Finders keepers, losers weepers
Bamboe
jumpsuits
Ajo, stemmen ja!
Moesson-hoofdredacteur genomineerd voor De Tegel
ggle Blues
i i
Hoe komen onze knotsrijke musea aan hun
collecties? De afgelopen jaren is er steeds meer
openheid gekomen. Maar één onderwerp blijft
gevoelig: dat van de teruggave. Of het nu gaat
delen van het Parthenon in Athene, menselijke
resten uit Nieuw-Zeeland of Boeddha-hoofden
van de Borubudur - de meningen lopen sterk
uiteen. In The return of cultural and historical tre
asures bespreekt Jos van Beurden the case of the
Netherlands en zoekt hij de nuances op. Vooral
ons koloniale verleden is een heet hangijzer. Zo
maar teruggeven kan niet, maar botweg weige
ren ook niet. Grote musea in de wereld, zoals het
Rijksmuseum, redeneren dat sommige collecties
'universeel' zijn en dus voor de hele mensheid.
Maar waarom zouden die universele collecties
zich dan voornamelijk in het Westen moeten
bevinden?
De legendarische prins Diponegoro vocht tijdens
de Java-oorlog tegen de Nederlanders. Na zijn
overgave in 1830 kwamen bezittingen van Dipo
negoro in Nederland terecht. In 1977 is een deel
van die bezittingen weer netjes aan Indonesië
teruggegeven. Maar niet zijn kris. Volgens Van
Beurden moet Diponegoro's kris zich nog in
het Museum Volkenkunde in Leiden bevin
den, maar waar? Dat is niet duidelijk. Van
Beurden vindt dat een gezamenlijke onder
zoekscommissie ingesteld moet worden, met
daarin nazaten van Diponegoro, om de zaak
uit te zoeken. Die oplossing sluit aan bij een
algemene conclusie die Van Beurden trekt: de
noodzaak van een 'proactieve' houding bij col
lecties uit voormalige koloniën. Met nieuwe
technologie kun je bovendien je cake hebben
en hem opeten, want overdracht hoeft niet
meer per se fysiek te gebeuren.
The return of cultural and historical treasures is
uitgegeven door KIT-publishers en dat is geen
toeval. Het Tropenmuseum bezint zich de laatste
jaren namelijk bewust op de geschiedenis van
zijn collecties. Er zijn collectiebeschrijvingen
verschenen en de net vertrokken directeur Lejo
Schenk is voorstander van een open debat. Eén
kritische opmerking is wel op zijn plaats. De
publicatie bevat 88 pagina's en verdient het
weliswaar om breed gelezen te worden, maar
dan is de prijs van 25 weuro toch echt aan de
hoge kant.
(WIM MANUHUTU)
The return of cultural and historical treasures
Door Jos van Beurden
KIT Publishers: 88 pag. (paperback)
ISBN 9789460221842
Prijs: 25,00
Sterren als Rihanna,
Katy Perry en Brit
ney Spears zweren
bij de jumpsuits
van CCR (California
Christiana Repu
blic). CCR lanceert
nu een nieuwe lijn die geheel
geproduceerd is van... bamboe.
Bamboevezel wordt gezien als
een van de meest natuurlijke en
eco-vriendelijke textielsoorten
van dit moment. Door de vezels
zijn de pakken sneldrogend,
kreukloos, comfortabel en ver
koelend. De collectie is verkrijg
baar via de webshop van
www.ccrbrand.nl.
Moesson-hoofdredacteur Marjolein van
Asdonck is genomineerd voor De Tegel, de
belangrijkste journalistieke prijs in Nederland.
Marjoleins artikel, 'Birney Struggle Blues' over
schrijver Alfred Birney (Moesson april 2011),
maakt kans om uitgeroepen te worden tot
het beste interview dat in 2011 in de landelijke
pers is verschenen.
Marjolein: 'Buiten de Indische gemeenschap is
een blad als Moesson vrijwel onbekend. Ik ben
heel trots en blij dat een Indisch verhaal als
dat van Alfred Birney, dat voor de buitenwe
reld vaak verborgen blijft, nu plotsklaps alom
begrepen wordt en mensen raakt.'
U kunt ook op Alfred en Marjolein stemmen
voor de publieksprijs! Ga rechtstreeks naar de
site van De Tegel of naar Moesson's Facebook-
pagina. Geef ze een vind-ik-leuk! De winnaar
wordt op 16 april in het Lucent Danstheater in
Den Haag bekendgemaakt.
www.detegel.info/nominaties/interview.
Daar is het interview ook na te lezen.
4 Moesson
Moesson #10 april 2012.indd 4
29-03-12 14:50