Finders keepers, losers weepers Bamboe jumpsuits Ajo, stemmen ja! Moesson-hoofdredacteur genomineerd voor De Tegel ggle Blues i i Hoe komen onze knotsrijke musea aan hun collecties? De afgelopen jaren is er steeds meer openheid gekomen. Maar één onderwerp blijft gevoelig: dat van de teruggave. Of het nu gaat delen van het Parthenon in Athene, menselijke resten uit Nieuw-Zeeland of Boeddha-hoofden van de Borubudur - de meningen lopen sterk uiteen. In The return of cultural and historical tre asures bespreekt Jos van Beurden the case of the Netherlands en zoekt hij de nuances op. Vooral ons koloniale verleden is een heet hangijzer. Zo maar teruggeven kan niet, maar botweg weige ren ook niet. Grote musea in de wereld, zoals het Rijksmuseum, redeneren dat sommige collecties 'universeel' zijn en dus voor de hele mensheid. Maar waarom zouden die universele collecties zich dan voornamelijk in het Westen moeten bevinden? De legendarische prins Diponegoro vocht tijdens de Java-oorlog tegen de Nederlanders. Na zijn overgave in 1830 kwamen bezittingen van Dipo negoro in Nederland terecht. In 1977 is een deel van die bezittingen weer netjes aan Indonesië teruggegeven. Maar niet zijn kris. Volgens Van Beurden moet Diponegoro's kris zich nog in het Museum Volkenkunde in Leiden bevin den, maar waar? Dat is niet duidelijk. Van Beurden vindt dat een gezamenlijke onder zoekscommissie ingesteld moet worden, met daarin nazaten van Diponegoro, om de zaak uit te zoeken. Die oplossing sluit aan bij een algemene conclusie die Van Beurden trekt: de noodzaak van een 'proactieve' houding bij col lecties uit voormalige koloniën. Met nieuwe technologie kun je bovendien je cake hebben en hem opeten, want overdracht hoeft niet meer per se fysiek te gebeuren. The return of cultural and historical treasures is uitgegeven door KIT-publishers en dat is geen toeval. Het Tropenmuseum bezint zich de laatste jaren namelijk bewust op de geschiedenis van zijn collecties. Er zijn collectiebeschrijvingen verschenen en de net vertrokken directeur Lejo Schenk is voorstander van een open debat. Eén kritische opmerking is wel op zijn plaats. De publicatie bevat 88 pagina's en verdient het weliswaar om breed gelezen te worden, maar dan is de prijs van 25 weuro toch echt aan de hoge kant. (WIM MANUHUTU) The return of cultural and historical treasures Door Jos van Beurden KIT Publishers: 88 pag. (paperback) ISBN 9789460221842 Prijs: 25,00 Sterren als Rihanna, Katy Perry en Brit ney Spears zweren bij de jumpsuits van CCR (California Christiana Repu blic). CCR lanceert nu een nieuwe lijn die geheel geproduceerd is van... bamboe. Bamboevezel wordt gezien als een van de meest natuurlijke en eco-vriendelijke textielsoorten van dit moment. Door de vezels zijn de pakken sneldrogend, kreukloos, comfortabel en ver koelend. De collectie is verkrijg baar via de webshop van www.ccrbrand.nl. Moesson-hoofdredacteur Marjolein van Asdonck is genomineerd voor De Tegel, de belangrijkste journalistieke prijs in Nederland. Marjoleins artikel, 'Birney Struggle Blues' over schrijver Alfred Birney (Moesson april 2011), maakt kans om uitgeroepen te worden tot het beste interview dat in 2011 in de landelijke pers is verschenen. Marjolein: 'Buiten de Indische gemeenschap is een blad als Moesson vrijwel onbekend. Ik ben heel trots en blij dat een Indisch verhaal als dat van Alfred Birney, dat voor de buitenwe reld vaak verborgen blijft, nu plotsklaps alom begrepen wordt en mensen raakt.' U kunt ook op Alfred en Marjolein stemmen voor de publieksprijs! Ga rechtstreeks naar de site van De Tegel of naar Moesson's Facebook- pagina. Geef ze een vind-ik-leuk! De winnaar wordt op 16 april in het Lucent Danstheater in Den Haag bekendgemaakt. www.detegel.info/nominaties/interview. Daar is het interview ook na te lezen. 4 Moesson Moesson #10 april 2012.indd 4 29-03-12 14:50

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 4