, zijn twee verschillende
zaken. Ik wil een brug leggen tussen die twee
werelden en zo het effect van films maken
vergroten. Als ik zou moeten kiezen tussen
werken als researcher en filmmaker? [lacht]
Ik geef les aan de universiteit. Maar aan de
andere kant, ik kan niet leven zonder creatief
te werken. Films maken geeft veel meer
"cadeautjes", voldoening, dan puur research-
werk.'
Heeft de jonge Purnama al een thema in zijn
films?
'Mijn volgende project gaat over iets heel
anders. Een immigrant is op zestienjarige
leeftijd ontzettend rijk. Hij heeft een zaak ge-
erfd: een openbaar toilet. Waarom levert dat
toilet zo veel op? Dat zie je in de film. Met dit
soort verhaallijnen wil ik mensen uitdagen
en ze kritisch laten denken, over hun cultuur,
de staat of de samenleving.'
Meer lezen over Ari Purnama en zijn korte
film? Op www.indisch3.nl/aripurnama
lees je hoe Ari aankijkt tegen de Indische
gemeenschap in Nederland, de band tus
sen Indonesië en Nederland én wat zijn
favoriete toko in Groningen is. O
Wat is het mooiste verhaal van jouw
Indische grootouders? Indisch 3.0 orga
niseert, met medewerking van Diederik
van Vleuten, een verhalenwedstrijd. Ben
jij tussen de 16 en 36 jaar en heb jij een
verhaal van je grootouders over Indië? Dan
kun jij meedoen en kans maken op een van
de vele prijzen. Voor meer informatie ga je
naar www.indisch3.nl/hwwgv.
april 2012 29
Moesson #10 april 2012.indd 29
29-03-12 14:53