O interview en ook wij voelden ons vaak outsiders. De mensen dachten dat we Native American waren, of Hispanic. Niemand wist dat we Indo's waren en, ach, we deden er maar geen moeite meer voor om het uit te leggen. Nu ben ik erg trots op mijn gemengde afkomst en dat ik iets exotischer ben dan an deren.' Ze lacht terwijl ze weer naar het flesje ketjap Bango kijkt. 'Ik put veel kracht uit de geschiedenis van mijn grootouders, die uit Indonesië via Holland in de Verenigde Staten kwamen. Als ik denk aan hun odyssee en hun avonturen, realiseer ik me dat ik niet alles als vanzelfsprekend mag aannemen. Hoe vertel ik mijn dochter over haar achtergrond? Het is het makkelijkst om het haar uit te leggen als ik iets Indisch klaarmaak in de keuken. Dan zegt ze: "Oh, dit is Indisch eten en dat kennen mijn vriendjes niet!"' Seroendeng, tempeh, rendang, nasi goreng ('meer heb ik eigenlijk niet nodig'), saté, lemper en saucijzenbroodjes zijn slechts een paar favorieten. Saucijzenbroodjes? 'Ja, ik weet dat dat Nederlands is, maar mijn moeder maakt ze zelf. Ik wou dat ik de sambal van mijn moeder kon maken. Recepten van mijn oma zijn bewaard gebleven, maar de aantekeningen zijn in verschillende talen en met Nederlandse en Amerikaanse maten door elkaar, dus erg eenvoudig is het niet om ze na te maken. Mijn zus Nic en ik hebben laatst spekkoek gemaakt, heel tijdrovend, maar we wilden laten zien dat wij het ook konden. Het is goed gelukt. Als je alles even wegdenkt, moeten we dagelijks heel gewoon in ons levensonder houd voorzien, onze gezinnen onderhouden en zorgen dat er brood op de plank komt. Maar wat geserveerd wordt, zegt iets over de omgeving, de plaatselijke cultuur. En de interactie tussen mensen tijdens het eten zegt ook veel. Eten is mijn connectie met In donesië. Als kind naar mijn oma's huis gaan en Indisch eten was mijn eerste ervaring met mijn cultuur. Zo heb ik geleerd wie mijn familie is en wie ik ben. Door wat we aten. Het maakt deel uit van ons verhaal. I think it is all connected.' Een paar jaar geleden zag Michelle een 16 Moesson documentaire over de voedingsindustrie in de Verenigde Staten, Food Inc. Over hoe die industrie zich in deze maatschappij heeft ontwikkeld, waarom het goedkoper is ge worden en de ongezonde omstandigheden waarin het verwerkt wordt. Na ongeveer vier minuten barstte ze in huilen uit, niet van wege ernstig mishandelde dieren ('daar had mezelf vooraf wel op voorbereid'), maar door het onrecht, waardoor minderheden, boeren, fabrieksarbeiders, mensen met lagere inko mens geen keuzevrijheid hebben. 'Het hele voedelsysteem hier in de VS zit me dwars. Wat mensen laten doorgaan voor voedsel. De relatie van kinderen met voedsel - ze weten niet eens het verschil tussen een appel en een biet. Dat is zorgwekkend. En dan zijn er nog problemen met de veiligheid van voedsel. Wat wil ik mijn dochter te eten geven? Geen chemicaliën of geen dingen waarvan ik de naam niet eens kan uitspre ken. Daar komt mijn betrokkenheid vandaan. Wat daarna gebeurde: ik geef om mijn fami lie, om mijn vrienden, dus voor je het weet, breng je je boodschap op iedereen over.' 'Ik ben katholiek opgevoed, maar niet gelo vig. Mijn stiefbroer en mijn zus en ik gingen twee keer per week naar bijbelles. Maar op een goed moment zei ik als puber tegen mijn ouders dat ik het nou wel wist. Oké, antwoordden ze, we wilden jullie een zekere basis geven, maar nu jullie niet meer willen, hoeven jullie niet meer te gaan. Ik ben dus niet gelovig, maar wel spiritueel. Het komt wel eens voor dat ik op reis iemand ontmoet en dat zo'n moment te magisch is om te negeren. Er is iets groters, besef ik, hoewel ik niet kan benoemen wat. Soms, als ik liedjes schrijf, dan kan alles er ineens zo mak kelijk uit komen, dat ik me afvraag of ik er zelf nog wel iets mee te maken heb. Het gebeurt zo snel, alsof iemand in mijn oor fluistert, en dan houdt het op en verdwijnt het weer.' 'Muzikaliteit lijkt erfelijk op een bepaalde manier. Mijn oom Karl, de broer van mijn oma, maakte gitaren en stuurde me altijd mixed tapes met jazz. Ook de broer van mijn moeder speelt gitaar en liet me voor het eerst Neil Young en Cat Stevens horen. En familieleden in Nederland, die ik niet kende, maar die ik via internet op het spoor kwam, bleken ook muziek te maken!' Degenen die Michelle volgen via twitter (@michellebranch) weten dat ze erg close is met haar jongere zusje Nicole Branch die ook in Californië woont en een geweldig gevoel voor humor heeft. 'Mijn zus is ook heel muzikaal en haar stem klinkt precies hetzelfde als de mijne. Ze drumde vroeger, speelt piano, maar heeft niet de ambitie om muzikant te worden. Ze heeft een tijdje als achtergrondzangeres in mijn band gezeten, maar wilde ermee stoppen. Acteren is meer haar ding. We zijn verschillend, maar heel close.' Michelle kijkt weer naar de dvd van Ver van familie, gemaakt door mijn zus Marion, en die ik samen met de ketjap aan haar gaf. Michelle was één van de potentiële hoofdrolspeelsters, maar het blijkt dat haar management haar het verzoek nooit heeft voorgelegd. 'In die tijd kreeg ik veel verzoeken, maar de meesten bereikten mij niet. Ik had het gewel dig gevonden in Ver van familie te spelen, dus vertel je zus dat ze nóg een film moet maken, en dat ze ook mijn zusje Nicole kan vragen voor de rol, want zij is actrice.' Wil Michelle nog iets kwijt? 'Een nieuwe hit zou veel deuren openen, maar ik wil niet per se beroemd zijn. Ik wil gewoon muziek maken, liedjes schrijven, optreden en een goede moeder zijn. Toch hoop ik dat ik dit jaar op tournee kan gaan, maar momenteel vergt dat veel planning. Ik wil dat mijn dochter regelmaat heeft en een goede opvoeding krijgt. Ik wil niet dat ze zomaar achter mij aan moet lopen. Ik zou het geweldig vinden om in Nederland op de Tong Tong Fair te spelen of weer in Indonesië op te treden. Ik voel een band met Nederland, mijn grootmoeder sprak altijd Nederlands en ging er elk jaar naartoe. En we hebben nog steeds familie in Indonesië. I would love to connect all the dots. Dus! Ik ben erg blij met de ketjap en ik kan niet wachten om 'm te proeven.' Moesson #11 mei 2012.indd 16 26-04-12 17:33

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 16