indonesië 0 Niet alleen in Indonesië, maar wereldwijd. Utami: 'In Europa hebben mensen lange tijd beweerd dat religie op den duur zou verdwij nen. Ze hebben het hele proces van seculari satie ondergaan. Het interessante is echter, dat het nu juist die mensen zijn die niet geloven dat religie ten dode is opgeschreven. In tegendeel.' Om te bewijzen dat religie nog steeds een voorname rol speelt in de samenleving, hoef je volgens Utami niet eens ver te zoeken: 'In de boekwinkels staan schappen vol met boe ken over spiritualiteit en religie. Mensen heb ben spiritualiteit nodig in hun leven. Daarom zijn veel mensen nu ontworteld. Ze zijn het contact met de natuur verloren en daardoor op zoek naar zichzelf. Een ander voorbeeld zijn de terroristen die in naam van een godsdienst aanslagen doen. Ik geloof dat die mensen dat uit oprechte overtuiging doen. Een zelfmoordterrorist blaast zichzelf niet op omdat hij er later profijt van heeft. Dit roept - zeker in het seculiere Europa - veel vragen op. Waarom gebeurt dit? Hoe kan iemand zoiets doen? Hoe komt het dat er mensen zijn die niet uitgaan van idealen die gebaseerd zijn op het rationalisme en de verlichting?' Dogma's Na de reformasi, na het aftreden van president Soeharto, is religie in de dogma tische zin sterk in opkomst. Dat merkt ook Utami op: 'Religie wordt tegenwoordig vaak gebruikt als vergoelijking voor een groot deel van het geweld tegen en de discrimi natie van vrouwen. Daarom ben ik ook zo sterk tegen de anti-pornowetgeving die nu in Indonesië van kracht is. Religie als dogma is een gereedschap voor de politieke macht. Waar geweld door overheidsfunctionarissen vroeger werd gepleegd in de naam van de staatsideologie Pancasila, gebeurt dit nu in naam van een religie. Als schrijver vind ik dat ik de taak heb om er achter te komen hoe dit fenomeen werkt, hoe het tot stand komt.' Minder ruimte voor volksgeloof Het oude volksgeloof is sinds eeuwen veran kerd in de Indonesische samenleving. Tot op de dag van vandaag hechten veel mensen waarde aan elementen van dit geloof. Zelfs wanneer ze op papier een van de vijf grote religies aanhangen. Voor veel mensen blijven oude bomen, bergen, grotten en bronnen ge liefde woonplaatsen van de geesten. Dit idee, deze plaatsen, vormen vaak het cement dat een samenleving bij elkaar houdt. Volgens Utami zijn deze oeroude religies gemargina liseerd door de invloeden van buitenaf: 'De oude godsdiensten krijgen steeds minder ruimte. Ze worden steeds vaker gezien als teken van "onwetendheid" en "niet van deze tijd". Dit komt in de eerste plaats door de invloed van het westerse kapitalisme en het daarbij behorende secularisme. Maar ook de invloed van de monotheïstische islam op het moderne denken is groot. Veel Indonesiërs zien kapitalisme en een monotheïstische re ligie als symbolen van vooruitgang. Mensen zien ook het verschil tussen lokale tradities en globalisering niet meer. Dat is verwar rend. Zeker wanneer iemand probeert de waarden van oude lokale tradities te mengen met wat het moderne (seculiere) leven van hem verwacht. Deze verwarring, dit conflict is niet uniek voor Indonesië. Ik denk dat iets soortgelijks momenteel in de hele wereld plaatsvindt. Verschillende waarden die elkaar soms tegenspreken vechten om de eerste plaats.' Waarheid en goedheid Een vraag die voortdurend terugkeert in Het getal Fu is: wat is waarheid nu precies? En, is die waarheid als deze al bestaat, wel belangrijk? Het zijn vragen die Utami intri geren: 'Soms weten we niet wat juist is. Dan twijfelen we. Vaak gaat het dan om een recht of een ideaal. Rationele zaken. We weten over het algemeen wel wat goed is. Vriende lijkheid en genade bijvoorbeeld. Goedheid en de waarheid zijn niet per definitie hetzelfde. Daarom laat ik een van de hoofdpersonen in het boek ook zeggen: "laat vandaag goedheid zegevieren, niet de waarheid". De waarheid daar kan mee gesjoemeld worden, met goedheid niet. Mensen doen elkaar veel geweld aan in de naam van de waarheid.' Twee thema's die als een rode draad door het boek lopen, zijn macht en angst. Een thema dat in het moderne Indonesië soms helaas nog actueel is, zo meent Utami: 'Geweld heeft vaak als doel mensen bang te maken. Want wanneer mensen bang zijn, kun je macht over ze krijgen. Sinds de val van Soe harto kan de overheid gelukkig geen gebruik meer maken van deze methode. Maar er zijn nog steeds mensen en milities van religi euze organisaties of bedrijven die geweld gebruiken. Ze gebruiken angst om hun doel te bereiken. Dat kan het uitbannen van een oude religie zijn, maar ook het ontginnen van een berg. Mensen creëren hun eigen waarhe den om zo hun doel te bereiken. Mededogen en goedheid zijn hiervan vaak het slachtoffer. Angst is gebaat bij een wereld die zwart-wit is.' Zwart-witdenken Volgens Utami moeten we juist van het zwart-witdenken af. 'De werkelijkheid is al tijd complexer dan hij op het eerste oog lijkt. In mijn optiek zijn nul en één niet elkaars tegenpolen. Ze vullen elkaar juist aan. De verleidelijke gedaante - half mens, half wolf - waarvan hoofdpersoon Yuda soms bezoek krijgt tijdens zijn klimtochten, fluistert hem daarom ook het getal Fu toe. Fu is een num mer uit een ander telsysteem, een oneindig nummer. Het is een herinnering aan "het Andere" of aan "anders zijn". Daar is geen ruimte meer voor in de moderne maat schappij. We menen de waarheid in pacht te hebben. Denken alles te weten en menen die waarheden aan anderen te moeten opdrin gen. De boodschap die ik met dit boek wil overbrengen is dat de systemen die wij als mens bedenken om de wereld te ordenen nooit af zijn. Er is altijd iets anders mogelijk. De waarheid is net als het beklimmen van een berg. Je kunt de snelste weg naar boven nemen, pinnen in de berg slaan om haar maar zo snel mogelijk te bedwingen. Maar er zijn meer wegen naar boven. Je kunt de top van een berg ook op een natuurlijke manier bereiken zonder deze te beschadigen.' mei 2012 23 Moesson #11 mei 2012.indd 23 -fffi! 26-04-12 17:34

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2012 | | pagina 23